Zoeken

Test: prototype KTM 1290 Super Duke GT

Bij toeval

5 oktober 2015
Inhoudsopgave
Test: prototype KTM 1290 Super Duke GT
Bij toeval
Schep erbovenop en Euro 4
Conclusie
Technische gegevens

KTM 1290 Super Duke GT

Tijdens de ontwikkeling van dit new-range topmodel dat is afgeleid van de 1290 Super Duke R, ‘het beest’ waarmee de Oostenrijkers claimen de term Streetfighter een nieuwe betekenis te hebben gegeven, heeft KTM goed geluisterd naar de feedback die het van testrijders en klanten kreeg. De jeugdig ogende Sebastian Sekira, als vicepresident van Street Development uiteindelijk verantwoordelijk voor de constante flow van appetijtelijke straatfietsen uit Mattighofen, legt uit. “We begonnen met deze fiets in de zomer van 2013, eigenlijk bij toeval toen wKTM 1290 Super Duke GTHeeft Pierer dan eindelijk z'n Kwieke Tour Machinee met de laatste testritten van de normale 1290 Super Duke R bezig waren voordat ‘ie op de markt werd gezet,” aldus Sebastian. “Deze testen toonden ons de veelzijdigheid van de fiets, we realiseerden ons dat naast snelle rondetijden op een circuit je met hetzelfde gemak er in het weekend met vrienden mee kunt gaan toeren, of er zelfs mee op vakantie kunt gaan. En dus ontstond op basis van onze ervaring met het prototype van de 1290 Super Duke R het idee om een GT versie te gaan maken, met een aan het frame gemonteerde kuip, wat ruimte voor bagage, een iets grotere tank en zelfs een beetje meer vermogen als een exclusiever top-end model. Gerald Kiska (KTM Ontwerper, red.) maakte een briljante schets van zo’n fiets en ik denk dat toen ons management die schets zag, direct werd besloten ‘m in productie te nemen. Daarna, wat later in de tijd zagen we onze klanten precies hetzelfde doen met hun 1290 Super Dukes, wat voor ons een bevestiging was dat we de juiste beslissing hadden genomen.” En zo staat Stefan Pierer’s wens voor een fiets die toeren op z’n KTM’s belichaamt op het punt uit te komen.

Sekira’s research & development team nam voor de creatie van de GT het trellis buizenframe van de Super Duke R, met behoud van geometrie die bestaat uit een wielbasis van 1.482 mm, een balhoofdhoek van 24,9° en een naloop van 107 mm, en versterkte dat zodat er een bovenkuip met een in 8 standen instelbaar windscherm aan vast kon worden geschroefd. De hoogte van het scherm kan trouwens zonder gereedschap over 140 mm worden gevarieerd. HKTM 1290 Super Duke GTZeg 'ns, Sebas, op zich is het een lekker ding hoor, die GT, maar die camouflagekleuren... afgrijselijk. et brede stuur, dat standaard van handvatverwarming is voorzien, is iets vlakker gemaakt om een meer rechtop zithouding ten opzichte van de Super Duke R te creëren. Er is ook een langer, sterker subframe aangebracht voor ruimte voor de duopassagier, waardoor er meer comfort is op de lange afstand. De lagere voetsteunen en het pluche zadel zijn daar ook debet aan.

Het nieuwe subframe is er ook op voorbereid om speciaal ontworpen hardcase zadeltassen te faciliteren, naast het geïntegreerde bagagerek dat standaard is voorzien. Om hier ruimte voor te maken is de einddemper van het 2-1 uitlaatsysteem lager gemonteerd, en voor een grotere actieradius is de inhoud van de benzinetank van 18 liter naar 24 liter gegroeid. “Het hele geïntegreerde pakket is nieuw, en ik denk dat de aerodynamische bescherming erg goed is voor de afmetingen van de kuip en het windscherm,” zegt Sekira. “We willen nog steeds een sKTM 1290 Super Duke GT KTM 1290 Super Duke GT
In navolging van de 1290 Super Adventure: LED hellingshoek-verlichting. Nu ook bij KTM: het trucje met de uitlaatklep
KTM 1290 Super Duke GT
De nieuwe LC8 moet ondanks Euro 4 nóg sterker zijn dan de 180 pk Super Duke R. "En dan niet een paar schamele pk-tjes, maar vet meer," aldus Sekira
KTM 1290 Super Duke GT KTM 1290 Super Duke GT
Geen verkeerde werkplek, al zeggen we het zelf. Het display is slechts tijdelijk, op de productieversie zit straks eenzelfde TFT scherm als op de nieuwe 690 Duke. Cruise control is standaard
portfiets hebben met niet zo’n groot scherm, en je kunt de hoogte echt gemakkelijk aanpassen.” En dat kan ik bevestigen, bij een snelheid van 150 km/u is de protectie uitstekend. De GT zal bovendien worden uitgerust met een nieuwe koplamp met geïntegreerde LED dagrijverlichting en zelf-uitschakelende knipperlichten, hoewel dat nog niet aanwezig was op het prototype waarmee ik rijden mocht. In navolging van de 1290 Super Adventure is ook LED-bochtverlichting voorzien, welke aan de hellingshoek sensor van de ECU is gekoppeld en daardoor in intensiteit toeneemt als je de motor op een oor legt, met de lichtbundel gericht op de binnenkant van de bocht.

Wat ook van de 1290 Super Adventure is overgenomen is de semi-actieve vering van WP, met de keuze uit vier verschillende settingen – Soft, Street, Sport en Touring. Via een SCU (Suspension Control Unit) wordt de feedback van acceleratiesensoren en lengte sensoren van voor- en achtervering gebruikt om de demping van de 48 mm upside down voorvork en monoshock af te stellen op naar de rijstijl en de kwaliteit van het wegdek. Uiteraard kan elektronisch de veervoorspanning worden aangepast: alleen of met duopassagier en al dan niet met bagage. De remmen zijn daarentegen afkomstig van de Super Duke R, met twee Brembo Monoblock remklauwen en 320 mm schijven voor en een 240 mm schijf in het achterwiel, gekoppeld aan een instelbare Bosch ABS unit die vier modi kent: Street, Sport, Rain en… Supermoto. OKTM 1290 Super Duke GTToeren op de KTM manier, dat hebben we dit jaar met de launch van de 1290 Super Adventure nog gezien hoe dat moetp een toerfiets? “Nee, het is een GT,” aldus Sebastian Sekira. “Dit is gemaakt om op z’n KTM’s te kunnen toeren.”

De 1290 Super Duke GT staat dus garant voor toonaangevende performance van een motor die zich net zo thuis voelt op een circuit als, zoals in mijn geval, een trip door de bergachtige omgeving in het noorden van Oostenrijk rond de KTM fabriek. Dit is verkregen via een update van de al behoorlijk indrukwekkende specificaties van de 75° V-Twin van de 1290 Super Duke R, het LC8 motorblok met 1.301 cilinderinhoud, 4 kleppen per cilinder en een boring x slag van 108 x 71 mm. De Keihin ECU is hierop aangepast, de nieuwe mapping moet tegelijkertijd in een soepeler, maar wel sterker oppakken bij lage toeren hebben geresulteerd. Ondanks dat de LC8 nu sterker moet zijn voldoet het blok tegelijkertijd aan de nieuwe Euro 4 norm, welke vanaf 2016 voor alle nieuwe modellen verplicht is en waarvan wordt gezegd dat het fabrikanten voor grote uitdagingen heeft gezet.

KTM 1290 Super Duke GT
Hoezo het is geen Supermotard? En die Supermoto ABS setting dan? Nou, nou?