Zoeken

Rij-impressie: Honda CRF250M

Kers op de taart

27 mei 2013
Inhoudsopgave
Rij-impressie: Honda CRF250M
Kers op de taart
Cursus in een notendop
Conclusie
Technische gegevens

 Honda CRF250M

Voorafgaand aan de introductie van de nieuwe Honda CB500X liet Honda ons al weten tijdens deze intro een verrassing voor ons in petto te hebben. Nieuwsgierig gemaakt door dit bericht vroegen wij ons af wat die verrassing dan zou zijn. “Honda’s nieuwe SMX125 Monkey, een ‘sneak preview’ van de nieuwe V4 Honda CRF250Maangedreven superbike? Of zou Honda zo gek zijn om een stel motorjournalisten achter het stuur van een auto te zetten?” Terwijl we met het transferbusje van het vliegveld naar de testlocatie worden gereden en we druk bezig zijn te bedenken welke tactiek in te zetten om een antwoord op te krijgen op deze vraag komt de pr manager al met een korte, maar duidelijke uitleg: namelijk de introductie van de Honda CRF250M. Op zich een leuke verrassing, maar wat echt een grote glimlach op m'n gezicht tovert is de locatie waar de kleine Supermoto aan de tand mag worden gevoeled: het lokale kartcircuit. Met recht een verrassing dus.

De Honda CRF250M is direct afgeleid van de CRF250L. Sterker, het enige verschil tussen de kleine crosser zijn de wielen, de ophanging, een upgrade aan de voorrem en de zesde versnelling die voor meer topsnelheid een langere gearing heeft gekregen. De originele L is ontwikkeld als betaalbare offroad die ook op het asfalt inzetbaar moet zijn. De hiervan afgeleide M, wat staat voor Motard, heeft sterkere en kortere veren aan de voor en achterkant. Hierdoor staat de laatstgenoemde 20 mm dichter bij het asfalt. De 17 inch spaakwielen zijn geschikt voor bredere asfalt georiënteerde banden en omdat een SM gebaat is bij sterkere remmen is de remkracht van de voorrem vergroot mede door de montage van een enkele zwevende remschijf van 296 mm doorsnede.

Geen toerenteller?

De 250 cc ééncilinder met een boring van 76 mm en een slag van 55 mm is getuned voor direct beschikbaar vermogen onderin de toeren. Door de korte slag heeft het blok ook bovenin genoeg vermogen om de beperkte motorinhoud op deze manier zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De motor is gericht Honda CRF250M Honda CRF250M
Geen toeters en bellen, alleen de meest essentiële informatie wordt in het digitale display weergegeven. De fiets is heerlijk smal gebouwd
Honda CRF250M
"Gewoon het achterwiel laten glijden zeggen ze dan." Als je het ziet lijkt het zo eenvoudig...
Honda CRF250M Honda CRF250M
Voor de betere slides is er de achterrem. Als je het kunt natuurlijk... Geen bling, maar 'normale' knippers en dito achterlicht
op rijders die een voorspelbaar vermogen verlangen boven een meer indrukwekkende maar kortere krachtsexplosie. Met 23 pk bij 8500 tpm en 22 Nm bij 7000 tpm richt de CRF250M zich op houders van het A2 rijbewijs. Sterker nog, zonder het bestaan hiervan was het nog maar de vraag geweest of de kleine ééncilinder überhaupt in Nederland was geïntroduceerd. De jonge houders van dit rijbewijs zullen misschien wel net zo geïnteresseerd zijn in de verbruiksopgaaf van 34 km op één liter.

Het meten van het verbruik was in ieder geval niet iets dat bovenaan ons lijstje stond voor de aanvang van deze minitest. Want hoewel we kunnen schrijven dat we op de CRF gereden hebben, zo'n 10 rondjes op een kartcircuit, vertelt de korte rijimpressie vooral heel veel over m’n eigen rijcapaciteiten en minder over de motor zelf. Zo besefte ik me na afloop van de leuke sessie bijvoorbeeld dat ik niet eens zou kunnen zeggen of het fijne machientje van een toerenteller is voorzien. Niet op gelet, druk met andere dingen. (Voor degene die het zich nu afvraagt: bij nadere inspectie helaas geen toerenteller kunnen vinden.) Dat geschreven hebbende moet bekend worden dat de ééncilinder een perfecte motor is om voor het eerst kennis te maken met het Supermoto rijden op een afgesloten circuit. Wat in mijn geval précies het geval was.