Introductie: Dunlop D212GP en KR106/KR108
Gebruiksaanwijzing
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Dunlop D212GP en KR106/KR108 |
Ontwikkeld voor het circuit |
Proef op de som |
Quick flick |
Gebruiksaanwijzing |
Dat er aandacht besteedt moet worden aan banden zal niemand verbazen, zoals gezegd alles valt en staat met dat kleine stukje contact met het asfalt. Daarom is het van belang dat je weet wat je, wanneer moet gebruiken. Belangrijke factoren hierbij zijn: temperatuur, banden druk, circuit hoedanigheid en gebruik van bandenwarmers. Zijn bandenwarmers verplicht? Nee dat niet maar het heeft enkel voordelen, je banden geven sneller grip en ze blijven vooral langer heel doordat je geen grote schommelingen hebt in temperatuur. Advies? Altijd gebruiken.
Dunlop heeft voor rijders een handige application guide en technical guide bedacht, samen een soort gebruiksaanwijzing die aan geeft welke banden je zou moeten gebruiken in de verschillende omstandigheden. Iedereen begrijpt dat wanneer het regent je niet met slicks kunt rijden maar regenbanden moet monteren.
Echter wat te doen bij een circuit dag op Assen waarbij het 10 graden is, niet onrealistisch? Assen is een medium circuit voor wat betreft bandenslijtage, via de lijst kom je dan op een compound 2 voor de voorband en een compound 3 voor de achterband. De bandendruk valt uit te lezen op 2.1 (koud) voor en 1.0 (koud) achter. Door gebruik van de NTEC technology is dit geen probleem.Een belangrijk controle punt is je banden druk, zorg dus altijd voor een goede bandenspanning meter en meet je banden eens meteen nadat je van het circuit komt, die laatste ronde moet je dan ook niet toeren maar flink doorrijden! Een tiende bar maakt al verschil. Nemen we nu hetzelfde Assen maar dan in augustus waarbij het 30 graden is komen we op een andere situatie. Voor optimale prestaties zou je dan kiezen voor een compound 3 voor en een compound 2 achter. Ik zeg erbij voor wie optimale prestaties zoekt is dit de methode, ben je echter op zoek naar een allround band geeft Dunlop aan dat compound 3 de “do it all tyre” is.
Na een dag banden testen heb ik opnieuw een boel bijgeleerd, revolutionaire zaken met betrekking tot de nieuwe voorband en verbeteringen op gebied van de achterbanden. De bijgeleverde gebruiksaanwijzing is geweldig en een goede toevoeging voor elk serieuze circuit rijder. Het behoud je van het maken van verkeerde keuzes waardoor je je banden in een paar ronden stuk rijdt. Een goede service die heel wat waard is en veel plezier en verbeteringen op kan leveren.