WSBK Monza - SBK en WSS
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
WSBK Monza - SBK en WSS |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Met het wegvallen van Max Neukirchner moest de Alstare Suzuki vlag worden hooggehouden door Yukio Kagayama. In de eerste race ging hem dat nog goed af en sleepte hij er een vierde plaats uit, elf seconden achter winnaar Fabrizio. Aan het begin van de tweede race reed de stug rokende Japanner heel even aan de leiding maar had een moment in Variante Lesmo en viel terug naar P5 om een ronde later nog verder terug te vallen tot P9. Daarna kwam hij binnen voor een 'ride-through' straf, kon als 23ste en laatste aansluiten en finishte roemloos als 18de.
Hier Kagayama nog voor Biaggi, Checa en Sykes.
Voor de twee overige podiumplaatsen werd het vele publiek getrakteerd op een gevecht dat op haren en snaren werd geleverd door Michel Fabrizio, Ryuichi Kiyonari en Jonathan Rea. Ook in de eerste race zaten de HANNspree Ten Kate Honda coureurs er al goed bij met een derde plaats voor Kiyonari en vijfde plaats voor Rea. Het was in eerste instantie Fabrizio die zich vast beet in de tweede plaats maar Kiyonari - die in race twee een veel betere start kende - zat er vanaf de zevende ronde weer goed bij. Even was hij er langs maar Fabrizio zette zijn tanden er in en kwam terug naar P2 om die niet meer af te staan, maar het was close! Jonathan Rea kon dat geweld niet volhouden en viel tegen het einde wat terug maar pakte voor de tweede maal die dag een plek in de top vijf. Jammer dat Carlos Checa niet verder kwam dan een negende en tiende plaats maar dit weekend verliep een stuk beter voor het team uit Nieuwleusen.
Max Biaggi was bijna niet aan de start verschenen van de tweede race nadat hij een 20 seconden straf had gekregen na de eerste race waardoor hij terugviel in de uitslag van de derde naar de elfde plaats. In een fel gevecht met Yukio Kagayama wist hij in die eerste race de vierde plaats veilig te stellen die door het stilvallen van de machine van Ben Spies een derde plaats werd. Maar net toen Biaggi het podium wilde beklimmen werd hij er door stewards op geattendeerd dat hij die straf had gekregen voor het afsnijden van de chicane. Hij verscheen echter toch aan de start voor de tweede race en pakte een fraaie vijfde plaats. Dit nam niet weg dat Biaggi kwaad was omdat hij juist had ingehouden na de chicane te hebben afgeneden waardoor hij geen enkel voordeel had gehad, hij was die ronde juist langzamer geweest!
Max Biaggi:
Ik ben ontzettend kwaad. Maar ik respecteer degene die deze beslissing nam, ook al ben ik het er niet mee eens. Als ik nou de leiding had genomen dan had ik er begrip voor gehad, mar de rondetijden laten zien dat ik die ronde een halve seconde langzamer was. Het was hetzelfde punt waar vorig jaar Smrz rechtdoor ging en mij raakte waarbij ik mijn pink en een middenhandsbeentje in mijn linker hand brak. En niemand deed er iets aan! Ik wilde niet eens starten voor de tweede race, maar uiteindelijk besefte ik dat ik dat niet kon maken en ging de baan op, ondanks alle ellende. Die tweede race verliep goed, ik had een goed tempo en liep in op de tweede groep, maar ik maakte een foutje en veroor terrein.
Op het snelle Monza, waar veel wordt geslipstreamed, worden hoge snelheden bereikt. De hoogste topsnelheid van het weekend kwam op conto van een nieuwe Aprilia RSV4, en wel die van Max Biaggi. Hij kwam in de tweede race tot een gemeten snelheid van, hou je vast..325.8 km/u! Ook de BMW's S 1000 RR zijn niet echt traag want de BMW van Ruben Xaus bereikte in de eerste race een topsnelheid van maar liefst 323.6 km/u, ook niet misselijk.
Ondanks de tractioncontrol! Rubens Xaus - en dus BMW - had een goed weekend.
Ruben Xaus:
Ik ben blij dat ik het team ons beste resultaat van het seizoen tot dusver kon geven, en ik ben blij met nog een top tien finish wist te scoren in race twee. Mijn zevende plaats is ook voor Troy en het hele team omdat iedereen hier zo hard heeft gewerkt. Het resultaat in race twee had beter kunnen zijn maar ik had een echt slechte start en werd opgesloten in de chicane. Ik herstelde en vond het leuk om met Smrz, Parkes en Laconi voor P8 te strijden, maar kon net Smrz niet voorbij. Over het geheel was mijn racetempo goed en ik vind ook ons resultaat goed als je ziet hoe weinig tijd je hebt in de trainingen en kwalificatie. Als we deze progressie kunnen doorzetten zullen we in staat zijn om voor hogere plaatsen te strijden.
Naast het wegvallen van Max Neukirchner, Brendan Roberts en Makoto Tamada vielen er nog meer uitvallers te betreuren. Zo kwam Troy Corser in de warm-up ronde, de tweede van de eerste race dus na de crash, ten val in de Parabolica en verscheen niet op de grid voor de herstart. Ook de tweede race was niet aan de Australiër besteed en voor Kyalami zal hij worden vervangen door Steve Martin die ook al meewerkte aan het S1000RR project als testrijder. Luca Scassa kwam eveneens ten val in diezelfde warm-up ronde maar hij startte wel en werd 23ste.
Shane Byrne had voorafgaand aan de start van de tweede race een technisch probleem en kwam dan ook niet verder dan een 18de plaats. Na de race werd Byrne ook nog eens, net als Biaggi na de eerste race, getrakteerd op een 20 seconden tijdstraf voor het afsnijden van de chicane. Het seizoen verloopt niet zoals gedacht en dit alles is niet goed voor het moraal van de Brits Superbikekampioen.
