Zoeken

Dubbeltest: Ducati Monster 797 vs Desert Sled

Lol gegarandeerd

8 augustus 2017

Als we uiteindelijk de dijk afzakken met de twee twins is heel goed te merken dat we exact dezelfde krachtbron aan boord hebben. Ongeacht welke motor je op zit, je gaat even hard vooruit. Of je moet even hard je best doen, het is maar hoe je het bekijkt. Maar voor een keer ligt het eens niet aan de instelling van degene die voorop rijdt of hij uitloopt of juist niet, als je het met gemak kunt bijhouden weet je dat de ander ook een stukje aan het toeren is. Kost het iets meer moeite, dan geeft hij meer gas. Zo één op één identiek is ons maar weinig overkomen. Ook in een ingelast sprintje is het enige verschil de reactiesnelheid van de berijder, want eenmaal Voetsteun aan de grond? Schakelpook zal je bedoelen...van de plaats blijven de twee motoren als een lijmpistool aan elkaar zitten. Betekent ook dat ze de beleving identiek hebben en als Ed vindt dat er toch een beetje onrust zit op constante snelheid, een soort KFR als je dat in het Duits zou overkomen, dan hebben ze dat allebei en in gelijke mate. Is mij niet echt gaan storen, maar hij is daar wat gevoeliger voor zullen we maar zeggen. Trillingen zijn hetzelfde, versnellingen zijn hetzelfde, helaas is de wat stroef schakelende bak ook hetzelfde, slipperclutch is hetzelfde en dat is best leuk, want die doet het bijzonder goed. Misschien een beetje licht, maar het voordeel is ook een lichte koppeling.  Wat wel verschilt is het geluid. Daarvoor zou je veel beter de Scrambler mee kunnen nemen dan de Monster, want het geluid daarvan is echt compleet een aanfluiting. Misschien wel letterlijk; het onwijs lichte plofje dat de 797 produceert is een Ducati onwaardig. Gelukkig bewijst de Scrambler dat het beter kan… maar ook die is sterk beperkt.

Het behoeft geen toelichting dat de motoren anders sturen. Neem een willekeurige naked en vergelijk die met een eh.. zoiets als de Desert Sled en je kunt op je vingers natellen dat dat anders gaat reageren en dat klopt dan ook flink. Zeker bij overstappen van de een op de ander wordt dat verschil nog eens extra duidelijk. De Monster is niet super groot, maar lijkt nog kleiner als je van de Desert Sled af komt en andersom is de Scrambler wel iets hoger, maar niet zo reusachtig als het lijkt als je net de 797 gereden hebt. Maar het is nog leuker als je ze op hun eigen kunnen beoordeelt. De Monster is zoals gezegd weer een flinke stap richting het
Eigenlijk meer dan genoeg: de enkele schrijf met Brembo Monobloc. Bovendien is de vork instelbaar

Als je dan als niet instelbare vork ineens de dubbele remkracht te verwerken krijgt, dan weet je dat je 't verdomd zwaar gaat krijgen 

Zie je het verschil? Een van de twee is op z'n kop gemonteerd, maar welke zijn we nog niet over uit. Stuur je oplossing naar redactie @ motorfreaks.nl
oergevoel, richting de originele Monster. En dat is mooi, want die was gaaf. Nou is Ed van mening dat de 796, het vorige model, flitsender stuurde en dat deze 797 wat moeite kost, maar als ik met één vinger in m’n neus en de andere hand aan het stuur achter hem aan rijd, merk ik daar eigenlijk weinig van. Je zit heel kort op het stuur, beetje richting Buell, maar dat is niet echt verkeerd en geeft je net het idee met een meer eigenwijs ding rond te rijden dan een Japanner. Dat is onderscheidend en omdat het geen slechte invloed heeft op het rijgedrag is er ook helemaal niks mis mee. Wel zul je je lijnen veel soepeler aansnijden dan met de Scrambler, gewoon omdat de motor daar het beste bij aanvoelt. Dus als dat hetzelfde is als Ed bedoelt, dan heeft hij gelijk. De motor heeft met z’n 17 inch wielen en 180mm brede achterband geen afwijkende afmetingen, dus het zou niet eens zo veel moeten schelen. En eenmaal aangekomen bij de fotobocht leg ik de motor dan ook kinderlijk eenvoudig op hellingshoek, waarbij het voelt alsof ik in een zweefmolen rond het middelpunt geslingerd word; het kan ineens krapper dan je vooraf zou voorstellen en daarbij is een deftige hellingshoek ook kinderspel. Heerlijk. Een Duc zoals het hoort, op één oor op z’n best. Bijzonder is het dan ook dat juist de stuuruitslag een flinke tegenvaller is, voor een simpel straatje keren zul je echt een keer vaker moeten steken dan je verwacht.


De zon die schijnt, de lucht is blauw. Monster 797, ik...