WK Superbike Phillip Island: Aprilia domineert dag 1
De eerste trainingsdag van de eerste ronde van het WK Superbike op Phillip Island werd voor het eerst volgens het nieuwe trainingsschema verreden, met nu 3 sessies van 40 minuten in plaats van 2 sessies van een uur de afgelopen jaren.
Na twee testdagen begin deze week onder winderige, maar verder perfecte omstandigheden, was het donderdagnacht gaan regenen, waardoor het circuit voor aanvang van de eerste vrije training nog kletsnat was. Het natte circuit leek Jonathan Rea niet te deren, die meteen bijna drie seconden sneller dan de rest van het veld was en tot in de laatste minuten met de snelste tijd aan de haal leek te gaan, tot hij in de laatste minuten Marco Melandri nipt onder zijn snelste tijd door zag gaan.
Met een volledig opgedroogde baan voor aanvang van FP2 besloot Jonathan Rea voor een andere setting te gaan die tijdens de wintertest begin deze week niet was uitgetest om een beter gevoel te krijgen met de voorkant van de ZX-10RR, maar dat pakte niet goed uit, waardoor de regerend wereldkampioen niet verder kwam dan de zesde tijd, op dik zestiende seconde van Lorenzo Savadori die in de laatste minuten van de training onder de tijd van Leon Camier was gegaan, die op zijn beurt enkele minuten daarvoor de snelste tijd van Eugene Laverty had weggekaapt.
Na afloop van de tweede vrije training waren de hemelsluizen weer kortstondig opengegaan, maar hoewel de baan voor aanvang van de derde en laatste vrije training van de eerste dag grotendeels weer was opgedroogd werden de tijden door veel coureurs niet meer aangescherpt.
Een van de coureurs die daar wél in slaagde was Jonathan Rea, die voor aanvang van FP3 weer terug naar z'n setting van eerder deze week was gegaan en daarmee zijn vertrouwen in de ZX-10RR weer terughad. Rea sloot de training af met een 1'30.972 en schoof daarmee overall door naar de vijfde plaats. Volgens Rea was een nog snellere tijd mogelijk geweest, maar raakte hij iets te overenthousiast en ging daardoor in bocht 11 door een wegbrekend achterwiel bijna onderuit.
Hoewel met een vierde plaats voor Tom Sykes en een vijfde voor Jonathan Rea, op een halve seconde van Lorenzo Savadori het eindresultaat van de eerste dag ronduit verrassend te noemen is, zien beide Kawasaki coureurs de race op zaterdag met vertrouwen tegemoet. Zonder slide in bocht 11 zou Rea een flink stuk sneller zijn geweest in een sessie waar hij van de toprijders als enige zijn tijd had verbeterd, terwijl Sykes uit strategische overweging geen nieuwe banden had gebruikt en zich volledig had geconcentreerd op de race.
Snelste man uit de natte eerste vrije training Marco Melandri finishte de eerste dag als snelste Ducati coureur op de zesde plaats. Na te hebben gewerkt aan de gewichtsverdeling voor meer stabiliteit op het rechte stuk had hij de focus op bandenslijtage gelegd en daardoor zijn tijd in FP3 niet verder aangescherpt. Dit in tegenstelling tot Chaz Davies, die in de derde vrije training nipt onder zijn tijd van FP2 door wist te duiken. Zijn negende plaats overall geeft volgens de coureur uit Wales de verhoudingen niet goed weer, hij ziet met alle vertrouwen de race morgen tegemoet.
Op een halve seconde van Savadori eindigde Michael van der Mark de eerste dag als snelste Yamaha coureur op de zevende plaats, na eerder de dag op een natte baan al uitzonderlijk snel te zijn geweest. Voor FP3 had vd Mark wat zaken aangepast die niet goed uitpakten, waardoor hij wat worstelde en zijn tijd niet meer verbeterde.
Teamgenoot Alex Lowes was in zijn eerste vliegende ronde in FP2 in Lucky Heights keihard onderuit gegaan en daarmee de vrije training volledig in rook op zien gaan, maar wist zich in FP3 met een tiende tijd overall wel direct te kwalificeren voor Superpole 2. Lowes gaf aan dat hij momenteel vertrouwen in de voorkant van de YZF-R1 mist, vooral bij het insturen van de bocht, om voor een snelle rondetijd te gaan.
Lowes was niet de enige coureur die de eerste dag keihard onderuit was gegaan, het overkwam ook Loris Baz bij aanvang van FP2. De voormalig Kawasaki fabriekscoureur die na enkele teleurstellende jaren in de MotoGP weer naar het WK Superbike is teruggekeerd in het Gulf Althea BMW Team, had in tegenstelling tot Lowes vlak voor z'n crash echter wél al een snelle ronde op de klok gezet. In het medisch centrum werden geen breuken geconstateerd, maar was de derde sessie allesbehalve fit en eindigde de dag daardoor op een teleurstellende zestiende plaats.
