Zoeken

Historie: 20 jaar GSX-R

De jarige job

1 april 2005
Inhoudsopgave
Historie: 20 jaar GSX-R
De jarige job
Feestbeest
Een familiefeest
Conclusie
GSX-R750 in vogelvlucht
Wat er aan vooraf ging
Technische gegevens

Suzuki GSX-R750

Zoals we al stelden, het mag op z'n minst opmerkelijk genoemd worden dat, anno 2005, Suzuki nog steeds een 750cc supersport motorfiets in zijn modellengamma heeft. Of moeten we stellen dat het op z’n minst opmerkelijk genoemd mag worden dat, anno 2005, geen enkel ander merk –Ducati’s 749 en MV Agusta’s F4 uitgezonderd- nog een 750cc supersport motorfiets in zijn modellengamma heeft. Als we de verkoopcijfers erbij pakken, dan is het duidelijk de laatste opmerking die hout snijdt. Met meer dan 300 verkochte motoren in 2004 (daarbij beter scorend dan zijn kleine broertje, de GSX-R600) laat Suzuki zien dat er nog steeds een markt is voor de zevenenhalf.



Oer-gixxer De Anniversary GSX-R werd op de MotoRAI 2004 voor het eerst aan het Nederlands publiek voorgesteld. Meest in het oog springend is de kleurstelling van de fiets, waarmee men de uitvoering van de oer-gixxer heeft willen benaderen, maar daarover later meer. Het verschil met de standaardversie is enorm. Het begint al bij de contactsleutel, die voor deze gelimiteerde oplage een speciale vormgeving heeft gekregen. Natuurlijk is de kroonplaat voorzien van een mooi genummerd embleem, dat de exclusiviteit van deze fiets moet onderstrepen.

Gadgets
Kijken we naar de looks van de motor, dan zijn (naast die authentieke kleurstelling) voornamelijk de kleine details waar veel aandacht aan is besteed bij deze Anniversary GSX-R. Meest in het oog springend zijn de crashpads, maar dat is niet het enige wat aan de jubilaris is veranderd. Onderwerp de motor aan een nadere studie en je ziet de geanodiseerde kettingspanner, het donker getinte racescherm, de blauw gecoate ketting en de pre-flamed Yoshimura tri-oval race-demper, die naast de originele -van Anniversary logo voorziene- uitlaat wordt geleverd. Ook op technisch gebied werd de GSX-R onderhanden genomen. Zo zijn de standaard remschijven vervangen voor -mooi-mooi- Vortex remschijven en is, om het hoofd beter koel te houden, ook de 600cc versie voorzien van een trapezium radiateur. Mocht je nog niet genoeg hebben verteld in je plaatselijke stamcafé, dan kun je nog altijd zeggen dat jouw Anniversary is uitgevoerd met iridium bougies.