Zoeken

Test: Bakker BMW K 1600 GT Mammoth

Tevreden klant

18 september 2019

Het is een teken van een tevreden klant dat na aflevering van de Mammoth in april 2018, Willem Heijboer niet minder dan 17.000 kilometer in de daaropvolgende 14 maanden heeft afgelegd – en dat is buiten de vier wintermaanden van november tot maart dat de Mammoth in de winterstalling heeft gestaan en hij zijn R 1200 GS door zout en ijs heeft gereden. “Ik rijd het hele jaar door, behalve als het sneeuwt, en doe ongeveer 25.000 kilometer per jaar,” zegt Willem. “De Mammoth heeft mijn beste verwachtingen overtroffen – hoewel het een zware fiets is, is de souplesse en het rijgemak die de standaard fiets al biedt nu door de handling geëvenaard.Ik ben er in juni mee naar Assen voor een circuitdag gegaan en was verbaasd hoe goed ‘ie stuurt. En ik maar denken dat het altijd regent in Nederland. Had ik mooi die Rain modus kunnen testenEn ik krijg nu het blok niet meer aan de grond, alleen de voetsteunen nog!” Nu komt het op Europese circuitdag wel eens voor dat de laatste en beste Supersports door een R 1200 GS de les worden gelezen, maar ik vraag me af hoeveel van rijders waarmee Willem het circuit deelde zich realiseerden dat ze door een zescilinder Adventure fiets voorbij werden geblaft. 

Willem stond erop dat ik zelf een paar uur met de motor moest gaan rijden om zelf te ervaren hoe goed de motor aan zijn verwachtingen had voldaan – het zou mooi zijn geweest als dat langer was geweest, maar hij had een rit van 600 kilometer van de Framebakkerij uit Heerhugowaard naar Erfurt in Duitsland voor de boeg, voor een meeting de volgende ochtend. Bereid je voor op wat stilstaand zonder twijfel een imposant ogende fiets is en eenmaal aan boord van de Mammoth plaatsgenomen op het ultracomfortabele zadel van de R 1200 GS vond ik mezelf terug in een redelijke rechtop zithouding, maar wel goed beschut door het scherm. Het subframe is eveneens van de Boxer GS afkomstig, net als de koplamp en het brede stuur met handkappen – je hebt die dingen echt nodig in de regen en als het koud is, samen met handvatverwarming. Dat subframe is trouwens een nuttige plaats voor Willem om z’n TomTom navigatie te monteren,
Veel beter toch, die Akra's? Spaakwiel was een behoorlijke uitdaging voor het Italiaanse Kineo

Better safe than sorry, mocht Willem alsnog grondspeling tekort komen.

Bijzondere riser voor een comfy zit. Bagagesysteem is van een 1200 GS 

Niks mis met de Brembo remmen en WP voorvork. Reservoir van de radiateur is mooi weggewerkt
maar het is ook z’n enige bron van kritiek op de Mammoth: “Het scherm buigt een beetje als ik tempo 180-200 door Duitsland rijd,” zegt hij. “Het wordt een beetje irritant, dus ik moet proberen dat op te lossen.”

Hoewel ik geen problemen met grondspeling had buiten aan beide zijden de voetsteunen over het asfalt te schrapen, zitten die steunen eigenlijk best laag, waardoor de zithouding best ruim is voor een 1.80mtr grote vent net als ik, en zal zeker op lange afstanden fantastisch zijn – Willem is 1.87mtr groot en dus is de zithouding erop afgestemd om het hem op lange afstanden zo comfortabel mogelijk te maken. Het 820 mm hoge zadel zorgde er daarentegen voor dat ik alleen met de puntjes van m’n laarzen de grond kon raken, omdat je knieën best ver naar buiten steken om ruimte te creëren voor de grote tank. 

