Zoeken

Historie: 20 jaar GSX-R

Wat er aan vooraf ging

1 april 2005
Inhoudsopgave
Historie: 20 jaar GSX-R
De jarige job
Feestbeest
Een familiefeest
Conclusie
GSX-R750 in vogelvlucht
Wat er aan vooraf ging
Technische gegevens

Suzuki GSX-R750

De vooruitzichten zijn veelbelovend als we vanuit Schiphol vertrekken naar zuidelijk Spanje. Zelfs de transfer in Madrid verloopt probleemloos, hetgeen voor Iberia begrippen -alsof men wist dat een afvaardiging van de Nederlandse motorpers op weg was naar een verjaardagsfeest- toch wel uitzonderlijk genoemd mag worden. Dat we echter onze portie nog zouden krijgen werd ons al snel pijnlijk duidelijk. Niet alleen presteerde Suzuki PR-man Arno Jansen het om vanaf vliegveld Granada de verkeerde kant op te rijden (wat, nadat we voor de tweede keer het vliegveld passeerden, door een snuggere fotograaf direct werd afgestraft: "Zo, dat was een kort maar krachtig feestje Henk, moeten we vaker doen"), daarnaast werd het weer als maar slechter en slechter. Voor we het wisten (en nadat Arno de verlichting had aangezet, hetgeen wel zo gemakkelijk is in het donker) zaten we midden in een sneeuwstorm van ongekende omvang. Het werd dan ook steeds stiller in het busje, zeker nadat we in de berm van de snelweg een hoop verwrongen staal hadden zien liggen van wat tot vlak daarvoor een of andere Peugeot was geweest. Een grappig: Grote Smurf, is het nog ver of het zoveelste Potje met vet kon daar geen verandering meer in aanbrengen.

Hindernissen
Maar nog tijdens de voorbereiding van dit verjaardagsfeestje waren er al strubbelingen geweest. Want het was ons dan wel gelukt om een nog in originele staat verkerende oer GSX-R750 te traceren en (nog beter) de trotse eigenaresse ervan te overtuigen de motor aan ons beschikbaar te stellen, hij moest nog wel even naar Vianen (hoofdkantoor B.V. Nimag, red) worden gebracht. En daar was ineens koning winter die roet in het eten dreigde te gooien. Stefan Meijer werd als vrijwilliger aangewezen om de Gixxer naar huis te rijden en dat lijkt, ondanks het winterse weer, goed te gaan tot de motor zo"n twintig kilometer voor Vianen een vreemd geluid gaat maken. Een snelle analyse zegt dat de uitlaatbocht is losgetrild, wat de laatste kilometers geen pretje maakt. Ouderdom komt met gebreken zullen we maar zeggen. En alsof men bij Nimag het nog niet druk genoeg had met de voorbereiding van de trip, moest de oer-gixxer dus ook nog even aan een grondige technische inspectie worden onderworpen. Zeker toen de volgende dag bleek dat de "bejaarde" motor lichtelijk incontinent was geworden en een klein plasje olie had verloren.

Suzuki GSX-R750

Met dank aan: Mevr. Marion Van Veen voor het beschikbaar stellen van de oer-gixxer.