Zoeken

Multitest Middenklasse Nakeds

Conclusie

12 juni 2018

Als de test ten einde loopt, moet ik nog weer eens terugdenken aan tests uit het verleden en onze conclusies daarbij. Daarbij begint het te dagen dat we destijds al eens een Super Duke naast een S1000R en Tuono hebben gezet en daar moet ik aan terugdenken als ik de zithouding van de nieuwe Duke nog eens in het achterhoofd heb. De familielijn verloochent zich dus toch niet. De Duke zit ruimer dan de Triumph, De verschillen zijn  fors, veel meer dan vroeger met de supersportsvoornamelijk bij de benen is er meer ruimte. Logisch dus dat Ed zich geneigd voelde z’n benen uit te steken, het is gewoon makkelijker. Op de Triumph zit je dan toch meer als een supersport. Ook staat het stuur van de KTM net iets dichterbij, waardoor je dus gewoon rechter op zit. De Yamaha kunnen we bijna buiten schot laten, die zit echt weer totaal anders en zoals (al eerder, ook in vorige verslagen) gezegd, veel meer als bij een Adventure. Niet echt gek als je bedenkt dat de eerste Tracer nagenoeg exact dezelfde geometrie had. Dat is met de nieuwe Tracer GT nu wel iets veranderd, maar dat verandert aan de MT dus weinig.  De Duke zit wel helemaal oké trouwens, maar dat deed de Super Duke destijds ook… totdat je er echt voor gaat zitten en merkt dat toen de Tuono en nu de Triumph nog veel meer over heeft. Meer focus, meer wegligging, gewoon méér. Je zou geneigd zijn te zeggen ‘beter’, Maar dat betekent ook dat je veel meer je eigen voorkeur kunt vindenmaar dat is dan weer een smaak dingetje. Ligt er maar net aan wat je zou willen. Wij, verwende journalisten, weten in elk geval wel waar we voor kiezen. Ook al is dat de duurste van de drie… helaas, maar waar.

Begrijp het niet verkeerd, elk van deze drie motoren is fantastisch. De Yamaha, er zijn al tal van liefhebbers voor de standaardversie, is nu nog beter dan ‘ie ooit geweest is, de KTM is een verademing en welkome nieuwe aanvulling die ook honderd procent bij de tijd is, en de Triumph is de beste van z’n hele familie. Zou je er nog over nadenken dan komt misschien de ‘gewone R’ nog beter uit de verf als je prijs en kwaliteit vergelijkt, maar dan moet je toch net een paar dingen missen die deze RS wel heeft. En die maken nou net het verschil, als je echt verwend bent. Kan me herinneren dat ik de basisversie vorig jaar ook al dik prefereerde boven de makkelijk beter presterende Z900… 


En uiteindelijk kun je dus je eigen ideale motor kopen... al hebben wij alledrie wel een uitgesproken voorkeur