Ondanks de lange wielbasis bewees de Mammoth zich verrassend in korte ruimtes – hij voelde zeer gebalanceerd bij lage snelheid door dorpjes, mede ook dankzij de lichtbediende koppeling en fantastische mapping van de Road en Rain modus (wat het trouwens niet deed, maar ik moest het wel uitproberen hè). De Dynamic modus doet precies wat het naampje zegt, maar om eerlijk te zijn had ik op de landweggetjes niet de gelegenheid om dat goed uit te testen. Wel was duidelijk merkbaar dat ‘ie wat frivoler accelereerde. Het blok is echter zo zijdezacht en flexibel dat je ‘m in zes tot 1.500 toeren kunt afknijpen, wat neerkomt op 40 km/u in het TFT display, en daarna het gas vol tegen de stuit kunt draaien. Het blok klimt dan naadloos en zonder aarzeling richting de Maar nee hoor, mooiste weer van de wereld. Heb ik weer...begrenzer bij 8.500 toeren per minuut. Met z’n nominale offroad capaciteiten die ‘m thuis laten voelen op onverharde wegen, is dit een 250 km/u-plus Adventure Tourer.Anders gezegd: als de R 1200 GS een tweewieler Range Rover is, dan is de Bakker K 1600 GS het equivalent van een Lamborghini Urus!

De aria die uit de dubbele Akrapovic einddempers klinkt is melodieus en muzikaal, het doet denken aan een sotto voceversie van een verwonderde walrus van BMW’s zescilinder touringcar racers. De sonate begint zodra je op de startknop hebt gedrukt en begint dan op 950 toeren stationair te hummen. Het is echter niet die aria die zo verslavend aan deze motor is – het is de moeiteloze edoch precieze manier waarop de Mammoth langzame en medium snelheid bochten neemt. De motor ligt muurvast in 120 km/u bochten, maar in bochten van de helft van die snelheid is ‘ie onwaarschijnlijk lichtvoetig voor zulk een zware en lange fiets. Op een bochtige landweg van het ene op het andere oor gooien gaat niet helemaal moeiteloos, maar je hoeft de motor maar een klein beetje de weg te wijzen en hij verandert zelfverzekerd en vertrouwenwekkend van richting. De geometrie is zo gekozen dat je de motor gecontroleerd en relatief gemakkelijk in de bocht kunt leggen, zonder dat het zweet je over je rug loopt of dat de grondspeling een probleem wordt. Bij lage snelheid is de fysiek massieve motor best hinderlijk, maar hij is wel zo goed gebalanceerd, met een lichte koppeling en soepele mapping van de ride-by-wire gasklepbediening, dat keren op de weg of langzame manoeuvres in de stad met vertrouwen kan worden gedaan. Hoewel je wel het koppie erbij moet houden. De drie 320mm schrijven zijn absoluut effectief, Snap trouwens best dat 'ie zo goed stuurt. Als dit soort weggetjes je testgebied zijnwaarbij de twee voorste vierzuiger remklauwen zijn gelinkt aan de enkele tweezuiger remklauw achter via de instelbare remhendel, met extra remkracht beschikbaar via het rempedaal. En uiteraard BMW’s bewezen ABS dat wat extra veiligheid biedt wanneer je op natte plekken vol in de ankers moet gaan. 

Je vergeet al snel dat het blok, met olietank in het achterste deel van het carter geplaatst om de motor een laag zwaartepunt te geven, zo breed is. Dat komt deels omdat je vanuit het hete zadel weinig van het motorblok ziet, maar ook omdat het blijkbaar geen effect op de handling van de K 1600 GS heeft gehad. Kijkend vanaf de zijkant naar de fiets heb ik het vermoeden dat een reden waarom dat zo is, de manier is waarop Nico Bakker de krukas van het 55° voorover gekantelde blok zorgvuldig heeft gepositioneerd in bijna het exacte epicentrum van de motorfiets, halverwege de wielbasis. Dit houdt in dat het centrale gewicht van het K-16 EVO blok dicht in de buurt zit van het centrale gewicht van de motor zelf, wat in een meer neutraal stuurgedrag en samen met Nico’s scherpere stuurgeometrie in een de grotere lichtvoetigheid die bij nagenoeg elke snelheid meteen opvalt heeft geresulteerd.