test: KTM Freeride E-SM
Eenvoud bovenaan
Inhoudsopgave |
---|
test: KTM Freeride E-SM |
Eigen huis |
Eenvoud bovenaan |
Makkie |
Conclusie |
Technische gegevens |
De aandrijving is een in eigen huis ontwikkelde elektromotor met permanente magneet die een maximumvermogen van 16 kilowatt levert. Maar dat is niet belangrijk, leuker is dat het nominale vermogen (het gemiddelde) op 11 kilomwatt ligt en de motor dus geschikt is voor rijbewijs A1. Maar de grootste winst wordt zoals bij elke elektromotor g
Zo simpel kan het dus: motorkap open en je kunt overal bij. Aan uitusting is ook helemaal niks beknibbeldehaald uit het koppel: 46 Newtonmeter vanuit stilstand. En daar is goed mee te rijden. Niks op toeren jagen, niks ademnood, gewoon alles eruit. Dat kan op drie manieren. Als je toch al alles elektrisch hebt, kun je er mee spelen. Dus worden er drie mappingkeuzes meegegeven: een ‘softe’ mapping die het vermogen beperkt en twee ‘full power’ modi met elk een eigen karakter: een progressieve curve die rustig begint en met een knal eindigt en een alles-of-niets curve die je inderdaad die genoemde volle mep vanaf nul geeft. Zonder meer is dat de leukste, maar het kan je maar net uitkomen dat je iets anders wenst. Kwestie van voorkeur. Gekleurde leds geven aan hoeveel sap je nog aan boord hebt en zakt de lading onder de tien procent, dan switcht de motor automatisch naar een thuiskom-modus met beperkt vermogen die je nog net wat verder brengt.
Dat laatste kunnen we aan het eind van de middag nog net ondervinden als ook de laatste acculading onder die tien procent zakt, vlak voor terugkeer bij de thuisbasis. De rest van de rit staat het serviceteam van KTM elke stop klaar om in een handomdraai de accu’s te wisselen: zadel omhoog, vier boutjes los en je tilt de hele unit er zo uit.
Je zou dus denken dat het ding een beperkte actieradius heeft en dat is dan ook het geval; KTM zelf geeft een kleine honderd kilometer op bij gematigd gebruik. Daar doen we vandaag niet aan en dus wordt dat vanzelf minder. Toch is het niet volledig kommer en kwel, de accu is met de snellader in 80 minuten volledig opgeladen; in minder dan een uur voor tachtig procent. En voor de cijferfetisjisten: de accu heeft een capaciteit van 2.6 kilowattuur, krijgt een garantie van drie jaar en is na zevenhonderd complete laadcycli (van echt leeg naar nokvol) nog steeds goed voor tachtig procent van z’n oorspronkelijke capaciteit. Tegen die tijd heeft KTM al lang een veel betere accu ontwikkeld die het dan nog weer veel beter doet. En dat is dan opnieuw gewoon inpluggen en gaan.
Nou, dit dus: beetje spelevaren met je SM. Normaalste zaak van de wereld, nu nóg stiekemer