WK Superbike Phillip Island, tijden dag 1:
Rijder | Team | FP1 | FP2 | FP3 | Tijd | Verschil | |||
1 | Lorenzo Savadori | ITA | Milwaukee Aprilia | Aprilia RSV4 RF | 1'44.698 | 1'30.407 | 1'31.982 | 1'30.407 | |
2 | Leon Camier | GBR | Red Bull Honda World Superbike Team | Honda Fireblade SP2 | 1'43.792 | 1'30.722 | 1'31.233 | 1'30.722 | 0.315 |
3 | Eugene Laverty | IRL | Milwaukee Aprilia | Aprilia RSV4 RF | 1'43.384 | 1'30.746 | 1'31.540 | 1'30.746 | 0.339 |
4 | Tom Sykes | GBR | Kawasaki Racing Team | Kawasaki ZX-10RR | 1'44.432 | 1'30.882 | 1'31.241 | 1'30.882 | 0.475 |
5 | Jonathan Rea | GBR | Kawasaki Racing Team | Kawasaki ZX-10RR | 1'43.090 | 1'31'047 | 1'30.972 | 1'30.972 | 0.565 |
6 | Marco Melandri | ITA | Aruba.it Racing | Ducati Panigale R | 1'42.974 | 1'30.973 | 1'31.484 | 1'30.973 | 0.566 |
7 | Michael van der Mark | NED | Pata Yamaha Official WorldSBK Team | Yamaha YZF-R1 | 1'43.939 | 1'31.114 | 1'31.426 | 1'31.114 | 0.707 |
8 | Xavi Fores | SPA | Barni Ducati | Ducati Panigale R | 1'43.455 | 1'31.295 | 1'31.225 | 1'31.225 | 0.818 |
9 | Chaz Davies | GBR | Aruba.it Racing | Ducati Panigale R | 1'43.804 | 1'31.523 | 1'31.515 | 1'31.515 | 1.108 |
10 | Alex Lowes | GBR | Pata Yamaha Official WorldSBK Team | Yamaha YZF-R1 | 1'43.472 | 1'31.516 | 1'31.516 | 1.109 | |
11 | Jake Gagne | USA | Red Bull Honda World Superbike Team | Honda Fireblade SP2 | 1'45.156 | 1'31.689 | 1'31.936 | 1'31.689 | 1.282 |
12 | Toprak Razgatlioglu | TUR | Kawasaki Puccetti Racing | Kawasaki ZX-10RR | 1'46.303 | 1'31.824 | 1'32.079 | 1'31.824 | 1.417 |
13 | Jorti Torres | ESP | MV Agusta Reparto Corse | MV Agusta F4 | 1'46.789 | 1'32.011 | 1'31.924 | 1'31.924 | 1.517 |
14 | Román Ramos | SPA | Team GoEleven Kawasaki | Kawasaki ZX-10RR | 1'44.609 | 1'32.244 | 1'32.676 | 1'32.244 | 1.837 |
15 | Leandro Mercado | ARG | Orelac Racing Verdnatura | Kawasaki ZX-10RR | 1'46.938 | 1'32.583 | 1'32.285 | 1'32.285 | 1.878 |
16 | Loris Baz | FRA | GULF ALTHEA BMW Racing Team | BMW S1000RR | 1'45.461 | 1'32.340 | 1'33.598 | 1'32.340 | 1.933 |
17 | Yonny Hernandez | COL | Team Pedercini Racing | Kawasaki ZX-10RR | 1'44.104 | 1'32.652 | 1'32.347 | 1'32.347 | 1.940 |
18 | P.J. Jacobsen | USA | TripleM Honda Racing | Honda Fireblade SP2 | 1'43.766 | 1'32.501 | 1'33.088 | 1'32.501 | 2.094 |
19 | Troy Herfoss | AUS | Penrite Honda | Honda Fireblade SP2 | 1'32.683 | 1'32.985 | 1'32.683 | 2.276 | |
20 | Wayne Maxwell | AUS | Yamaha Racing Team | Yamaha YZF-R1 | 1'46.351 | 1'32.723 | 1'32.723 | 2.316 | |
21 | Daniel Falzon | AUS | Yamaha Racing Team | Yamaha YZF-R1 | 1'46.943 | 1'33.124 | 1'32.991 | 1'32.991 | 2.584 |
22 | Ondrej Jezek | CZE | Guandalini Racing | Yamaha YZF-R1 | 1'33.928 | 1'33.553 | 1'33.553 | 3.146 |