Introductie MV Agusta Brutale 990R en 1090RR
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie MV Agusta Brutale 990R en 1090RR |
Hier aan de kust |
De Adriatische kust |
1090 RR |
Conclusie |
Technische gegevens |
Welgeteld negen jaar na lancering van het model tijdens de EICMA in Milaan heeft MV Agusta de nieuwe generatie Brutale gelanceerd. Een generatie waarbij het ontwikkelingsteam van CRC de ondankbare taak had het onsterfelijke ontwerp van Tamburini te vernieuwen. Een ontwerp waarbij de geest niet uit de fles is gegaan, dankzij Massimo Tamburini die - hoewel officieel MV Agusta te hebben verlaten - achter de schermen toch de nodige bijdrage heeft geleverd.
Veel fabrikanten lanceren hun sportfietsen tegenwoordig in meerdere uitvoeringen, vaak standaard en een ‘R’ versie. MV Agusta ging op dit vlak nog een stap verder, door haar ‘RR’ model tevens een grotere cilinderinhoud aan te meten. Zo moet de Brutale 990 R worden gezien, als standaard versie van de Brutale. De Brutale is een werkelijk een formidabele streetfighter die voor 2010 comfortabeler en praktischer is geworden, hetgeen de motor ten goede is gekomen. De Brutale 990 R mag dan iets milder zijn geworden, maar dat past ook beter bij een ‘instapmodel’ als deze MV. Daarbij heeft MV Agusta ook nog een...
1090 RR,
die niet alleen is voorzien van duurdere elementen, maar ook nog eens 80cc extra cilinderinhoud heeft. Wat de motor krachtiger en agressiever maakt, ondanks de merkwaardige afname in vermogen. Daarbij is per slot van rekening met enkele onderdelen uit de MV Agusta Performance Catalogus de fiets volgens MV Augsta op te krikken tot 200 Pk. Als dát niet genoeg is.
- design én functioneel, spiegels die werken, ergonomie, exclusiviteit
- rem- en schakelpedaal te kort, lastige vrijstand, minder vermogen/meer gewicht?