Test: Honda CB500X
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda CB500X |
Bangkok, Oriental City |
Sardientjes, lekker |
Conclusie |
Technische gegevens |
Toen Kiyoshi Katagiri de CB500X voor het eerst ontwierp had de motor meer karakter dan de andere twee CB500 modellen, maar dat was niet in de verkoopcijfers terug te zien. Dat zou nu wel eens kunnen veranderen. Dankzij z’n nieuwe looks oogt de X een stuk meer volwassen, hij zit een stuk comfortabeler voor een 230 kilometer langer rit dan je in eerste instantie zou vermoeden en heeft dankzij het nu 100 hoger scherm een betere windbescherming.
Honda is er heilig van overtuigd dat deze verbeterde CB500X een stuk populairder zal zijn dan z’n voorganger. De fiets is fysiek een tiende groter dan de CB500F en CBR500R – en daarmee een meer volwassen pakket – en voelt daardoor als level up ten opzichte van z’n zusjes. Toch is het een echte Moto Totale, een motor die voor iedereen is geschikt, oud en jong, ervaren en beginners, in de meest uiteenlopende condities. Ideaal als commuter voor naar het werk (het hogere zadel geeft je meer overzicht en de lichte koppeling en het directe gas maken filerijden gemakkelijk), maar ook om met twee man op vakantie te gaan of een dagje onverhard of een tochtje op zondagochtend om even stoom af te blazen dat langer duurt dan gepland omdat je zoveel plezier aan het beleven bent.
Want dát is wat deze Honda uiteindelijk is – veel plezier. Het was de juiste fiets op exact het juiste moment toen ‘ie drie jaar geleden werd gelanceerd, en de vernieuwde 2016 versie is beter dan voorheen. De fiets is scherp geprijsd, economisch in onderhoud, real-world rationeel, en als belangrijkste erg praktisch – maar nog steeds erg veel fun. Hoe heel erg Honda.