Zoeken

Test: Zero DSR Black Forest

Van relatieve nichemarkt

10 juni 2018

We mogen met z’n allen nog zo verknocht zijn aan onze verbrandingsmotoren, maar met het groeiende aanbod dat bovendien constant verbetert, de uitbreiding van het netwerk van oplaadpunten en een constante reductie in laadtijden beginnen elektrische motoren steeds meer tot de verbeelding te spreken voor motorrijders die op zoek zijn naar een geschikt en betaalbaar persoonlijk vervoer dat ook nog eens milieuvriendelijk is. Tot het punt dat Amerikaanse industriële giganten als Harley-Davidson en Indian in de nabije toekomst elektrische motoren op de markt gaan brengen. Het is ongetwijfeld slechts een Vroeger kon je nog eens een scheet laten op de motor, zonder dat iemand dat merktekwestie van tijd voordat wat nu nog als relatieve nichemarkt wordt gezien een mainstream segment zal gaan worden in de motormarkt. Anderen zullen zeker gaan volgen, met Ducati CEO Claudio Domenicali al aangekondigd dat het Italiaanse merk in eigendom van de VW-Group momenteel aan E-modellen aan het werken is en BMW al sinds 2014 op die markt met de C Evolution E-Scooter – hoewel daar nog geen tekenen zijn van een E-motorfiets. BMW’s rivaal KTM heeft daarentegen al de Freeride E-XC elektrische Enduro, terwijl bij Honda de ontwikkeling bij partner Mugen is ondergebracht, die dit jaar de Isle of Man TT Zero race in 121,824 mph wist te volbrengen, ofwel 196,056 km/u. Gemiddeld, over 37 ¾ mijl afstand. 

Tot het moment dat de gevestigde orde mainstream E-modellen op de markt gaat zetten zal het in Californië gevestigde Zero Motorcycles de wereldwijde marktleider blijven in het E-bike segment, net als Tesla dat momenteel bij E-auto’s is. Zero, voorheen Electricross genaamd, is opgericht in 2006 door voormalig NASA engineer Neal Saiki, die het bedrijf startte in de garage van zijn huis in Scotts Valley, in de bossen boven de Pacific strandplaats Santa Cruz in het zuiden van Californië. In wat tot een 6.400 m2 fabriek is uitgegroeid blijft Zero jaar op jaar de modelrange uitbreiden, met een jaarlijkse groei in zowel productie als omzet van 40% - maar wel met een verrassende twist. “Afgelopen jaar ging Europa voor het eerst wat groei betreft de Verenigde Staten voorbij,” vertelt Zero CEO Sam Paschel. “Dit jaar groeien beide regio’s sterk, maar in Europa gaat het veel harder dan in de VS. Europa groeit met 55 tot wel 60%, tegen rond de 20% in de VS, waardoor beide markten wat aantallen betreft nu elkaar naderen. Dit is bij deze stille motoren wel even andersTegen het eind van het jaar zal het een fotofinish worden welke markt het grootste is, maar Europa is super belangrijk voor ons omdat het onze hardst groeiende regio is.”

Dit verklaart de beslissing de DSR ZR14.4 Black Forest Edition, het speciaal voor de Europese markt ontwikkelde model waarvan de eerste recent aan een Antwerpse dealer is uitgeleverd en die ik vanuit Scotts Valley op een zonnige lentedag door het naastgelegen Redwood Forest en langs de Pacific Coast Highway reed. Ontwikkeld op verzoek van Zero Europe directeur Umberto Uccenti, voormalig MV Agusta verkoopmanager. “We hebben dit model ontwikkeld om te voldoen aan de specifieke eisen van de Europese Adventure Touring rijders,” verklaart hij. “Onze klanten vragen al jaren om iets als dit. Een Zero rijden is de meest verbonden manier om je door de natuur te verplaatsen, met een traploze en stille aandrijving, en de DSR Black Forest
Van welke kant je 'm ook bekijkt

b, het is net alsof je naar een normale motor aan het kijken bent. Tandriem past lekker in het onderhoudsvrije plaatje

