Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS
2: Sporttouring
Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat door de fabriek uit Bologna naast voornamelijk sportmotoren en hun monsters een - voor hun - nieuw soort motorsegment werd aangeboord. In 1997 kwam namelijk de ST op de markt. Een sporttoer motor zoals Ducati een motor in dit segment ziet. En zoals zovaak bij dit merk het geval is, met een typische Ducati insteek. De vormgeving is vaak bij Ducati dat het je aanspreekt of niet en zoals gewoonlijk -zoals je bijna kan zeggen- wordt er gebruik gemaakt van een tweecilinder motorblok. Dat er toch voor de ontwikkeling van de ST ook goed is gekeken naar de reeds bestaande motoren in dit segment -zoals de Honda VFR- is wel duidelijk zoals ook te lezen is in dit verslag van Ed Smits, die begin van dit jaar al een ST4S ABS heeft mogen testen.
2 3 4
Was het in het begin alleen nog maar een ST2 welke op de markt verscheen met 944cc en 83 pk, na een jaar kwam daar al de ST4 bij. Voor de ST4 werd er een wat meer sportievere kant gekozen door gebruik te maken van het motorblok uit de 916. Er kwam zelfs nog een S-versie met een 996cc blok voor als het nog niet sportief genoeg was. In 2004 was de geboorte van het meest recente lid van de ST familie, de ST3, wat de opvolger is van de ST2. Niet alleen is de '3' het model welke tussen de '2' en de '4' inzit, maar eigenlijk slaat het cijfer achter ST op het aantal kleppen per cilinder. De ST3 heeft niet alleen één klep per cilinder meer dan de ST2, ook is het motorblok vergroot naar een inhoud van 992cc. Op papier heeft de ST3 onder andere daardoor nu 107 paardenkrachten tot haar beschikking met een koppel van 98 Nm. Naast het andere motorblok heeft de ST3 - net zoals de ST4/ST4S - een ander neusje gekregen en een nieuw dashboard ten opzichte van de modellen van voor 2004. Daarnaast zijn de stuurhelften te verstellen om de positie naar je eigen comfort in te stellen. Voor 2005 is er eigenlijk maar één verandering wat voor alle 2005 modellen van de ST serie geldt en dat is dat er geen droge maar een natte koppeling wordt gebruikt. Zoals Ducati zelf aangeeft om de koppeling lichter te bedienen, minder 'geluid' en een langere levensduur.
Hergebruikt
Het dashboard van de ST3 is dezelfde die ook op de ST4 te vinden is - sterker nog; je kan zelf in het opstart scherm van het digitale gedeelte instellen of er ST3 of ST4 komt te staan -, maar ook bijvoorbeeld op de Multistrada modellen van Ducati. En waarom ook niet. Waarom zou er een nieuwe of andere moeten komen als er een goede al op de planken ligt. De analoge wijzerplaat van de toerenteller is duidelijk afleesbaar en goed zichtbaar. Wel is het even wennen dat er geen rood gebied is aangegeven, want zeker in het begin kan het nog wel eens voorkomen dat nogal onverwacht de toerenbegrenzer wordt bereikt. Naast de nodige controlelampjes is de rest van de informatie in een digitaal display te vinden. En aardig wat informatie is het. Bedenk maar iets en het is tevoorschijn te toveren. Vooral de verschillende informatie over de benzine en het verbruik zijn toch wel erg handig. Minder handig is daarbij dat juist dat bij het bereiken van de reserve, informatie over hoeveel liter en kilometer nog te rijden verdwijnen. Informatie die juist dan van belang worden. Zeker als je nagaat dat 6 liter van de 21 als reserve staan geboekt. Naast dat de dashboardverlichting zelf de lichtintensiteit bepaald is het ook mogelijk om met de knoppen van het dashboard de hoogteafstelling van de koplamp elektronisch te regelen. Met een motor in het sporttoer segment verwacht je een comfortabele zit en dat is er ook. Als het ware zit je in de Ducati. De houding neigt naar een wat meer toerhouding dan een sportieve. Het stuur en ook de cockpit staan in het begin voor het gevoel redelijk ver naar voren. Iets waar na de eerste paar kilometers weinig meer van te merken is. Het duurt wat langer om aan het geluid te wennen, of kunnen we beter zeggen het gebrek aan geluid. Er is nog wel een geluid aanwezig wat je doet denken aan een Italiaanse motor, maar dan wel met de volumeknop een stuk dichter gedraaid. Wel jammer als je toch gecharmeerd bent van de Ducati sound. Anderzijds past het misschien wel meer bij het toeraspect van de ST.