Zoeken

Dubbeltest: Harley-Davidson Forty Eight Special - Iron 1200

Langstlopend platform

7 juni 2018

Je zou het misschien niet zeggen, maar het Sportster platform heeft Harley-Davidson bepaald geen windeieren gelegd. De Sportster werd door Harley in 1957 geïntroduceerd en is daarmee niet alleen in de Verenigde Staten, maar zelfs wereldwijd het langstlopende platform in de motorgeschiedenis. De Sportster was en is hét model bij uitstek dat in handen van ofwel de Motor Company zelf, ofwel enthousiaste eigenaren met twee rechterhanden tot een Custom Build project werd omgebouwd. De Sportster als Bobber, als Chopper, als Scrambler, als Café Racer of als racer om de flat track, dragstrip of zelfs 'You pay peanuts, you get monkeys' is het gezegde. Dus als je een 'peanut' tank monteert...stratencircuits onveilig mee te maken, je kunt het zo gek niet bedenken of het is allemaal met een Sportster als basis gemaakt. Niet voor niets dat de Sportster de afgelopen jaren als basis is gebruikt voor de Battle of the Kings competitie, een competitie tussen de Harley-dealers zelf die voor een budget van € 6.000,- een Custom Build project moeten realiseren. 

“Vanaf het prille begin is de Sportster altijd al de perfecte combinatie geboden van afmeting, vermogen en karakter dat het zoveel verschillende motorrijders heeft aangesproken,” weet Harleys internationale PR man Nick Elwood te vertellen. “Een Sportster is gemakkelijk te strippen en daardoor de ideale motor voor Custom Build projecten. Wat we hebben gedaan met de nieuwe Iron 1200 en Forty-Eight Special is in feite precies dat wat Sportster eigenaren met hun eigen motoren al voor generaties hebben gedaan. Sterker, beide modellen zijn gebouwd op basis van feedback die we van Sportster eigenaren hebben gekregen.” OkselfrisZo was er volgens Elwood veel vraag naar een zwaardere versie van de Iron, die tot dit jaar dus alleen met de kleinere 883 Evolution V-Twin leverbaar was. Terwijl bezitters van een Forty-Eight iets meer comfort als in een iets hoger stuur en naar voren gerichte voetsteunen wel konden waarderen. 

In essentie heb je daarmee de nieuwe Iron 1200 en Forty-Eight Special samengevat, maar volgens Elwood zijn de twee modellen veel meer dan alleen dat. “Custom Build is Harley-Davidson en Harley-Davidson is Custom Build,” zegt Nik Elwood. “Niet iedereen heeft echter twee rechterhanden en die liefhebbers komen we tegemoet met deze twee nieuwe modellen. Voor mensen die niet zelf in een schuurtje kunnen of willen prutsen hebben wij dat nu voor hen al gedaan.” Volgens Elwood is dat Custom Build onder andere terug te vinden in
Minimalisme ten voeten uit. Voor wie graag een Custom build wil hebben

maar zelf twee linkerhanden heeft. Custom Build by the Company noemen ze dat in Milwaukee

Als je wilt kan d'r ook nog een duozitje worden gemonteerd, maar geef nou toe: dit is toch veel mooier?
het minimalisme van het ontwerp van de Sportster, waarbij alles wat het beeld kan verstoren subtiel is weggewerkt, zodat alleen de essentie van motorrijden overblijft; twee wielen, een motorblok, een zadel en een stuur. En een frame dat alles met elkaar verbindt, maar da’s logisch. 

Naast het minimalistische met onder andere de bedrading zoveel mogelijk weggewerkt is het ‘Custom Build’ idee van de twee nieuwe Sportsters ook terug te vinden in de kleurstelling, of beter gezegd de grafische elementen die op de tank zijn aangebracht. “De kunst op deze twee benzinetanks reflecteert de hedendaagse trend die we op Custom motoren en design in het algemeen zien, weg van de meer complexe en ingewikkelde kunst naar een look die erg eenvoudig en schoon is,” aldus Harley. “Het is ook belangrijk dat deze graphics de vorm van de benzinetank respecteren, want bij Sportsters is de vorm van de benzinetank op zich al een ontwerpelement. En dat laatste is een waarheid als een bonte koe die in het mooie lenteweer weer buiten in de weide wijde weer grazen mag. Kijk alleen eens naar de grote afstand tussen de tank en het zadel, geen enkel ander merk behalve Harley-Davidson dat daar mee weg zou komen. Sterker, de van een mooi rond gat voorziene bevestigingsstrip die onder het zadel doorloopt is juist onderdeel van dat designelement.