Instelbare vering alom, alleen zijn kaboutervingers wel een pre. Standaard is aan de korte kant

Onde de tankdop zit... juist. En de laadkabel is in de achterbrug weggewerkt
verlengt dit door langere avonturen mogelijk te maken.” In 2018 zullen er nog geen 100 units worden gemaakt van het nieuwe model, dat in feite een aangekleed DSR model is (waarmee het dure en tijdrovende proces van homologatie niet nodig is geweest). Het model is in maart gelanceerd, voor het prijskaartje van € 22.350 in Nederland en België, tegen € 19.110 voor een standaard DSR. Mocht die prijs je afschrikken, bedenk dan wel dat daar tegenover dit motoren zijn die geen onderhoud vergen. Buiten de remmen, banden en de Gates aandrijfriem die elke 40.000 km moet worden vervangen hoef je nooit en bezoek te brengen aan je Zero dealer om de hoek (met 110 dealers in Europa – tegenover 85 in de VS – komen ze steeds dichter bij je in de buurt), tenzij je d’r voor een bakkie pleur en een praatje naar toe wilt gaan.

Als een milieuvriendelijk alternatief voor de BMW GS familie vertegenwoordigt de Black Forest een productieversie van de 2016 Zero DSR waarmee ik twee jaar geleden een trip van een week door het noorden van Californië heb gemaakt, vanaf zeeniveau aan de kust tot 2.400 meter hoogte in het Yosemite National Park en meer dan 200 mijl landinwaarts in het hart van de Sierra Nevada. Na in zes dagen in totaal 1.500 kilometer storingsvrij te hebben afgelegd en zonder ook maar een keer met een lege accu te hebben gestaan, maar juist te hebben genoten van het gemak van het rijden op een ‘aan-is-gaan’ motor met significante performance (en dan vooral acceleratie) en veel betere stuureigenschappen dan ik had verwacht – vooral met volle belading – was ik snel overtuigd dat Voordeel van een stille motor is wél dat je asociaal hard kunt knallen zonder dat iemand 't opmerktZero erin was geslaagd een praktische motor te ontwikkelen voor lange afstanden, evenals korte trips. Hoewel, je zult je trip wél strategisch moeten plannen, maar dat is allemaal onderdeel van de lol die je aan het toeren met een E-bike beleeft. 

De motor die ik echter tijdens die Grand E-Tour reed had echter een aantal compromissen voor wat betreft comfort en gemak, maar met de creatie van de Black Forest lijkt het alsof de Zero engineers mijn lijstje met opmerkingen hebben afgevinkt en de meeste van mijn bezwaren hebben opgelost. Vandaar de gemakkelijk afneembare Givi aluminium kofferset, met een topkoffer die ruimte biedt aan twee integraalhelmen. Daarnaast is er nu een broodnodig Givi windscherm, dat niet alleen goed oogt maar ook nog eens op snelheid genoeg windbescherming biedt voor iemand van 1.80 meter lengte, zonder dat je gek wordt van de windruis. Ook heeft de fiets nu een absoluut comfortabeler en beter ogend nieuw ontworpen zadel dat ogenschijnlijk ook meer ruimte biedt aan de duopassagier, goed ontworpen handkappen, een zogenaamd ‘Dual Sport Drop Bar’ stuur dat een meer relaxte zit biedt, een set LED mistlampen en een beschermrooster voor de koplamp. De Pirelli MT60 Dual-Purpose banden (19” voor, 17” achter) bieden uitstekende grip zowel op asfalt als onverhard en zijn ondanks het blokpatroon niet gehorig op straat – wat bij een geruisloze fiets als de Zero op weg naar z’n topsnelheid van 165 km/u zeker wel zou opvallen.