Introductie: Dunlop D212GP en KR106/KR108
Ontwikkeld voor het circuit
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Dunlop D212GP en KR106/KR108 |
Ontwikkeld voor het circuit |
Proef op de som |
Quick flick |
Gebruiksaanwijzing |
De D212GP pro is een straat legale race band die verkrijgbaar is in 4 verschillende compounds voor de voorband en 5 voor de achterband. Hoewel de D212GP pro inzetbaar is op de openbare weg is hij specifiek voor het circuit ontwikkeld. Hier liggen dan ook de echte kwaliteiten van deze band. De KR106 en 108 zijn vanzelfsprekend alleen voor het circuit inzetbaar. Ook hier zijn er 5 compounds voor de voorband en 4 voor de achterband. Wie een klein beetje bekend is met de Dunlop racebanden zal vast de benaming NTEC wel eens tegengekomen zijn.
Een ingenieus systeem van radiale koordlagen met daarop haaks aangebrachte gordels wat zorgt voor de mogelijkheid om met extreem lage bandenspanningen te rijden. Deze nieuwe serie beschikt over het 2de generatie NTEC systeem. De lagere bandenspanning zorgt voor een breder contactvlak wat vertaald word in meer grip zonder dat daar hinderlijke bewegingen bijkomen van een “te zachte band” je kunt hierbij denken aan bandenspanning zo laag als 1.0 bar! Meer hierover in de handige “gebruiksaanwijzing”.
Heel interessant is het nieuwe JLB systeem wat in de voorbanden gebruikt word, de opbouw van het karkas is zo gemaakt dat er meer stabiliteit en stevigheid is bij hoge snelheden en bij hoge krachten tijdens hard remmen (minder vervorming) Het profiel van de voorband (vorm) kon hierdoor ook veranderd worden en dat is een enorm verschil! De snelheid waarmee je de motor van 0 naar bijvoorbeeld 45 graden kan bewegen is daardoor enorm toegenomen. Optisch is het verschil meteen te zien! De band heeft geen echte wang meer, je zou bij wijze door kunnen rijden tot op de velg. Door mijn hoofd schieten de beelden van Casey stoner en Marc Marquez, hellingshoeken zonder einde en elle bogen over de grond, zonder er een meter naast te hoeven hangen. Ik ben benieuwd.
Nieuwe banden codes en technieken zijn geweldig maar het gaat natuurlijk maar om één ding, welk gevoel geven de banden de rijders. Je wil natuurlijk optimale levensduur, veel feedback en als het kan snelle tijden.