Vergelijk: Hyper SP versus CB500X en Alto 1.0 EASSS
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk: Hyper SP versus CB500X en Alto 1.0 EASSS |
Porno of praktisch? |
Doorschuiven maar |
Slingeren maar |
De mening van... |
Conclusie |
Technische gegevens |
Stel, je hebt 16.390 euro spaargeld op je rekening staan, wat doe je dan: ga je voor die übervette Ducati Hypermotard SP, of denk je meer praktisch gericht en ga je voor een Honda CB500X, zodat je nog genoeg geld overhoudt voor een Suzuki Alto voor moeders de vrouw. Dat was de vraag die centraal stond bij deze opmerkelijke test.
Zo opmerkelijk als de vraag waren ook onze bevindingen én is ook de conclusie van dit verhaal. Allereerst de Honda CB500X, die in dit gezelschap de grijze muis bleek te zijn. Met de motor is an sich eigenlijk maar weinig mis: voor z’n prijs van 6.799 euro krijg je zondermeer veel waar voor je geld, de motor stuurt heerlijk vlot en neutraal, heeft een erg gunstig brandstofverbruik van gemiddeld 1:25, tBenzineverbruik
Als er één ding is wat deze test heeft aangetoond, dan is het hoe ontzettend krom het ECO-systeem voor nieuwe auto’s is. Auto’s in de label-A klasse zijn van wegenbelasting en BPM vrijgesteld, waar voor motoren te allen tijde de volle mep mag worden afgetikt. Terwijl die motoren toch een flink stuk zuiniger zijn: waar de Alto –die volgens Suzuki de zuinigste auto in de prijsklasse tot 9.500 euro is- op een totaalafstand van 1135 kilometer bijna 80 liter benzine had verstookt en daarmee de verbruikswaarde op 1:14,4 bracht kon met de Ducati minstens 6 en met de Honda zelfs meer dan 10 kilometer meer op één liter euro loodvrij worden afgelegd. Als zo’n Alto een BPM vrijstelling heeft, dan zouden motoren met eenzelfde verbruik dat op z’n minst ook moeten hebben. En dan uitgaan van het werkelijke verbruik, en niet het onder –meer dan ideale- laboratoriumomstandigheden gemeten verbruik.erwijl ook op de kwaliteit van de fiets weinig is aan te merken. Maar toch, ondanks dat de motor maar bar weinig serieuze minpunten heeft kan hij niet opboksen tegen de Ducati Hypermotard SP en de Suzuki Alto 1.0.
De Hyper SP is weliswaar qua prijs meer dan twee keer zo duur, maar is een über-gooi-en-smijtfiets van het zuiverste ras die zijn meerprijs van 3.600 euro ten opzichte van het standaard model meer dan waard is en zeker ten opzichte van z’n voorganger een heel stuk volwassen –en daarmee tevens veelzijdiger- is geworden. En bovendien wat verbruik betreft met gemiddeld 1:19,3 niet verkeerd met het steeds duurder wordende vloeibare goud omspringt.
De Suzuki Alto was in dit gezelschap de vreemde eend in de bijt, maar heeft wel pijnlijk de problematiek van de motorbranche blootgelegd. Dat de auto zich in de Ardennen ontpopte tot een rasecht scheurijzer eerste klas was voor ons een heerlijke bijkomstigheid, en dat de auto het tempo van de motoren nog best goed wist te volgen de verrassing van de eeuw, maar dat is eigenlijk nog geeneens zijn sterkste troef. Voor een prijs die geeneens veel duurder is dan de Honda CB biedt de Alto een comfort waar simpelweg niet tegenop te boksen is, en moet dat enkel betalen met het hoogste verbruik: bij de Alto werd een waarde van 1:14,4 genoteerd.
Persoonlijk zou ik het wel weten: met goedkeuring van de wederhelft zou ik direct voor m’n eigen genot gaan en kiezen voor de Ducati Hypermotard SP, terwijl in het andere geval ik voor de Honda CB500X als praktische woonwerk fiets voor m’n vriendin zou gaan, om ’s weekends zelf heerlijk met de Alto te kunnen raggen… Of nog zesduizend euro door te sparen en te gaan voor de Alto én Hyper SP.