Shane Byrne:
Mijn moraal is aan diggelen. Ik wist dat het moeilijk zou worden om een goed resultaat te scoren op deze baan, maar ik verwachtte meer van mezelf. IK moet nu gewoon even alles vergeten en proberen om komend weekend beter te scoren, met behulp van mijn team.
Met Broc Parkes ging het juist een stuk beter. Na zijn trainingscrash op het Brise Snetterton was hij afwezig op Assen waar hij werd vervangen door Stuart Easton. Op Monza stapte Parkes zelf weer op de Kwaak ZX10-RR en behaalde het beste resultaat van dit seizoen!
Broc Parkes:
Monza was ons beste weekend tot nu toe. Ik denk dat Kyalami wat zwaarder zal worden voor mijn lichaam, maar ik heb nog enkele dagen om fitter te worden, en ik wordt iedere dag beter. We hebben er niet getest en dus beginnen we met een kleine achterstand, maar dat was in Monza ook zo. Hopelijk zullen we er zondag staan om weer volop mee te strijden voor de punten.
Het Kawasaki team gaf in eerste instantie aan geen vervanger aan te wijzen voor de geblesseerde Tamada, nu heeft men er alsnog voor gekozen om de Zuid-Afrikaan Sheridan Morais in te zetten naast Broc parkes. Morais reed in 2006 en 2007 in het Superstock 1000 kampioenschap en kent de baan van Kyalami. Vorig jaar won hij het Zuid-Afrikaans Superbikekampioenschap op Kawasaki en die combinatie deed het team besluiten contact met hem te leggen. Eerst zou Morais met een wildcard deelnemen in de World Supersport maar die wildcard gaat nu aar zijn teamgeoot Robert Portman.
Ging laatst het gerucht dat Guandalini Ducati coureur Brendan Roberts zou worden vervangen door Gregorio Lavilla dan is dat gerucht nu ontzenuwd. Lavilla zal Roberts daadwerkelijk vervangen, in ieder geval tijdens de zesde ronde van het WSBK kampioenschap in het Zuid-Afrikaanse Kyalami. Lavilla reed onlangs als test op een Guandalini Ducati om te zien of hij eventueel voor hen deel zou kunnen nemen aan het CIV (Italiaans kampioenschap) en zal dus (eenmalig?) zijn rentree maken in het SBK. Brendan Roberts blesseerde zich afgelopen zondag tijdens de crash direct na de start van de eerste race en kwam niet meer in actie. Hij liep geen breuken op maar het team wil hem sparen en dus zal hij in Kyalami niet aan de start verschijnen. Lavilla kwam buitenspel te staan toen het Italiaanse Pro Ride Honda team zich door financiele problemen terugtrok uit het WSBK waarin hij in 2008 uitkwam voor het Vent-Axia Honda team en als 12de finishte.
Suzuki Alstare Brux liet in een bericht weten dat Fonsi Nieto de vervanger zal zijn voor de geblesseerde Max Neukirchner. De Spanjaard ontving een telefoontje waarin hij werd gevraagd de plaats van de Duitser in te nemen omdat die zijn bovenbeen, onderbeen (twee plaatsen) en voet brak in de crash van zondag. Nieto werd na vorig seizoen bedankt voor bewezen diensten en zou volgens geruchten in het voorseizoen nog aanspraak te maken op een derde Suzuki voor het dit seizoen, maar dat ging niet door. Nieto besloot daarop zich te richten op de nieuwe Moto2 klasse. Hij komt dus terug in een vetrouwde omgeving (team) maar op een onbekende machine en circuit maar hij is bereid die uitdaging aan te gaan. Tsja, wie niet?
Fonsi Nieto:
Allereerst wil ik Max al het beste wensen voor een snel herstel. Zijn crash in Monza was niet zijn fout en hij heeft veel geluk dat de blessures niet erger zijn dan ze zijn. Ik ben Francis Batta zeer dankbaar dat hij me deze kans geeft weer voor het team te rijden en ik zal mijn best doen om zijn vertrouwen in mij te belonen. Hoewel ik het team ken , ken ik de machine niet omdat die compleet nieuw is en anders dan die van vorig jaar. Ik zal dus de machine moeten leren kennen en het circuit, dat zal niet makkelijk zijn maar ik zal zeker mijn best doen.
Of Fonsi Nieto Max Neukirchner alleen voor Kyalami vervangt of zolang het herstel van de Duitser duurt is nog niet duidelijk.
Niet alleen Noriyuki Haga ging er hard af in de tweede race, ook Karl Muggeridge hield hem niet op de rubbers en kwakte met zijn Celani Suzuki tegen de grond. In totaal kregen vijf coureurs een ride-through opgelegd. Van die vijf mochten zowel David Salom als David Checa tweemaal door de pitstraat cruisen en kreeg Vittorio Iannuzzo ook nog eens de zwarte vlag.
Na vijf verreden wedstrijden, dus tien races, zijn er in totaal 206 ronden gereden. Van die 206 reed Noriyuki Haga (Ducati) er 98 aan de leiding gevolgd dor Ben Spies (Yamaha) met 73 ronden. Max Neukirchner (Suzuki) heeft er 14 op kop gereden, Max Biaggi (Aprilia) 12, Michel Fabrizio (Ducati) 6 en Jonathan Rea (Honda) 3. Ducati gaat dus fier aan kop met 104 ronden aan de leiding. Kawasaki en BMW zijn de merken die van de zeven deelnemende nog niet aan de leiding hebben gereden dit seizoen.