Zoeken

Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS

3: De ene weg naar Rome

18 november 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS
2: Sporttouring
3: De ene weg naar Rome
4: Op herhaling
5: De andere weg
6: Versus
7: Dezelfde weg
8: De eindbestemming: Rome
9: Technische gegevens

Ducati ST3

Niet alleen comfort is iets wat bij een motor met toeraspiraties past, de mogelijkheid tot het meenemen van bagage is dat ook. Van Ducati hadden wij een ST3 meegekregen met zijkoffers, welke als accessoire verkrijgbaar zijn. Iets waar wij niet rouwig om waren want zeker als er "op locatie" wordt gereden hebben we toch altijd wel verscheidene spullen bij ons. Eén van de plekken om soms ook spullen mee te nemen, is de ruimte onder het zadel. Vooral als het gaat om kleine tochten of als je niet al teveel meeneemt en daarvoor bijvoorbeeld geen tanktas wilt meenemen. Onder de buddyseat - met een zithoogte van 820mm - zijn er twee kleine opbergvakjes te vinden waar naast het gereedschapsetje nog wat andere kleine spullen kunnen worden meegenomen. ADucati ST3an de onderkant van het is wel een ruimte voor het beugelslot van Ducati verwerkt. Samen met de immobilizer van het startsysteem kan je toch met een iets vertrouwder gevoel de ST ergens parkeren. Parkeren van de ST3 is goed te doen, mede doordat er een middenbok aanwezig is. Een handgreep is aanwezig om het opbokken te vergemakkelijken.

Typisch Twin
Eenmaal het asfalt gekozen voelt de Ducati als een goede reisgenoot aan. Het 992cc metende motorblok pakt al vanaf onderin goed op waarbij er tot aan de toerenbegrenzer geen echte dip of een gebied lijkt te zijn waar de motor minder trekt. De ST3 schakelt behoorlijk soepel en vind gemakkelijk de versnellingen. Ondanks dat in de onderste toerregionen het kenmerkende horten en stoten van de L-Twin voelbaar is, is er nog wel genoeg vermogen en souplesse om ook in een hogere versnelling - oftewel schakellui - rond te rijden en dus wat meer te toeren. Toch is er vaak een stemmetje in jezelf wat vraagt oDucati ST3m een wat meer actievere rijstijl. Misschien wordt het wakker geschud door het wat soepelere en meer leven als er wat meer toeren wordt aangehouden. Of zal het dan toch het stemmetje zijn wat zegt dat je op een Ducati zit, welke nog vooral gezien wordt als het sportievere merk. Of het nu toeren of een wat meer sportievere rijstijl is, de stabiliteit en stuureigenschappen van de ST3 zijn zonder meer goed te noemen. Niet alleen rijdt ze licht maar ze stuurt net zo. Bij bochten op hoge snelheden begon wel echter de motor te 'dansen', iets wat mijzelf deed herinneren aan de ruim 20-jarige Kawasaki welke bij mij in de schuur staat. Nu voelde de vering al redelijk soepel aan bij het gewoon rijden en tijdens één van de stops bleek het ook geen probleem om achter de motor te staan de achtervering bijna geheel in te drukken. Met het aanwezige boordgereedschap is dan ook even de volledig instelbare monoshock achterschokdemper van Sachs wat harder gezet, wat het bochtenwerk op hoge snelheid ten goede kwam. De vering is verder comfortabel en soepel en verwerkt oneffenheden op het wegdek mooi.

Combinaties
Verbruik Ducati ST3:
-Hoogst: 1:14,1
-Gemiddeld: 1:15.8
-Laagst: 1:18.6
Het verbruik van de ST3 lijkt ook aardig op een combinatie van sport toer te zitten. Met een gemiddelde van bijna 16 kilometer op één liter is het misschien nog niet helemaal wat er verwacht kan worden vanDucati ST3 een toergerichte motor. Wel is daarbij vooral met een wat sportieve rijstijl gereden. Daarbij is een hoogst verbruik van 1:14 toch ook niet super slecht te noemen. En met een ruime 1:18 als laagst verbruik durf je nog wel thuis te komen of beter gezegd aan de pomp te komen. De combinatie van Brembo en Ducati is er één die - zoals we ook al bij de test van de ST4S ABS hebben kunnen lezen - een goede combinatie blijkt te zijn. Nu heeft de ST3 geen ABS maar de voorzijde met de dubbele 320mm schijven met elk vier zuiger remklauwen vertraagd naar behoren. De feedback naar de bestuurder is daarbij goed. De 245mm remschijf aan de achterkant valt daarbij een beetje tegen. Nu is de achterrem natuurlijk ook wat minder van belang dan de voorrem, maar om toch de gewenste vertraging te krijgen moet er behoorlijk stevig worden getrapt op het pedaal. Zeker bij een sportieve rijstijl waarbij de achterrem wat meer wordt gebruikt, zal een wat soepelere bediening met dito vertraging beter uitkomen.