Zoeken

Test: Suzuki V-Strom 1000 vs Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

...of avontuur

2 juni 2014
Inhoudsopgave
Test: Suzuki V-Strom 1000 vs Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer
Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer
Suzuki V-Strom 1000 ABS
Toeren...
...of avontuur
conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer vs. Suzuki V-Strom 1000

Natuurlijk is met je motor tegen een traktor aanknallen best avontuurlijk, maar wat vooral opvalt aan de Versys is dat de machine het best te omschrijven is als GT met allroad trekjes. Perfect om uren in het zadel te zitten, naar keuze mét passagier en bagage. PKawasaki 2014 Versys 1000 Grand TourerGeen grappen over trekkers vandaag, daar kan de Versys niet om lachenerfect om, éénmaal op bestemming, de bergen in te gaan en perfect om rijdende chicanes te ontwijken. Degelijk en goedmoedig dus en daarbij voor een allroad misschien wel iets té degelijk.

Hoe anders is dat bij de nieuwe Adventure Sports van Suzuki. Staand naast de motor zie je dat de afdeling design overuren heeft gedraaid. De nieuwe V-Strom heeft een modern en gelikt ontwerp en is tegelijkertijd ook sportief en spannend. En ja, ook Suzuki lijkt overstag en heeft de V-Strom voorzien van een spat-snavel die inmiddels zo kenmerkend is voor het allroad segment. Toch geeft Suzuki aan dat het niet dat merk uit Beieren is die deze trend is begonnen, maar dat de snavel uit eigen huis komt en voor het eerst het licht zag op de in 1987 gSuzuki 2014 V-Strom 1000Het zal je maar gebeuren, rustig tokkelen op de dijk en dan ineens zo'n enorm breed gevaarte voor je neuseïntroduceerde DR 750 aka 'Dr. Big'. Of de snavel nu uit Duitsland of Japan komt doet in ieder geval niets af van het totaalplaatje van de V-Strom dat gewoon goed is. Wat in dit plaatje dan weer wel negatief opvalt is de grote plastic plaat waarin de teller-unit is geïnstalleerd. De unit zelf biedt echter veel informatie, inclusief versnellingsindicatie, op een duidelijke manier en is overzichtelijker dan die van de Versys. Bijkomstig voordeel is dat 'De Plaat' ruimte biedt voor het installeren van zaken als navigatie, smartphone of aquarium.

Het door ons gereden exemplaar is voorzien van extra accessoires als valbeugels, kofferset, led mistlampen en een middenbok, want jawel, ook dit is een accessoire. En een zeer gewenste ook nog eens, aangezien het achterwiel, net als bij de Versys, wordt aangedreven door een ketting. En die ketting wordt in den beginne weer aangedreven door een 1037cc grote V-Twin voorzien van alle hedendaagse motorische gemakken als dubbele vlinderkleppen, iridium bougies en daar dan twee van per cilinder, twin spark dus. Tel daar een heuse slipperclutch bij op en een service interval van 12.000 km en je hebt stof om over na te denken. Eénmaal op het zadel valt het nieuwe blok vooral op door, laten we het noemen, onopvallendheid. De V-twin trekt vooral bescheiden ten strijde en dat is opmerkelijk. Want zeg meer dan 1000cc in combinatie met een twin en je zou zomaar iets verwachten. Nou zorgt het gebrek aan akoestiek niet alleen voor rust, maar ook voor een vals beeld van onvermogen. Getest naast de Versys trekt de V-Strom er net zo hard aan. In ieder geval in de vierde versnelling vanaf 60 km per uur tot ver daarboven wint de KKawasaki 2014 Versys 1000 Grand Tourer Suzuki 2014 V-Strom 1000
De koffers van de Kawa (links) ogen misschien niet zo mooi, maar zijn wel veel ruimer dan de fraaie koffers van de Soes
Kawasaki 2014 Versys 1000 Grand Tourer Kawasaki 2014 Versys 1000 Grand Tourer
Boven het infotainment van de Kawa, onder dat van de Soes. De voorkeur ging qua bediening en afleesbaarheid naar de laatste uit
Suzuki 2014 V-Strom 1000 Suzuki 2014 V-Strom 1000
awasaki slechts een paar meter. Zei iemand sportdemper? Belangrijker is dat het vermogen inzetbaar is in de echte wereld. Genoeg dus om lol mee te hebben, maar heel veel meer ook niet. Voor power-wheelies is men beter af bij de afdeling uit Kobe.

Sportief

Sportief is in ieder geval wel het woord naar keuze om de verdere rijbeleving op de Suzuki te omschrijven. Waar de Kawa goedmoedig, maar beresterk is, is de V-Strom lichtvoetig en actief. De vering is duidelijk ingesteld op feedback boven comfort en zorgt samen met de V-twin voor een zeer speelse en inspirerende rij-ervaring. Enigszins verrassend is dit wel te noemen. Denkend aan de langere veerweg en het 19 inch voorwiel is 'sportiever' en 'lichtvoetiger' dan die andere niet wat je direct verwacht. En toch is de funfactor duidelijker aanwezig op de gesnavelde twin. In het bochtenwerk is de Suzuki zelfs iets nerveuzer dan zijn groene rivaal en dat is geheel toe te dichten aan het verschil in set-up van de vering tussen de twee kemphanen. De sportieve wil van de Soes wordt benadrukt door de zithouding die in tegenstelling tot de Kawasaki er één is van op de motor. De koppeling werkt daarbij aangenaam met een duidelijk en goed te doseren aangrijppunt. Qua motorgevoel mist de V-Strom de ruwe kracht die wel te vinden is bij de Versys of andere concurrenten, maar dit wordt vooral ervaren als een voordeel. DKawasaki 2014 Versys 1000 Grand TourerHet ergste is nog dat zo'n boer van mening is dat hij niks fout doet als hij op een smalle dijkweg in een blinde bocht fietsers inhaalte Suzuki is zo speels en zo vertrouwenwekkend dat deze motor doet wat motoren horen te doen en dat is je gedachten terugbrengen naar het nu. Geen werk, geen stress, maar rijden en spelen.

Gelukkig was in het speelveld van de Suzuki geen traktor te bekennen, maar mocht dit toch het geval zijn is het fijn dat de V-Strom de beste remmen biedt van de twee. De sportief radiaal gemonteerde remklauwen zorgen na een helder initieel aangrijppunt voor een meer dan indrukwekkende vertraging die in combinatie met het perfect werkende ABS zijn concurrent duidelijk voor is. Opvallend is hoe hard er geremd kan worden op het asfalt voordat het ABS ingrijpt, terwijl éénmaal op het onverhard het remsysteem op tijd en soepel ingrijpt. De progressieve kracht die vooruitgang heet heeft duidelijk een positief effect op het automatische remsysteem anno 2014. Wat op de Suzuki ook vooruit is gegaan is de instelbaarheid van het ruitje. Zo simpel dat je je afvraagt waarom dit niet eerder is bedacht. Doormiddel van een veer en een kliksysteem dat nog het best te vergelijken is met de handrem uit je auto is het ruitje met een simpele duw van stand veranderd. Daarnaast biedt het ruitje ook nog eens de betere windbescherming van de twee. Net als de Kawasaki is de V-Strom voorzien van koffers. Met het verschil dat deze koffers wel ontworpen zijn voor de betreffende motorfiets. Bedenk daarbij dat de ophangpunten mooi in het subframe zijn weggewerkt en visueel heeft de Suzuki weer een stukje voorsprong. Praktisch loopt de V-Strom echter achter, omdat de koffers aan de kleine kant zijn.

Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer vs. Suzuki V-Strom 1000