Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS
8: De eindbestemming: Rome
Alle wegen leiden naar Rome oftewel er zijn verschillende middelen om een doel te bereiken. Rome is in dit geval sporttoer en het tweetal de wegen. Eenmaal Rome bereikt blijkt dat de vele wegen behoorlijk dicht bij elkaar liggen. Zowel de ST3 als de VFR800 voldoen aan de verwachtingen die je bij een motor uit dit segment mag verwachten en doen voor elkaar maar weinig onder aan de rijeigenschappen. Ondanks dat bij beide motoren misschien voor het toeraspect wat meer bagageruimte wenselijk zou wezen, is de combinatie van toer en sport duidelijk aanwezig. Het uiterlijk mag misschien soms wel wat van elkaar weg hebben, echter is het karakter wel totaal verschillend. Met de VTEC technologie kan je bijna spreken van twee motorkarakters in één motorfiets, terwijl de ST3 die twee karakters in één heeft gestopt. Persoonlijk gezien heeft de Ducati dan ook een streepje voor op de Honda. De 'beleving' op de VFR onder de 7000 toeren is gering, terwijl de ST3 die beleving over het hele toerengebied wel heeft. De beschikbare financiën kan ook nog wel eens een factor zijn in het komen tot een keuze. De verbruikcijfers zullen in eerste instantie doen vermoeden dat er niet al teveel verschil zit. Alleen tijdens grotendeels samen oprijden blijkt er toch wel onderling een aardig verschil te zitten. Bij een rit met een voornamelijk sportieve rijstijl haalt de ST3 nog een 1:15,8 terwijl de VFR niet verder komt dan een 1:12. Ook in de aanschafprijs zit een behoorlijk verschil, tenminste als je voor de VFR800 met ABS kiest. Ook zonder de ABS is de ST3 echter nog wel altijd 700 Euro goedkoper dan de VFR.
2006
Het motorjaar is nog niet afgelopen, maar de fabrikanten presenteren al de modellen voor volgend jaar. Zowel de ST3 als de VFR800 zullen ook dan weer verkrijgbaar zijn en zelfs met een update. De Honda ondergaat daarbij de meeste verandering. Niet alleen cosmetische veranderingen, maar ook motorisch zal de VFR800 veranderen. Het VTEC systeem is nog verder ontwikkeld en aangepast en volgens zeggen zal het verschil tussen de tweekleps- en vierkleps werking minder abrupt zijn. Ook zal het verbruik gunstiger uitpakken. Voor de ST3 is de verandering minder groot. Net zoals er van de ST4 een S-versie is verschenen, komt er in 2006 een ST3S ABS. Naast de toevoeging van ABS zal er ook andere vering worden gemonteerd. Met Sinterklaas momenteel weer in het land kunnen we dan ook niet anders zeggen dan Vol verwachting klopt ons hart voor wat beide motoren ons volgend jaar gaan brengen.
- brede powerband, rijeigenschappen, informatie dashboard
- werking achterrem, informatie dashboard bij reserve, geen ABS
Honda VFR800
- remmen (ABS), stabiliteit
- beleving onderin, bagageruimte onder zadel, verbruik