Test: Suzuki GSX-S1000
Vijfendertig jaar GSX
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-S1000 |
Vijfendertig jaar GSX |
Hier aan de kust |
Conclusie |
Technische gegevens |
De roots van de GSX gaat terug naar het jaar 1976, toen door Suzuki de GS750 werd gelanceerd, wat voor de Japanners uit Hamamatsu de eerste vierinlijn viertakt sportmotor was. Een motor die in die tijd wereldwijd om z’n uitzonderlijke performance, handling en betrouwbaarheid werd geroemd. V
ier jaar later evolueerde het GS motorblok in een 16-kleps ontwerp bij de introductie van de GSX750E, waarmee de geboorte van de allereerste GSX een feit was. De GSX750E kreeg een jaar later navolging in de radiale GSX1100S Katana, waarna in 1985 de allereerste GSX-R750 werd geïntroduceerd. Eén ding hadden al die GSX-en gemeen: het concept dat een brede powerband, lichtvoetig sturen en grote betrouwbaarheid als speerpunten had. Tot op de dag van vandaag is die erfenis nog steeds terug te vinden in de filosofie van de huidige GSX line-up, van top-end GSX-RR MotoGP machine die dit weekend in Qatar zijn debuut in de MotoGP maakt, tot aan de GSX-R modellen voor op straat.Met de verkoop van supersports sinds de kredietcrisis in een vrije val moest er uit een ander vaatje moest worden getapt en met de groeiende populariteit van het Naked Sport segment was het ook bij Suzuki duidelijk dat dát de nieuwe weg naar het succes zou moeten zijn. Wanneer het project groen licht kreeg hield Suzuki tijdens de presentatie angstvallig geheim, wat ons deed vermoeden dat het project al ruime tijd geleden was gestart, maar vanwege de economische situatie een tijdlang op hold heeft gestaan. Het heeft Suzuki wel de tijd gegeven om de modellen goed te bestuderen die door de concurrentie op de markt zijn gezet (tijdens de presentatie worden de Z1000, CB1000R, S1000R, Speed Triple, FZ1 en Monster 1200 als concurrenten genoemd), om op basis van dat gegeven een motor te ontwikkelen die nét wat extra’s heeft.
Dus deed Suzuki onderzoek onder de huidige 1.000cc Naked Sport rijders, die als goedbedeelde 40-plusser over een ruime rijervaring beschikt, in het verleden een supersport heeft gehad en z’n motor voornamelijk in het weekend voor de fun gebruikt. Daaruit bleek dat zaken als gewicht, handling en acceleratie als erg belangrijk werden gevonden, gevolgd door styling en afwerking, t
erwijl de doelgroep zaken als topsnelheid en topvermogen niet zo belangrijk vond. Op basis van dit onderzoek werden de speerpunten van het nieuwe GSX project vastgelegd; Fun to Accelerate, Fun to Sport en Fun to Look. Ofwel: in de geest van de GSX-R, klaar voor de straat.En om maar meteen met de deur in huis te vallen, daar is Suzuki terdege in geslaagd. De GSX-S1000 beschikt over het pure sport-DNA waar de GSX-R serie al vanaf het eerste model om werd geroemd, verpakt in een design waar -hoe langer je er naar kijkt- telkens weer nieuwe dingen in te ontdekken zijn. De agressieve lijnen van het hoge kontje naar de lage bellypan geven de GSX volgens Suzuki het aanzicht van “The Crouching Beast”, een roofdier dat zijn prooi besluipt. Hetgeen nog eens extra door de koplampunit wordt onderstreept, waar de dubbele LED-dagrijverlichting als slagtanden naast de centrale koplamp zijn geplaatst. Het brede , matzwart geanodiseerde Renthal Fatbar stuur maakt die lekker agressieve looks niet allen compleet, h
Met de Mode knop kan tijdens het rijden eenvoudig de tractiecontrole worden aangepast. Het display is misschien niet écht spannend, maar wel erg overzichtelijk en goed afleesbaar
Het GSX-R1000 K7 blok is teruggetuned naar 146 pk, maar voelt bovenin veel sterker aan. Zou ons niet verbazen als 'ie op de bank veel meer presteert. Jammer is wel dat de slipperclutch is ingewisselt voor een normaal exemplaar
Als slagtanden van een roofdier, de LED dagrijverlichting. Het kontje is - net als de rest van de fiets - mooi en strak afgewerkt. Voor wie de taartschep te fors vindt biedt het accessoirepakket uitkomstet ligt bovendien heerlijk in de hand en zorgt voor een ontspannen zit die tegelijkertijd lekker sportief is. Het zadel is met 810 mm lekker laag geplaatst (gelijk aan de GSX-R1000) en net als bij elke GSX-R zitten de voetsteunen bij de eerste kennismaking voor je gevoel aan de hoge kant, maar na vijf minuten op de fiets wil je niets anders meer. De uitsparingen in de tank zijn ruim genoeg dat er ook voor de grotere motorrijders genoeg beenruimte is, en bovendien is er een goed contactvlak met tank en frame, waardoor de fiets in de bocht lekker stabiel aanvoelt. Dankzij de gekozen positie van de voetsteunen is de grondspeling prima voor elkaar, zelfs bij het forse tempo dat door de Franse testrijder op het soms minder strakke wegdek was ingezet werd zowel links als rechts niets aan de grond geraakt.
Voor de aandrijving van de GSX-S1000 viel de keuze op het motorblok van de GSX-R1000 uit de periode van 2005 tot 2008, de periode dat Suzuki in de wegrace motorsport met overwinningen in de Isle of Man TT, het WK Endurance en het WK Superbike erg succesvol was. Dat de keuze op het motorblok niet op meest recente generatie maar het GSX-R1000 K7 model viel was volgens Suzuki omdat het lange slag ontwerp bij lage toeren en in het middengebied een betere vermogen/koppelkromme heeft en daardoor beter geschikt is voor rijden op straat. Bovendien kon door de lay-out van krukas en versnellingsbak bij de h
oofdbalken van het frame een direct verbinding van balhoofd naar scharnierpunt van de achterbrug worden gecreëerd. Inwendig zijn door Suzuki nieuwe, 3% lichtere, zuigers en zuigerveren toegepast, terwijl het profiel van de nokkenas is aangepast om een vermogenskarakteristiek te creëren dat beter bij een straatmotor past. Het 44 mm gasklephuis met dubbele vlinderkleppen, het SDTV Suzuki Dual Throttle Valve systeem, is gelijk aan dat van de GSX-R1000 K7, waarbij nu 10-gats injectoren zijn toegepast. Het luchtfilter is aangepast om inlaatgeluid te reduceren, terwijl ook het uitlaattraject met een grotere collector is vernieuwd, zodat de einddemper kleiner kon worden gebouwd. Net als de GSX-R is ook deze GSX-S van een vlinderklep in het uitlaattraject, de SET Suzuki Exhaust Tuning voorzien. De forse oliekoeler van de GSX-R heeft plaats gemaakt voor een klein compact vloeistofgekoeld exemplaar.
Japanse beeldspraak. "Zet 'm maar naast dat kanon, want hij gaat er wél als een kanonskogel vandoor natuurlijk."