Zoeken

Dubbeltest: Husqvarna 650 TR Strada en Terra

Mooi was die tijd

16 september 2013
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Husqvarna 650 TR Strada en Terra
Mooi was die tijd
Sambal bij?
Wolf in schaapskleren
Conclusie
Technische gegevens

Husqvarna 650TR

“Zeg, ik krijg binnenkort twee demo’s van de 650 TR, zouden jullie daar nog iets mee kunnen doen?” Zo begint het telefoongesprek met Husqvarna importeur Jan Ykema enkele weken voor aanvang van deze test. Het afgelopen najaar werd door BMW het tweede model uit de Husqvarna line-up van straatmotoren gelanceerd, maar niet alleen was die introductie erg kleinschalig opgezet, bovendien waren destijds nog geen prijzen bekend en zou het duren tot begin dit jaar voordat de motoren bij de dealer te bezichtigen waren. THusqvarna 650TR Strada"Zeg jongens, ik heb per ongeluk de jas van m'n vrouw meegenomen..."wijfel binnen de redactie of we daar überhaupt nog wat mee kunnen doen, niet in de laatste plaats omdat Husqvarna inmiddels door het bedrijf van KTM’s CEO Stefan Pierer, Stefan Pierer AG, is ingelijfd en deze twee motoren dientengevolge een kort leven beschoren zijn. Bovendien: beide motoren worden aangedreven door het BMW 650 ééncilinder motorblok, dat nou niet bepaald als spannend te boek heeft gestaan. Met een “maar ze zijn nu sterk in prijs verlaagd” weet Ykema ons echter te overtuigen dat een test met beide motoren, ondanks het feit dat de productie binnen afzienbare tijd ten einde zal zijn, zeer zeker zinvol zal zijn.

Voordat we ons op beide motoren gaan storten blikken we nog even terug in de geschiedenis van het roemruchte merk. Husqvarna werd tegen het eind van de 19e eeuw in het Zweedse Huskvarna opgericht en begon net als veel motorfabrikanten met de productie van fietsen, die vanaf 1903 een motorische aandrijving zouden krijgen. De eerste Husky’s werden van geïmporteerde motorblokken voorzien, pas vanaf 1918 werden door de Zweden zelf motorblokken gebouwd. Rond die tijd werd een contract met het Zweedse leger getekend en ging men deelnemen aan offroad en langeafstandsraces voor motoren. In 1920 werd door Husqvarna de eerste eigen motorblokken fabriek gebouwd, het eerste motorblok dat daar werd ontworpen was een 550 cc viertakt 50° V-Twin, zoals destijds ook door merken als Harley-Davidson en Indian werd gedaan. Hoewel door Husqvarna ook motoren voor op straat werden gemaakt en voor de tweede wereldoorlog op bijvoorbeeld het eiland Man werd geracet, maakte het merk naam en faam in de Motorcross en Enduro wereld, waar menig wereldtitel werd binnengehaald.

Husqvarna 650TR

In 1987 werd de motoren divisie van Husqvarna aan het Italiaanse Cagiva verkocht en werd het onderdeel van de MV Agusta Motor S.p.A. De productie werd naar het Italiaanse Varese verplaatst, waar men Motorcross, Enduro en Supermotard motoren bleef produceren. In juli 2007 werd het merk aan BMW verkocht, naar verluid voor een bedrag van 93 miljoen euro, waarna door de Duitsers flink werd geïnvesteerd in een compleet nieuwe fabriek -die in 2009 in gebruik werd genomen- én een nieuwe lijn aan straatmodellen, wHusqvarna 650TR TerraBest goede zet Ron, de volgende keer ook nog haar helm als 't kan...aarvan in 2011 als eerste de Nuda 900 onthuld. De vette übermotard kreeg het afgelopen najaar navolging in de 650 TR Strada en 650 TR Terra, twee modellen op basis van het BMW 650 ééncilinder blok, terwijl op de ontwikkelingsafdeling al hard werd gewerkt aan een allroad variant op de Nuda 900. Echter, de TR was nog maar koud op de markt of het gerucht ging al dat BMW naarstig op zoek naar een nieuwe eigenaar voor Husqvarna zou zijn. Begin dit jaar werd het merk inderdaad door BMW van de hand gedaan, aan Stefan Pierer AG dat 51% van de KTM aandelen in hand heeft en 100% van de Husqvarna Motorcycles aandelen kocht.

Door de overname van Pierer ontstond grote onduidelijkheid omtrent de toekomst van het roemruchte merk: de productie zou naar Oostenrijk worden verplaatst, maar welke modellen in de KTM fabriek nog wel, en welke niet meer zouden worden geproduceerd was onbekend. Ruim een half jaar na de overname door Pierer wordt de toekomst echter langzaam weer ingekleurd. In de KTM fabriek zal een compleet nieuwe line-up van Husqvarna modellen worden geproduceerd, welke een samensmelting zullen zijn van Husqvarna en Husaberg, wat in een eerder stadium al door Pierer werd aangekocht. Van de huidige line-up van straatmotoren wordt vooralsnog de productie in Italië voortgezet, hoewel dat verhaal wel eindig is. Voor wat betreft onderdelen en aftermarket zal het Husqvarna verhaal in Varese blijven bestaan, maar de assemblage van motoren zal tegen het eind van het jaar worden stopgezet, waarna de Nuda 900 en 650 TR modellen in het museum kunnen worden bijgezet.

Husqvarna 650TR

Tot zover in een notendop het verhaal van Husqvarna, dat in korte tijd dus een plotse wending heeft gekregen. Echter, ondanks dat Ykema ons heeft overtuigd overheerst een gezonde portie scepsis als beide motoren in IJsselstein worden opgehaald. Door Ykema wordt nogmaals het verhaal achter de overname uitgelegd en onderstreept dat ondanks het feit dat de productie tegen het eind van dit jaar ten einde is de toekomst voor wat betreft onderdelen en onderhoud gewaarborgd blijft, maar terwijl ik het verhaal aanhoor denk ik ondertussen “ik ben het helemaal met je eens en snap het helemaal, maar het blijft wel een verdomd lastig verhaal om de kritische consument te overtuigen.”