Zoeken

Test: Yamaha NIKEN

Wat de boer NIKEN...

4 juni 2018
Kanonne, wat ging het los. Al sinds de eerste aankondiging op social media, ten tijde van de onthulling op de EICMA show oktober vorig jaar, is het niet meer stil geweest. En net als je denkt dat het wel stiller wordt als de eerste beelden van de persintroductie vrijkomen en men dus kan zien hoe het rijdt, wordt er nóg eens een pak gal opengetrokken. Zelfs een superdikke wheelie verandert daar niks aan, de NIKEN trekt gewoon commentaar aan. En conservatief als we zijn, is dat grotendeels negatief.

Nou valt over smaak eindeloos lang te twisten, maar als het enige commentaar zou zijn ‘wat een gedrocht’ of iets in die strekking, is dat redelijk kansloos. Natuurlijk is de ene motorfiets mooier dan de ander, maar dat zegt over het product zelf nog helemaal niks. Tweede in de ranglijst is uiteraard commentaar op de drie wielen in de context van invaliden, kleuters, bejaarden of automobilisten. Oh jongens, wat heb je het dán mis. 

Pas daarna komen de vragen van enige interesse, over de werking van het systeem, de voordelen van deze ingewikkelde oplossing en de meer aardse zaken. Dat is mooi. Maar al het bovenstaande is kort samen te vatten met één antwoord: ga er eens op rijden. Veel, heel veel vragen worden eenvoudig beantwoord zodra je er op rijdt. Zoals die wheelie. Já, het kan dus, maar niet meer of minder makkelijk dan met menig andere motor. En nee, het is geen veredelde scooter, já, je kunt er nog net zo goed mee omvallen als je stilstaat en néé, het is in de verste verte niet te vergelijken met een MT-09. Dus ook het prijsverschil, gewicht of andere zaken die je zou willen aanhalen: ze tellen niet. De NIKEN is zodanig anders, dat het eigenlijk alleen maar toeval is dat beide motoren hetzelfde motorblok delen. En dat komt dan ook alleen maar doordat het blok zo veelzijdig is.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Yamaha