WK Superbike Argentinië: Bautista snelst op stoffige baan
Snelle tijden werden niet gereden de eerste dag van de voorlaatste ronde van het WK Superbike op het Circuito San Juan Villicum. De eerste vrije training was er nog veel zand op de baan, waardoor de meeste coureurs pas de laatste 20 minuten in actie kwamen.
Bautista was een van de weinigen die ondanks het gebrek aan grip veel rondjes reed, teneinde het voor hem nieuwe circuit dat sinds vorig jaar op de WK Superbike kalender staat te leren kennen.
De tweede vrije training lag de baan er al een stuk beter bij, maar was het met een buitentemperatuur van 30°C en een asfalttemperatuur van bijna 50°C behoorlijk heet, waardoor de grip opnieuw uitbleef en de rondetijden van afgelopen jaar bij lange na niet konden worden gehaald.
De baan lag er zo slecht bij - Bautista en Rea bleven steken op 4 seconden van de tijden van afgelopen jaar, de rest van het veld was nog minstens een seconde langzamer - dat de wedstrijdleiding heeft besloten om de derde vrije training van zaterdagochtend naar 35 minuten te verlengen, om iedereen meer trainingstijd te geven en de baan schoner te krijgen voor de Tissot Superpole kwalificatie en race 1.
Volgens Rea was het erg moeilijk om een gevoel te krijgen omdat je nergens in de buurt van de limiet kon pushen. In de middag leek de baan schoner te zijn, maar was er gewoon geen grip, alsof je op marmerstenen aan het rijden was.
Teamgenoot Leon Haslam had voor aanvang van de tweede vrije training een andere achterband gemonteerd en kwam daarmee al in zijn outlap met een gemene highsider in bocht 16 ten val en blesseerde daarbij zijn knie en duim, maar zette desondanks nog een zevende tijd. "Ik viel in mijn outlap, met nul hellingshoek en nul remmen, doordat ik een gasdicht highsider had," aldus Haslam die voor het eerst dat type achterband had gebruikt.
Het gevecht om de snelste tijd ging de tweede vrije training continue tussen Jonathan Rea en Alvaro Bautista, die dankzij het lange rechte stuk optimaal gebruik kon maken van de power van de Panigale V4 R. Voor Bautista was het zijn eerste kennismaking met het Argentijnse circuit, maar de 34-jarige Spanjaard had ondanks het gebrek aan grip van meet af aan een goed gevoel.
Ook bij Yamaha overheerste teleurstelling over de condities van de baan, die in de middag weliswaar er ietwat beter bij had gelegen - op de racelijn was de baan verbeterd, maar zodra je buiten de lijn kwam zat je meteen weer op het vuile deel van het circuit. GRT Yamaha WorldSBK coureur Sandro Cortese was de snelste Yamaha, hij postte de 8e tijd, voor Pata Yamaha coureurs Alex Lowes en Michael van der Mark die als laatsten binnen twee seconden van Bautista hadden getraind.
WK Superbike Argentinië, tijden vrije training:
Rijder | Team | FP1 | FP2 | Verschil | ||||
1 | Alvaro Bautista | SPA | ARUBA.IT Racing - Ducati | Ducati Panigale V4 R | 1'45.191 | 1'43.614 | ||
2 | Jonathan Rea | GBR | Kawasaki Racing Team | Kawasaki ZX-10RR | 1'46.056 | 1'43.718 | +0.104 | |
3 | Ruben Rinaldi | ITA | BARNI Racing Team | Ducati Panigale V4 R | 1'46.250 | 1'44.843 | +1.229 | |
4 | Chaz Davies | GBR | ARUBA.IT Racing - Ducati | Ducati Panigale V4 R | 1'48.012 | 1'44.866 | +1.252 | |
5 | Tom Sykes | GBR | BMW Motorrad WorldSBK Team | BMW S1000RR | 1'48.966 | 1'44.934 | +1.320 | |
6 | Toprak Razgatlioglu | TUR | Turkish Puccetti Racing | Kawasaki ZX-10RR | 1'46.904 | 1'44.945 | +1.331 | |
7 | Leon Haslam | GBR | Kawasaki Racing Team | Kawasaki ZX-10RR | 1'47.833 | 1'45.011 | +1.397 | |
8 | Sandro Cortese | GER | GRT Yamaha WorldSBK | Yamaha YZF-R1 | 1'47.721 | 1'45.144 | +1.530 | |
9 | Alex Lowes | GBR | Pata Yamaha WorldSBK Team | Yamaha YZF-R1 | 1'47.031 | 1'45.269 | +1.655 | |
10 | Michael van der Mark | NED | Pata Yamaha WorldSBK Team | Yamaha YZF-R1 | 1'47.335 | 1'45.337 | +1.723 | |
11 | Jorti Torres | ESP | Team Pedercini Racing | Kawasaki ZX-10RR | 1'46.937 | 1'45.624 | +2.010 | |
12 | Leandro Mercado | ARG | Orelac Racing Verdnatura | Kawasaki ZX-10RR | 1'49.492 | 1'46.523 | +2.909 | |
13 | Loris Baz | FRA | Ten Kate Racing | Yamaha YZF-R1 | 1'47.569 | 1'46.639 | +3.025 | |
14 | Marco Melandri | ITA | GRT Yamaha WorldSBK | Yamaha YZF-R1 | 1'47.746 | 1'47.718 | +3.104 | |
15 | Allessandro Delbianco | ITA | Althea Mie Racing Team | Honda Fireblade SP2 | 1'49.676 | 1'47.554 | +3.940 | |
16 | Ryuichi Kiyonari | JPN | Moriwaki Althea Honda Team | Honda Fireblade SP2 | 1'47.914 | 1'47.613 | +3.999 | |
17 | Markus Reitenberger | GER | BMW Motorrad WorldSBK Team | BMW S1000RR | 1'49.568 | 1'47.687 | +4.073 | |
18 | Leon Camier | GBR | Moriwaki Althea Honda Team | Honda Fireblade SP2 | 1'49.842 | 1'47.988 | +4.374 | |
19 | Eugene Laverty | GBR | Team GoEleven | Ducati Panigale V4 R | 1'51.622 | 1'50.603 | +6.989 |