Zoeken

Test: Bakker BMW K 1600 GT Mammoth

Lichter en beter

18 september 2019

Bakker is daarna alles gaan opmeten en begon met het ontwerp van het frame. Om de beste verhouding tussen stijfheid en gewicht te krijgen viel de keuze daarbij op chroommolybdeen stalen buizen. “Ik wilde de motor lichter maken en gemakkelijker te sturen dan de standaard K 1600, en daarnaast natuurlijk Willems probleem van grondspeling
ChroMo stalen buisframe, omdat het lichter en sterker is

Zo begint het langzaam weer op een motor te lijken. Behalve die dempers dan, maar daar had Akra wel een oplossing voor

Radiator van een Aprilia RSV1000, elektronica aanpassen was nog wel een dingetje

Kofferset van een 1200 GS
oplossen,” zegt Nico. “Eerlijk gezegd is de motor eigenlijk al best smal voor een zescilinder lijnmotor – het is puur de manier waarop het blok in de standaard fiets in het frame is gemonteerd wat moest worden aangepast.” En daar heeft Bakker helemaal gelijk, want de 24-kleps semi dry-sump krachtbron met kettingaangedreven bovenliggende nokkenassen en een boring x slag van 72 x 67,5 mm is slechts 555 mm breed en dat is maar een fractie meer dan de meeste vier-in-lijn motoren. Het blok brengt slechts 102,6 kilo op de schaal en dat is inclusief de natte 10-platen koppeling, versnellingsbak, dynamo en 52 mm gasklephuizen, de allemaal standaard zijn gebleven. Het enige dat is aangepast is de airbox, om ruimte te maken voor een grotere tank. 

Bij het nieuwe rijwielgedeelte heeft Bakker ten opzichte van de standaard K 1600 de wielbasis van 1.618 mm ietwat vergroot naar 1.635 mm, maar daarentegen de balhoofdshoek wel een stuk scherper gemaakt. De Fior-stijl Telelever voorvork ging naar het grof vuil en heeft plaats gemaakt voor een meer conventionele maar wel volledig instelbare 48 mm WP upside down voorvork die inwendig voor de Mammoth is aangepast door HK Suspension nabij Arnhem. Daar werd ook de ESA achtershock op toepassing in de Mammoth aangepast. Bakker koos voor een 19” voorwiel en 17” achterwiel en omdat Heijboer spaakwielen mooi vindt werd een set Italiaanse Kineo wielen met gesmede aluminium naven en RVS spaken aangeschaft, geschikt voor montage van tubeless banden. Qua banden viel de keuze op Pirelli Scorpion Trail II, waarbij de 120/70 R 19” voorband om een 3.00in brede velg en een 190/55 ZR 17” achterband om een 6.00in brede velg werd gemonteerd. De achtervelg moest trouwens speciaal voor de Mammoth worden gemaakt, vanwege de speciale behuizing van de cardanaandrijving. “Het duurde een tijdje voordat ze die klus hadden geklaard, anders hadden we de motor in net zes maanden klaar gehad,” zegt Nico.

Het grote verschil zit ‘m echter in het gewicht. De Bakker K 1600 GS brengt 310 kilo op de schaal met een 48/52% gewichtsverdeling, inclusief vloeistoffen en met de volumineuze 39 liter tank afgetankt. “Ik hou op lange afstanden niet van stoppen, tenzij het noodzakelijk is!” zegt Willem – wat waarschijnlijk vaker om het eigen lichaamsvocht op peil te houden dan te tanken? Vergelijk dat gewicht met de Ruitje flappert een beetje bij tempo 200 volgens Willem. Denk niet dat ik dat vandaag ga meemaken318 kilo die de K 1600 GT op de weegschaal brengt rijklaar en de 24-liter tank 90% afgetakt. Rijklaar zonder benzine kom je bij de Mammoth dan uit op 280 kilo en dat is bijna 20 kilo lichter dan de 299 kilo van de K 1600 GT – beide zonder bagage. Dat is veel!

Wat bagage betreft is de Mammoth voorzien van de complete kofferset inclusief topkoffer van de R 1200 GS, waarbij ditmaal twee linker zijkoffers konden worden gebruikt omdat de ruimte voor de rechterkoffer niet door de hoge uitlaat van de 1200 werd beperkt. “Als ik reis dan neem ik altijd mijn computer mee en alle spullen van het werk zoals samples, en soms een pak en stropdas,” zegt Willem. “Ik zorg ervoor dat ik me vlak voor aankomst heb omgekleed en ben dan meteen bij aankomst officieel, en heb alles wat ik nodig heb voor de meeting in m’n topkoffer. Het is trouwens ook een stuk aangenamer – soms is het behoorlijk lastig om je auto te parkeren!” Ziet er uit als een GS, totdat je d'r op gaat zitten en ineens een heel ander display ziet

Kost een paar centen (en heul veul tijd), maar dan heb je ook wat

In Duitsland zouden ze het zeker niet beter hebben gedaan. Ergonomisch goed doordacht
Zowel een zijstandaard als een middenbok zijn voorzien.

De radiateur van de Mammoth is afkomstig van een Aprilia RSV1000, met het expansievat aan de rechterzijde van de fiets waar hij ogenschijnlijk op z’n plaats zit. Het RVS Akrapovic 6-2 uitlaatsysteem met dubbele carbon einddempers dat via de Nederlandse agent Mile Pajic (inderdaad, die Mile) werd geleverd is door de Slovenen speciaal voor de Mammoth ontwikkeld en voldoet aan Willems wens voor een “beter geluid dan de standaard BMW – niet te luid, maar gewoon net dat beetje meer opwindend met een beetje meer performance – plus dat het er stukken beter uitziet, maar met hetzelfde gewicht.” De originele BMW ECU is gemodificeerd door lokale elektronica wizard Rens L’Ami van De Jong Alphen BV in Alphen aan de Rijn, om de mapping te optimaliseren met het gewijzigde uitlaatsysteem en ook om de aanpassing van het ESA systeem op de Bakker creatie te finetunen. Dat alles deed Rens zonder de geheime codes te weten van de verschillende elektronische systemen. Genie! “Op deze fiets zitten nogal wat elektronisch programma’s die allemaal in harmonie met elkaar werken,” zegt Nico. “Dus kun je niet simpelweg een deel vervangen door iets anders, maar moet je het complete systeem aanpassen. Rens deed dat, en bovendien bracht hij het aantal van 86 foutmeldingen tot slechts 3 terug!”