Historie: 20 jaar GSX-R
GSX-R750 in vogelvlucht
Inhoudsopgave |
---|
Historie: 20 jaar GSX-R |
De jarige job |
Feestbeest |
Een familiefeest |
Conclusie |
GSX-R750 in vogelvlucht |
Wat er aan vooraf ging |
Technische gegevens |
1985:
Geboortejaar van de GSX-R750. Met een gewicht van 176kg en een vermogen van 106pk slaat de GSX-R750, geesteskind van Suzuki ontwerper Mitsuo Itoh, in als een bom. De ontwerper was geïnspireerd door de Endurance fabrieksracer GS1000R XR41 en winnaar van het Endurance wereldkampioenschap in 1982.
1988:
Drie jaar na introductie ondergaat de GSX-R zijn eerste grote vernieuwing. Meest in het oog springend is de veranderde stroomlijn, en het nieuwe, stijvere frame. Verder krijgt de motor een 43mm voorvork (zonder anti-duik!), verbeterde remmen en 17" wielen. Motorisch wordt de boring vergroot (en de slag verkleind) waardoor de motor 13.000 in plaats van 11.000 toeren kan draaien. Voor de gebruiksvriendelijkheid worden de flatslides vervangen door constant vacuüm carburateurs.
1992:
Voor het eerst wordt waterkoeling toegepast op de GSX-R, die daarvoor de extra aanduiding "W" krijgt. Het motorvermogen is toegenomen naar nu 118pk, maar dat is helaas niet het enige wat is gegroeid. Het frame is 24% stijver, maar ook veel zwaarder geworden. De eens zo afgetrainde atleet zet inmiddels meer dan 200 kg op de weegschaal.
1996:
Elf jaar na introductie gaat het roer rigoreus om bij Suzuki. Build to win is het nieuwe credo en dat is de motor af te zien. Een compleet nieuw frame, nieuwe stroomlijn: de langverwachte nieuwe Suzuki GSX-R750 is een feit. Uitgangspunt voor de GSX-R is de 1993 kampioenschaps RGV500 racer van Kevin Schwantz. Met een drooggewicht 179 kilo en een vermogen van 128 Pk is de GSX-R dan ook back on track.
2000:
Het nieuwe millennium wordt ingeluid met een compleet vernieuwde GSX-R750, waarbij de grootste vernieuwing in het motorblok zelf zit. Korter, smaller, lichter, waarbij het motorvermogen is toegenomen naar 141pk. De twee jaar eerder geïntroduceerde injectie wordt verfijnd door toepassing van dubbele gaskleppen. Het frame, dat in stijfheid gelijk is gebleven, is wel lichter en compacter, waardoor het drooggewicht op 166kg uitkomt.
2004:
Laatste metamorfose ondergaat de motor in 2004. Titanium kleppen, cilinders met SCEM (Suzuki Composite Electro- chemical Material) coating, gesmede zuigers met chroom-molybdeen drijfstangen en een vertikaal geplaatste versnellings- bak zijn sleutelwoorden van deze nieuwe GXR-R, die nu een (Ram-Air) vermogen van maar liefst 156pk heeft. Rijwieltechnisch zijn wielbasis (nu 1.395mm) en naloop (nu 93mm) ingekort voor een betere handling, en is van het gewicht nog drie kilo afgesnoept, wat het drooggewicht nu op 163kg brengt.