Vergelijk: Hyper SP versus CB500X en Alto 1.0 EASSS
Porno of praktisch?
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk: Hyper SP versus CB500X en Alto 1.0 EASSS |
Porno of praktisch? |
Doorschuiven maar |
Slingeren maar |
De mening van... |
Conclusie |
Technische gegevens |
Zeg Nee tegen de SP en je krijgt er Twee. Toevallig...
Wááát… een auto, ben jij nog wel goed bij je verstand? Dat was zo ongeveer –in beschaafde bewoordingen- de reactie van de collega’s toen ik tijdens de redactievergadering het voorstel deed om voor het eerst in de geschiedenis van Motorfreaks een auto in een vergelijkingstest te betrekken. Onderling werden al vlug horrorscenario’s met duiveluitdrijving geschetst, om die gedachte uit mijn hersenpan weg te drijven, maar nadat ik de situatie had uitgelegd bleek het idee nog geeneens zo gek. S
inds de kredietcrisis houden wij Nederlanders steeds meer de hand op de knip en denken voor grote uitgaven op z’n minst twee keer na. Bovendien: probeer in tijden van crisis je partner maar eens te overtuigen dat die nieuwe SP er toch écht komen moet, voor je het weet krijg je folders van Seats & Sofa’s of de Keuken Kampioen in je handen gedrukt. Want ook die zijn volgens je eega toch écht aan vervanging toe, terwijl zo ook nog eens haarfijn weet uit te leggen dat een nieuwe boodschappenauto –die dankzij de 50/50 deal wel heel erg aantrekkelijk is- ook verdomd handig zou zijn.Nadat de anderen van het idee waren overtuigd was het zaak om de juiste auto en motoren voor deze uitzonderlijke test te vinden. De Ducati Hypermotard SP stond daarbij bovenaan op onze lijst: niet alleen omdat het een überporno fiets is waarvoor elk excuus is geoorloofd om ‘m uit te laten, bovendien is z’n prijskaartje al sinds z’n lancering het lijdend onderwerp van grappen en grollen geweest. Voor de tweede motor viel de keuze al snel op de CB500X, het derde model uit Honda’s nieuwe 500-lineup dat prijstechnisch tussen de CB500F en CBR500R in zit. Een motor die ons tijdens de launch in Spanje aangenaam had weten te verrassen en bovendien qua looks in dezelfde visvijver als de Hyper SP zit. Om de keuze van de auto te bepalen resteerde alleen wat rekenwerk, wat precies genoeg voor een Suzuki Alto bleek te zijn. Een Suzuki Alto 1.0 Comfort EASSS om precies te zijn, waarbij die fraaie afkorting voor een motor met start-stop systeem blijkt te staan. En dus goed voor het milieu.
Als ik exact om twee minuten over tien met de Alto bij ons verzamelpunt -het AC Restaurant in Nederweert- arriveer zie ik de Duc en Honda al op de parkeerplaats staan. De A2 was zeker voor zaterdagse begrippen ongekend druk en legde meteen –en pijnlijk- de nadelen van een auto bloot. Waar ik me op twee wielen als een gladde aal door het verkeer had kunnen slingeren was het nu een zaak van ‘achteraan aansluiten’, w
Boodschappenkar of lekker scheurijzer, aan jou de keuze...
Des te groener, des te...
Hoezo Japanner, ook daar is de productie inmiddels naar India verplaatst
Het zal ons niet gebeuren ervan te worden beticht ons werk niet serieus te nemen. Vincent 'the Stig' Burger hier hard aan het werkaardoor het een haast onmogelijke opgave bleek te zijn om tijdig op het afspreekpunt te arriveren. Hetgeen direct door de collega’s wordt gevisualiseerd, door met het risico op een verbrandde slokdarm de koffie achterover te slaan alsof ze al uren aan het wachten zijn. Nog snel wordt de planning doorgenomen: net als bij elke vergelijkingstest wordt ook nu bij elke stop van motor gewisseld, wat dus betekent dat een van ons telkens in de auto zal moeten rijden. Om iedereen zijn eigen tempo (lees: de motoren bij elkaar en de auto alleen) te laten rijden wordt de eeuwenoude tourrit formule toegepast: zolang er niemand staat gaat het rechtdoor, pas als er links- of rechtsaf wordt gedraaid wordt op de auto gewacht. Doel van de dag: het Belgische Mettet waar op zondag door de Belgische Ducati Club een circuitdag is georganiseerd. Een doel dat ditmaal niet via de kortste of snelste route, maar via een fraaie slingerroute door de Belgische Ardennen moet worden bereikt.
Nog voordat we gaan rijden moet eerst een kanttekening worden geplaatst: waar de Hyper SP en Honda CB er exact als in de showroom bijstaan en er dus voor nog geen dubbeltje aan accessoires is toegevoegd, is ‘onze’ Suzuki Alto niet het standaard Comfort model, maar de meest luxe Exclusive uitvoering, die bovendien nog van een waslijst aan accessoires is voorzien. Zo zijn bij de Alto onder andere lichtmetalen velgen gemonteerd, de spiegels in kleur gespoten en zijn er rondom ‘skirts’ en een spoiler op de achterklep gemonteerd. De verschillen tussen beide uitvoeringen zijn echter alleen van optische aard, waardoor er voor wat prestaties betreft geen verschillen zullen zijn. En daar is het ons bij deze test puur om te doen.