Zoeken

Introductie Honda CB500F en CBR500R

Alles nieuw

6 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie Honda CB500F en CBR500R
Alles nieuw
CB 500 F
CBR 500 R
Conclusie
Technische gegevens

Honda-CB500F-YM13 0054 Honda-CBR500R-YM13 40
Alle kleurstellingen op een rijtje, altijd wel eentje die je aanstaat

Om dit te bewerkstelligen moest de motor dus wel toegankelijk, maar niet te soft worden.  Als we het anders bekijken had Honda gewoon nog een ruimte in het gamma vooor een motor van rond de 35 kilowatt. Met de nieuwe rijbewijsrichtlijn is er markt voor motoren van 35 kW en dat is mooier in te vullen met een machine die ervoor gemáákt is dan met een geknepen versie van een zwaarder model. Dus daar komt de nieuwe staande twin. Voor het uiterlijk is met opzet gekozen voor het zijaanzicht dat we hier zien; dit komt namelijk sterk overeen met zwaardere motoren als de CBR600RR en 1000RR. Slim bezig.. tussen de zijaanzichten hebben we echter wel twee cilinders minder. Maar daarin zit juist het slimme. Om te zorgen dat de motor optimaal werkt naar de 35 kW is Honda uitgekomen op een cilinderinhoud van 471cc en niet het meer gebruikelijke 499. Het is maar één voorbeeld van een hele lijst. Nu levert de motor precies die 35 kW bij 8.500 toeren, met een koppel van 43 Nm bij 7.000 tpm. De curve is daarbij zo recht als maar mogelijk is. En daarbij moet de motor volgens opgave ook nog eens 1 op 28 kunnen halen. Met een 15.7 liter tank wordt de actieradius geschat op 440 kilometer... iets wat we nog een keer uit zullen moeten vinden. Maar zelfs als je dit niet zou halen is een tank in één ruk leegrijden een flinke opgave. Het is weer als vroeger op de brommer naar school: één keer per week tanken en nog overhouden ook.

MCB5R201383EMCB5F20138WH

Hiervoor heeft Honda het uisterste uit zijn technici gehaald en alle beschikbare kennis toegepast. Overal is geprobeerd de wrijvingsverliezen te verkleinen, is het inlaattraject zo recht mogelijk gemaakt en meer. Zelfs de airbox is van binnen nog aangepast om de lucht zo efficient mogelijk in de cilinders te dirigeren. Daarnaast is bijvoorbeeld het blok op vier punten (aan weerszijden) in het frame gemonteerd, zodat dit een volledig dragend deel is. daardoor kan het frame op zijn beurt weer lichter uitgevoerd worden... snapt u? En het klinkt ook wel leuk om te weten dat er veel techniek is overgewaaid van de 600RR, waaronder de klepoverlap en de schakelvork. Wow.

MCB5R201383OMCB5F20138WF
Qua afwerking blijft er ook weinig te wensen over

Het chassis is dus in samenwerking met het frame ontwikkeld. Door het blok als dragend deel te gebruiken was er een stuk minder van de 35mm buis nodig om het frame uit op te trekken. Daardoor is het totaalgewicht ook laag gebleven en blijft de naald nu steken op 192 kilo voor de F met ABS en 194 kilo voor de R met ABS. De F is nog zonder verkrijgbaar, maar zal in ons land alleen mét worden verkocht.  De afmetingen zijn met een zithoogte van 785mm en wielbasis van 1410mm precies tussen handelbaar enerzijds en het ‘big bike feel’ anderzijds.  Qua geometrie zijn de twee identiek, op een ander stuur na. Dit scheelt in hoogte 49mm (1019 voor de F, 970 voor de R) en de stuurhelften staan op de F nog eens 40mm wijder uit elkaar. Hoeveel dit in de praktijk scheelt zullen we straks merken. GeoDe R heeft weliswaar clipons, maar staan nog op een redelijk toeristische stand om het nog zo veelzijdig mogelijk te houden. Toch steekt Honda de sportieve insteek niet onder stoelen of banken, gezien de typenaam, uiterlijke overeenkomst met de 600RR en het feit dat de testroute zelfs een gedeelte over het circuit gaat.

De rest van de motor wordt aangevuld met een conventionele 41mm voorvork en een negenvoudig verstelbare monoshock achter. De bandenmaten zijn ook zorgvuldig gekozen en toegespitst op handelbaarheid, zonder echt al te iel over te komen. Uiteindelijk is men uitgekomen op 120 vóór en 160 achter, voor sommigen onder ons nog bekende maten; hier reed ooit de hele supersport 400-klasse mee en nog niet al te lang geleden was dit ook de standaardmaat voor 600cc supersports.  Overmatig veel vermogen is er in dit geval niet, dus kan deze combinatie opnieuw eens uit de kast gehaald worden. De wielen zelf hebben een overeenkomstig tienspaaks patroon als de Superbike en zijn voorzien van een enkele 320mm schijf aan de vooorzijde en een 240mm schijf achter.

 FMI7290
Wat nou, 'niet vooruit te branden'?