Zoeken

Introductie: Dunlop Sportsmart 2

Circuit

3 oktober 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Dunlop Sportsmart 2
Circuit
Gorges du Tarn
Conclusie
Fabrieksbezoek

Dunlop SportSmart 2

De eerste dag start met de droge circuittest. De testbaan is een heerlijke combinatie van lange doordraaiers en krappe bochten, een chicane en een flink recht eind. Ik test eerst de oude band op een Yamaha R1, om meteen daarna de nieuwe band op dezelfde motor te testen. Dit herhaalt zich daarna met een Honda CBR600RR. DDunlop SportSmart 2oor nieuwe productietechnieken (zie kader) kun je met de Sportsmart 2 op dezelfde bandenspanning rijden als op straat. Dus geen geklooi meer als je eens een circuitdag mee wilt pikken: je rijdt rechtstreeks van de straat de baan op, en gas erop!

Het eerste wat me in de eerste sessie met de oude Sportsmart op de R1 opvalt is dat hij traag instuurt en dat ik echt moeite moet doen om de motor snel om te gooien. Het circuit is nieuw voor me en dat speelt vast ook een rol. De snelheid is nog niet om over naar huis te schrijven en wellicht dat de motor wat lichter gaat aanvoelen in de volgende ronden. Maar nee, ik word er geen vrienden mee. Het sturen voelt aan alsof ik met banden rij met enkele tienden te weinig druk. Grip genoeg, maar een vaag gevoel in het stuur en vooral: langzaam sturen.

Dan stap ik over op de R1 met de Sportsmart 2. Het verschil is opmerkelijk. Sturen gaat een stuk preciezer en ik gooi de motor met flink meer gemak de bocht in. De snelheid gaat automatisch omhoog. IDunlop SportSmart 2k vraag me af of deze enorme verbetering op het conto komt van de band, of dat ik het circuit zelf beter begin te begrijpen en dat daarom de puzzelstukjes op hun plaats beginnen te vallen. Helaas is het niet mogelijk om aan het eind van de sessies nogmaals met de R1 met de oude Sportsmart het circuit op te gaan om dit te verifiëren.

Wat me namelijk in de latere sessies bij de CBR600RR opvalt, is dat het verschil tussen de nieuwe en oude band helemaal niet zo opvallend aanwezig is. De CBR voelt met de Sportsmart 2 wat stabieler aan, met name bij het inremmen van bochten, en iets sneller bij het insturen, maar meer verschillen ontdek ik niet. De grip van beide banden uitstekend. Natte boel

Waterpret

De volgende ochtend begint met twee sessies op de natte baan. Een parcours van 1,7 kilometer wordt continu besproeid, waardoor er een consistente waterlaag van zo’n zes millimeter op het asfalt staat. Ik vermoed dat er onder jullie weinig fans zullen zijn van rijden over blank staande wegen, en ik ben daar zeker geen uitzondering op. IDunlop SportSmart 2k zie een Zweedse journalist (een ex-EK racer) bijna een kneedown doen met de nieuwe band, wat aantoont dat de Dunlop zeker een zeer goede grip biedt op nat wegdek. Maar ik houd voor mijn eigen veiligheid toch maar (een stuk) minder hellingshoek aan.

Rijdend op een Suzuki GSR750 met de Sportsmart valt me op dat de grip groter is dan verwacht. Ik probeer eerst de limiet te vinden door hard met de achterrem te remmen, en daarna hard met de voorrem. Het duurt echt vrij lang voordat de band begint uit te breken. Ik houd vloeiende lijnen aan en laat de motor lichtjes op het gas door de bocht rollen en zie gestaag per ronde de snelheid oplopen. Toch blijft het in mijn hoofd niet echt ontspannen aanvoelen. De motor voelt wat wiebelig aan doordat het lijkt alsof de banden telkens een beetje schuiven bij het veranderen van richting. Misschien doen ze dat ook wel, maar dat is onmogelijk te zeggen zonder datarecorder.

Ik verander van motor en doe de natte test nog eens met de Sportsmart 2. En verdomd, het wiebelige gevoel is weg. Strak stuurt de Soes en bij het insturen geven de banden geen krimp. Ik kan perfect mijn lijn vasthouden en eventueel corrigeren en zelfs zachtjes remmend een bocht ingaan durf ik nu ineens aan. Een boost voor mijn vertrouwen en ik zie dat mijn gemiddelde snelheid in een lange rechterdoordraaier is gestegen van gemiddeld 67 km/uur met de Sportsmart naar gemiddeld 73 km/uur met de Sportsmart 2. Ook in andere bochten ben ik continu wat sneller.

Het belangrijkste is wat mij betreft niet de snelheidswinst, maar het gevoel van vertrouwen dat de band geeft. Ik rijd meer ontspannen en ik begin het zelfs een beetje leuk te vinden, dat rijden in een zwembad. Dat is het grootste compliment wat ik Dunlop kan geven. Het bedrijf afficheert zichzelf namelijk met de slogan ‘Ride with confidence’. Plus één van mijn kant bij deze!