Zoeken

Test: Harley-Davidson FXDR

Schijt aan Alles

26 september 2018

Maar er is meer. De reputatie van de motorrijder vloeit ook voort uit deze film, net als andere details. Maar er is nog veel meer. Hadden we Jack Nicholson gekend als hij niet in deze film had meegespeeld? Peter Fonda? Dennis Hopper? Voor wat heel veel dingen betreft, de sfeer van de sixties, de hippietijd, Zonnebril op, wind door je haren, Steppenwolf uit de speakers, wat wil je nog meer?de strijd tussen groepen, de weerstand van de conservatieve gemeenschap, alles wordt geportretteerd. En nog steeds hoef je de film niet eens gezien te hebben.

Ik vond ‘m eigenlijk zelfs tegenvallen, toen ik ‘m uiteindelijk toch eens zag. Er was zoveel mythe omheen dat ik alleen maar kon denken ‘is dit het nou’? Genoeg vage beelden, een open einde, echt zo’n onbevredigd gevoel als de eindcredits al lang door het beeld lopen. Maar sommige dingen blijven altijd bij. De motoren. Hoeveel customs heeft ‘Captain America’ niet veroorzaakt? En dan is er nog de kwestie van ‘is het ‘m wel of niet’, want er zijn meer zogenaamd originele motoren dan de maatschappij toegeeft te hebben gemaakt. Het draagt alleen maar bij aan de legende. Maar er was er natuurlijk nóg een. De sidekick, de motor waar Dennis Hopper op reed. Cowboyhoed op, zonnebril daaronder, op z’n plek gehouden Natuurlijk is het een solomotor. Maar als dat niet mag thuis, kan er een zitje opdoor de dikke snor waar Dennis z’n soep mee filterde indertijd. En armen recht naar voren om de handvaten te pakken. De voeten ook. Kan niet comfortabel geweest zijn, zou je nu denken. Maar wat een uitstraling! Wat een onmetelijke lading ‘cool’ had die gast! Laag en breed, zo moest ’t gewoon. 

En dan is er nu de FXDR. Nou hebben jullie een voorsprong en dat is de openingsfoto bij dit verhaal. Maar neem de motor zelf, wat je er van gezien hebt, en ik kan me voorstellen dat je zegt ‘wat heeft dát nou met die film te maken’? Dat is niet zo moeilijk: het gevoel. Hoewel de FXDR een Harley is zoals je ‘m nooit gezien hebt, een totaal nieuw model en nog veel moderner dan alles wat er tot nu toe is geweest, hoef je maar op te stappen en je snapt het. De forward controls, de lage en brede stuurhelften, de klappen uit het 114CI blok, geven je samen zo’n gevoel van Schijt aan Alles dat je jezelf direct Dennis waant. En het mooiste: dat verdwijnt ook niet zomaar. 

Elke keer opnieuw, als je de motor naar buiten duwt, je helm opzet en de motor start, inschakelt en wegrijdt, heb je het weer. Steppenwolf to the max. Draai de snelweg op, bám. Je ziet jezelf als van boven. Voeg in, bám. Alsof je gefilmd wordt vanuit de auto voor je. Valt het jullie ook op dat het vanuit deze hoek net een elektrische motor zou kunnen zijn?Zeker als je met een beetje show (dat doe je vanzelf) met een mooie slinger een baan opschuift, het ziet er heel snel heel stoer uit. En dat is helemaal de bedoeling.

Die styling is best wel nieuw. En er zit logica achter: de doelgroep is niet de Harleyrijder, de doelgroep is iedereen die nog géén Harley rijdt. Zelfs m’n moeder vindt het een vet ding. En in de periode dat ik de motor in beheer had, ben ik nog nooit zo vaak aangesproken. Overal waar ik parkeerde, maar ook willekeurig onderweg. Sta op het licht te wachten, gaat het raampje naast me omlaag. De gebruikelijke tekst ‘gave motor’ enzovoort, heftig claxonnerende auto’s achter ons. Is het al lang groen…. wen er maar aan, dat gaat zomaar niet over. Kortom: missie best wel geslaagd.