Introductie: Dunlop D212GP en KR106/KR108
Quick flick
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Dunlop D212GP en KR106/KR108 |
Ontwikkeld voor het circuit |
Proef op de som |
Quick flick |
Gebruiksaanwijzing |
De term quick flick is erg belangrijk bij professionele rijders, het is de snelheid waarmee de rijder zijn motor om kan leggen van bijvoorbeeld 0 naar 50 graden. Hoe hoger de snelheid hoe beter. Je ziet dit heel goed in de kleine moto3 klassen waar rijders dit heel snel kunnen. Ze gaan van rechtop naar plat in een hele snelle agressieve beweging. Dit is meteen ook het grote verschil tussen top rijders en amateur rijders.
Dunlop KR 106 / KR108
De nieuwe voorband helpt de rijder bij het inleggen wat resulteert in het feit dat de rijders die dit van nature of door aangeleerde stijl doen dit nu te snel doen. Het gevolg is een soort schrikreactie waarbij je denkt door te vallen en je dit op moet vangen. Echter voor rijders die een langzamer instuur moment hebben is het een uitkomst aangezien de band je hierbij gaat helpen. Je hebt dan 2 voordelen, insturen en midden bocht.
Ik heb nog met geen woord gerept over de achterband, simpelweg omdat deze verbluffend goed is. Ten opzichte van de standaard motor is er wel meer tekening op de band maar er is natuurlijk ook een PK of 30 meer aan boord en tevens lag de rondetijd een stukje sneller. Het is moeilijk te geloven dat deze band “familie” is van de harde versie waarmee we soms in 2011 reden. De sessie op de superbike was absoluut verbluffend, feedback en grip was op zeer hoog niveau en als ik meer tijd zou krijgen om aan het nieuwe karakter van de voorband te wennen zou ik er zeker hard mee kunnen rijden.
De superbike test was bijzonder en het was goed om te zien hoe de standaard banden zich onder dat geweld houden. Nu kwam er echter een meer realistische test aan. De KR 106 en KR108 zijn banden voor de serieuze circuit rijder, coureurs die veel waarde hechten aan kwaliteit en er alles aan doen hun doelstellingen te behalen.Deze rijders zullen naast banden ook aandacht besteden aan het rijwielgedeelte van hun motor, de gearing en de remmen. Wij hebben voor deze gelegenheid de beschikking over 2013 CBR 1000RR’s afgeveerd met Ohlins vering, andere remblokken en een kortere circuit gearing. Ik denk een heel realistisch vergelijk met de werkelijke situatie.
Op de CBR is de voorkant minder goed merkbaar tegenover de superbike, daarnaast begin ik er aan te wennen wat een voordeel is. De CBR reed ik met compound 2 voor en compound 3 achter, ik ben gek op zachte banden dus helemaal goed. Ik rijd deze sessie circa 12 ronden, ook om te kijken of er verloop is in de banden. Zonder blozen kan ik aangeven dat ik echt serieus hard aan het doorrijden was op de CBR, ik heb daarbij vloeiend gereden maar ook wild. Geen enkel moment was er paniek of een situatie waarin ik dacht de grens gevonden te hebben, voor niet maar ook achter niet, en dat is bijzonder. Ook na de sessie zien zowel de voor als achter band er prima uit. Voor de beeldvorming, het is nog steeds niet veel warmer dan een graad of 10. Maar van slijtage door de lagere temperatuur is geen sprake! Compound 3 is volgens de application guide geschikt voor temperaturen tot 25 graden, daarnaast kun je hem gebruiken op circuits van verschillende slijtage niveaus.