Introductie: Dunlop Sportsmart 2
Gorges du Tarn
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Dunlop Sportsmart 2 |
Circuit |
Gorges du Tarn |
Conclusie |
Fabrieksbezoek |
Na de waterpret is het tijd om de GSR750 het Franse landschap in te sturen. Na een stuk snelweg (stabiliteit op hoge snelheid: uitstekend) gaan we de Gorges du Tarn in, een sTechnieken in de Sportsmart 2
1) JLB – Jointless Belt: een stalen draad wordt gewikkeld om het karkas. Door deze ééndradige winding wordt overlap van de draad (en dus disbalans) voorkomen. De band wordt hierdoor ook iets lichter (minder onafgeveerd gewicht). De voorband is ongeveer zeven procent lichter, de achterband tot acht procent.
2) JLT – Jointless Tread: verschillende compounds worden van links naar rechts over het karkas gewonden in één lange draad. Dit leidt onder meer tot een meer homogene bandstructuur en consistentere gripeigenschappen.
3) Multitread Compound Technology: de voorband heeft een nieuwe compound én een andere vorm van de schouder en wang van de band, wat de grip, handelbaarheid en stuurkarakter verbetert. Dunlop claimt 23 % snellere responstijd (dit is van het moment dat je stuurt, tot het moment dat de band reageert. Het gaat hier om fracties van een seconde). Computersimulaties hebben daarnaast aangetoond dat de nieuwe vorm meer grip levert, door een 14 procent groter contactoppervlak van de band met de weg. De achterband heeft twee compounds: een hardere centrumcompound voor rechtuitstabiliteit en hoog kilometrage, en een zachtere op de schouders van de band, voor grip op (grote) hellingshoeken.
4) Een omgedraaid bandprofiel. Ja echt. Dunlop draait in de Sportsmart 2 het bandprofiel om. Dit zorgt voor een meer grip op nat wegdek. Het water wordt effectiever weggeleid vanonder de band. Maar als dat zo is, waarom zijn ze daar dan niet veel eerder op gekomen? Het is namelijk nogal een drastische stap. Voortschrijding der techniek, zo legt het hoofd van de R&D-afdeling me uit. Voorheen zou het omdraaien van het profiel tot oneven slijtage van de band hebben geleid en daarvoor hadden ze nog geen oplossing. Met nieuwe software/rekenmodellen is het Dunlop nu wél gelukt om te zorgen voor een gelijkmatig slijtagepatroon.chitterend natuurgebied met even zo heerlijke stuurwegen. Dit is het gebied waar de Sportsmart 2 het best tot zijn recht moet komen. Want ondanks dat de band het zeer goed doet op het circuit, zijn de ingenieurs hoofdzakelijk bezig geweest om de prestaties op straat te verbeteren.
Onderzoek onder huidige klanten van de Sportsmart wees uit dat rijders graag een wat comfortabelere band wilden hebben. Ze vonden het karkas van de voorganger wat te stijf. Tijdens de 285 kilometer die ik afwisselend met de oude en nieuwe band rijd, merk ik echter niets van een verschil in comfort. Sterker nog, ik merk sowieso niet veel verschil in prestaties. De Sportsmart 2 voelt over het algemeen wat stabieler aan, met name over bobbelig wegdek, en voor mijn gevoel stuurt de motor wat flitsender met de nieuwe band. Grip van beide banden is uitstekend. Zelfs met hier en daar wat grind op de weg, is er geen moment dat de banden grip dreigen te verliezen.
Het stuurkarakter is neutraal; de motor stuurt overtuigend in op de gekozen lijn en er is nooit sprake van in de bocht vallen of juist dat ik extra kracht moet zetten om de motor de bocht in te drukken. Het gaat allemaal als vanzelfsprekend. Het tempo gaat omhoog: ook dan blijft de motor heel precies in te sturen en ook lijncorrecties zijn makkelijk te doen. Maar bovenal is daar continu het geruststellende gevoel dat er nog genoeg marge zit in de band om nóg harder te gaan.