Zoeken

Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS

4: Op herhaling

18 november 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS
2: Sporttouring
3: De ene weg naar Rome
4: Op herhaling
5: De andere weg
6: Versus
7: Dezelfde weg
8: De eindbestemming: Rome
9: Technische gegevens

Honda VFR800

Zet de tv aan en de kans is groot dat er al zappend een programma langskomt wat nog niet zo lang geleden ook al werd uitgezonden. Het ene programma wordt nog vaker herhaald dan de ander. Nu zouden wij dat ook kunnen gaan doen en zeker in het digitale tijdperk is dat gemakkelijk. Even copy/paste en binnen een paar seconden staat het gedeelte van de Honda VFR800, welke ook in deze vergelijkingstest is meegenomen, in het artikel. Nog maar een paar maanden Honda VFR800geleden is door onze eigen redacteur, Leon Nap, al de 2005 VFR getest. In plaats van de tekst uit het bijbehorende artikel te kopieren, verwijzen we dan liever voor de standaard tekst naar dit betreffende artikel. Immers aan de geschiedenis en techniek van de motor zelf is niks veranderd. Wat wel veranderd is de indruk. Niet alleen is de ene rijder schuine streep redacteur, de ander niet. Maar ook is door de Honda in de vergelijkingstest mee te nemen, de insteek veranderd. Resultaat: een andere beleving en andere bevindingen. Wel op herhaling dus, maar tegelijkertijd een aanvulling op het eerdere.

Zuiniger
Om gelijk maar met een positieve aanvulling te beginnen, is dat de Honda VFR800 inderdaad - zoals verwacht - een stuk zuiniger kan zijn dan de eerder gehaalde 1:13,5. Tijdens deze testperiode kwam het gemiddelde op een goede 15 kilometer op één liter uit.Verbruik Honda VFR800 VTEC:
-Hoogst: 1:8,5
-Gemiddeld: 1:15.2
-Laagst: 1:18.6
Nu blijft het de vraag of dat ook binnen je eigen verwachtingen ligt van een sporttoer motor, maar met gemiddeld bijna twee kilometer meer afleggen per liter en een tankinhoud van 22 liter is dat toch weer Honda VFR800zo'n 40 kilometer een tankstop kunnen uitstellen. Spreken over een gemiddelde houdt nog wel steeds in dat er toch ook regelmatig onder die waarde wordt gereden en niet alleen de 1:8 op de Duitse Autobahn zorgde daarvoor. Daar tegenover staat natuurlijk ook dat er meer kilometers uit een liter gehaald kunnen worden. Wordt de VTEC zo weinig mogelijk aangesproken tot bijna niet dan is er toch al weer gauw een 1:18 te noteren.

Wereld van verschil
Of deze laatste situatie vaak van toepassing is, is er één van persoonlijke aard en ook één van wilskracht. Eenmaal kennis gemaakt met de VTEC- en het moment dat de extra kleppen in werking worden gezet met het bijbehorende vrijkomende vermogen - is het moeilijk om laag in de toeren te blijven. Voor je gevoel gebeurd er maar weinig onder de 7000 toeren. Het verschil tussen dag en nacht werd vooral geaccentueerd op een frisse morgen en een vochtig wegdek. Uitaccelererend na een rotonde was er onder de 7000 toeren weinig bijzonders te merken, maar met in werking treden van de VTEC en het vrijkomende vermogen liet het achterwiel merken dat er meer aspiraties inzitten door te gaan driften en een stukje opzij te gaan. Niks alarmerends of het kwijtraken van de controle maar puur een bevestiging en illustratie wat het gevoel onderstreept.

Honda VFR800