Test: prototype KTM 1290 Super Duke GT
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: prototype KTM 1290 Super Duke GT |
Bij toeval |
Schep erbovenop en Euro 4 |
Conclusie |
Technische gegevens |
De fiets die door velen wordt beschouwd als het neusje van de zalm in de Streetfighter sector is qua performance nu ingehaald door z’n toekomstige sport tourer broertje – compleet met meer vermogen, meer koppel, een bredere powerband en toegankelijker onderin. Na een dag als voorproefje ongeveer 120 km met het prototype te hebben gereden k
an ik niet wachten totdat ik met het uiteindelijke productiemodel op pad kan, het liefst voor een langere trip met serieuze bergpassen waar de handling en het vette koppel van de nieuwe KTM ten volle kan worden benut. De meer rechtop zithouding met meer beenruimte voor grote rijders, gecombineerd met het bredere, vlakkere aluminium stuur heeft van de GT een briljante fiets gemaakt op in een opeenvolging van bochten van het ene op het andere oor te leggen. Zonder dat dit ten koste van de super stabiliteit in volgas vierde versnellingsbochten is gegaan. De koppeling is soepel en licht te bedienen en is niet rukkerig, de antihop doet met terugschakelen z’n werk, maar gebruikt ook het motorkoppel om de platen nog dichter tegen elkaar te drukken.Het grotere en luxere zadel is echt comfortabel, ik zou me goed kunnen voorstellen hier serieuze afstanden mee af te leggen. Het is ook niet te smal of afgeschuind. Het old-school display wat op dit prototype was gemonteerd oogde echter behoorlijk uit de tijd, vergeleken met het lekkere lichtgevoelige TFT scherm dat op het prototype van de 690 Duke was gemonteerd waarmee ik eerder op de dag mee had kennisgemaakt. Dit scherm zal ook op de uiteindelijke productieversie van deze GT worden gemonteerd en dat is alleen maar beter. Het TFT is in zonlicht goed afleesbaar en ook in het donker behoorlijk effectief – rijdend door tunnels switchte het TFT scherm op de 690 Duke continue tussen dag- en nachtmodus.
Stefan Pierer’s mannen hebben de baas gegeven waar hij om heeft gevraagd – een fiets die klanten de mogelijkheid biedt te gaan toeren op z'n KTM's!