Zoeken

Test: MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS

Hands Free

12 juli 2018
Het meest irritante deel van motorrijden is wanneer je in de stad vast zit in het verkeer en binnen no-time een dikke linkerhand hebt van het bedienen van de koppeling. Bij MV Agusta hebben ze daar wat op bedacht. Rond de fabriek in Schiranna konden we kennismaken met de Turismo Veloce 800 Lusso SCS, die van een automatische koppeling is voorzien.

 

Drie letters SCS, die staan voor Smart Clutch System, nemen je bij de nieuwe MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS aardig wat werk uit erm… handen voor wat het koppelen betreft. Het slimme koppeling-systeem zorgt ervoor dat wanneer je eenmaal de motor hebt gestart het koppelingshendel kunt vergeten. Tenzij je natuurlijk een fraaie wheelie wilt maken, hoewel dat ‘ie dat ook op het gas probleemloos doet – zelfs in Touring modes. Starten, zonder de koppeling te gebruiken de Veloce in 1eversnelling zetten, gasgeven en Drie letters, een wereld van verschilwegwezen. Doe ’t in 2 en je zit in 3,1 seconden aan 100 km/u, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je ‘m achterover trekt. Nee, het is geen CVT, want je moet nog wel gewoon schakelen en daarmee dus ook nee, het is geen DCT, want je moet nog wel gewoon schakelen. Met een quickshifter met autoblipper, onderdeel van het Smart Clutch Systeem. SCS is een mechanische transmissie met automatische koppeling, waardoor je tijdens het rijden volledig de focus op het sturen, accelereren en remmen kunt leggen, in plaats van te pas en te onpas de koppeling erbij te moeten nemen om op of terug te schakelen, zelfs niet wanneer je in zesde versnelling tot stilstand afremt. MV claimt dat de SCS technologie het plezier van het rijden en de controle over de fiets naar het volgende niveau heeft getild en na een dag rijden met beide versies van de Veloce Lusso – met en zonder SCS – moet ik toegeven dat dát ditmaal echt geen marketinggeleuter is.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro