Zoeken

Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS

7: Dezelfde weg

18 november 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS
2: Sporttouring
3: De ene weg naar Rome
4: Op herhaling
5: De andere weg
6: Versus
7: Dezelfde weg
8: De eindbestemming: Rome
9: Technische gegevens

Honda VFR800 versus Ducati ST3

Aan de rijeigenschappen doen de beide sporttoer motoren maar weinig aan elkaar onder. Op de VFR is het misschien net iets meer van opstappen en wegrijden, maar we kunnen toch wel bijna zeggen dat dat Honda eigen is. Ondanks dat beide motoren een gewicht van boven de 200 kilo hebben voelen ze licht aan en sturen ze dito. De ST3 net iets lichter dan de VFR, waarbij de Honda bijna als een blok op de weg ligt. Opvallend is toch wel dat beide motoren qua vering erg licht staan afgesteld wat vooral bij bochten op een hogere snelheid is te merken. Gelukkig is daar ook bij beide gemakkelijk wat aan te doen door de vering wat aan te passen. Zonder dat daarbij ook het comfort moet inboeten. Honda VFR800 versus Ducati ST3Niet alleen heeft de VFR ten opzichte van de ST3 ABS, maar ook is op de Honda het Dual Combined Braking System aanwezig. Het systeem dat bij het gebruik van de voorrem ook de achterrem meewerkt en vica versa. Remmen op de VFR is dan ook bepaald geen straf. Niet alleen de feedback is goed, er kan ook nog eens met een behoorlijke remvertraging geremd worden. De ST3 moet het doen zonder ABS. Zonder te zeggen dat de remmen slecht zijn op de Ducati - ze doen goed hun werk - kan wel gezegd worden dat ze iets minder zijn dan op de VFR. Vooral de achterrem van de ST3 doet erg onder ten opzichte van de achterrem van de VFR.

Honda VFR800 versus Ducati ST3Gemis
Bij beide machines kan je toch wel zeggen dat er meer ruimte had mogen zijn onder het zadel voor het meenemen van kleine spullen. We spreken immers van sporttoer motoren en niet van sportmotoren waar het meenemen van bagage van minder belang is. De ST3 heeft een zeer beperkte ruimte en bij de VFR is het zelfs gewoon nul. Beide fabrikanten hebben dan ook koffers als accessoire in hun programma zitten en de door ons geteste Ducati was daar ook mee uitgerust. De Honda heeft dan wel weer dit tekort aan bagageruimte proberen op te lossen door het toepassen van bagagehaken. Maar hoe je het went of keert, het blijft een gemis naar onze mening.

Honda VFR800 versus Ducati ST3