Zoeken

Kawasaki breekt test Portimao vroegtijdig af vanwege regen

4 maart 2021
Nadat andere teams vanwege van de corona-ontwikkelingen in Portugal hadden afgezegd, heeft ook Kawasaki na slechts een halve dag testen op Portimao z'n spullen weer gepakt omdat het was gaan regenen en het aantal testdagen dit jaar zeer is beperkt. Desondanks had Jonathan Rea in een halve dag tijd bijna 50 ronden op de klok gezet.

 

Met Alex Lowes niet in Portugal aanwezig vanwege zijn tijdens een Flat track training opgelopen schouderblessure kwam het testen van de nieuwe ZX-10RR racer volledig op het conto van 6-voudig wereldkampioen Jonathan Rea. Ook andere teams (waaronder de 3 BMW teams) hadden zich in eerste aangemeld, maar vanwege de corona-ontwikkelingen in Portugal de test toch maar laten schieten.

Het KRT team achtte het daarentegen te belangrijk voor de ontwikkeling van de nieuwe ZX-10RR om niet naar Portimao af te reizen, ondanks dat Lowes niet bij die test aanwezig kon zijn. Veranderende weersomstandigheden dwongen het team echter om na de ochtendsessie het voor gezien te houden. Het aantal testdagen is dit seizoen zeer beperkt, waardoor bij regen geen enkel team nog de baan op gaat. 

Die ene ochtendsessie was voor Rea echter genoeg om bijna 50 ronden te rijden en een groot deel van het testprogramma af te werken. Veel aandacht werd besteed aan de aerodynamica van de nieuwe ZX-10RR, zo werd een nieuw kontje geëvolueerd met openingen ten behoeve van de windgeleiding, dat in combinatie met de nieuwe in de kuip geïntegreerde winglets de aerodynamica moet hebben verbeterd. 

Jonathan Rea: 
"Het was een positieve test omdat we, toen we naar de weersvoorspelling keken voordat we aankwamen, niet zeker wisten hoeveel tijd we op de baan zouden krijgen. Maar we hebben vandaag 48 ronden gereden. Ik voelde me goed met de motor en ik was meteen behoorlijk snel.'

'Het circuit van Portimao deed het ook goed met het nieuwe asfalt. Ik heb dat kunnen uitproberen, maar wat nog belangrijker is, we hebben ons gefocust op de afstelling van de fiets en het bevestigen van enkele belangrijke items waarmee we het seizoen zullen beginnen. We speelden met versnellingsbak-verhoudingen en eindoverbrengingen en werkten met elektronische strategieën om het vermogen te beheren. Ik voel me daar nu redelijk comfortabel bij en we hebben zeer goede rondetijden kunnen neerzetten.'

'Het nieuwste zitje is gearriveerd, dus we hebben ons gefocust op de aerodynamica van de fiets om een ​​comfortabele rijpositie te krijgen. Met het nieuwe kontje en de vleugeltunnels aan de achterkant ervan, konden we echt goede informatie krijgen. We hebben wat back-to-back tests gedaan met de oude kuip en de nieuwe kuip, naast het nieuwe kontje. We konden zien dat de 2021-versie wat extra snelheid had in een rechte lijn, wat best bemoedigend was. Nu kunnen we gelukkig en gezond inpakken en verder gaan."

Pere Riba, Crew Chief van Jonathan Rea: 
“Bij onze vorige test op Jerez was het erg belangrijk voor ons om wat andere elektronica te proberen en het gevoel was erg positief; Johnny voelde zich erg goed. Natuurlijk moesten dingen op een andere baan en op een andere manier worden bevestigd. De weersvoorspelling was hier niet zo goed, dus we begonnen om 9 uur en met wat we hadden in Jerez.'

'We bevestigden opnieuw de richting die we willen inslaan met de ontwikkeling, en Johnny was snel. Erg snel. De baan heeft nieuw asfalt en ik voel dat het nog steeds niet in dezelfde vorm is als voorheen. Het is soepeler, minder hobbelig maar het gripniveau en ons gevoel ermee is nog niet hetzelfde. Maar we gebruikten bijvoorbeeld een SC0-raceband, en uiteindelijk hebben we een SCX erin gezet - niet alleen een kwalificatiewedstrijd de SCX - en Johnny reed een 1'41.4 beste ronde. Tijdens het vorige raceweekend hebben we met deze band een 1’41.8 gereden. Dit betekent dat de verbetering er is en het belangrijkste is het gevoel van de berijder.'

'We hebben informatie verzameld en nu kunnen we analyseren en de volgende stap zetten. Ik ben blij met onze resultaten, ik ben blij met de basis voor 2021. Er was kans op regen, en omdat we alle informatie hadden verzameld die we nodig hadden voor de motor, besloten we te stoppen. Met de nieuwe regels moeten we onze testdagen dichter bij de start van het seizoen houden en ook op andere circuits. Het lijkt erop dat we stap voor stap weer de goede kant op gaan "

Guim Roda, KRT Team Manager: 
“Het weer respecteerde ons vroeg vandaag vrij goed en we konden comfortabel en efficiënt werken. We hebben behoorlijk wat rondjes gereden en ervoor gekozen om een ​​halve dag van de nieuwe Dorna-testregels te gebruiken. We hebben ook besloten om op vrijdag niet te testen en deze dag naar een ander deel van het jaar te verplaatsen, wanneer beide rijders klaar zijn voor rondetijden."

"Het is een supergoede test geweest en nu zijn we van plan naar Jerez en Montmeló te gaan om de nieuwe ZX-10RR verder te ontwikkelen, om een ​​ongelooflijk wapen te maken waarmee we kunnen vechten voor het kampioenschap in 2021. We werken er zo hard aan om een ​​succesvol seizoen te hebben. Ik weet zeker dat Dorna 13 kampioensrondes zal kunnen organiseren en het zal zo'n competitief seizoen worden dat we vanaf de eerste race superklaar moeten starten. Ik ben hier 100% zeker van. "

Rea was niet de enige rijder op de baan. Het WorldSBK Independent Kawasaki-team, Orelac Racing VerdNatura, gebruikte hun Ninja ZX-10RR bij deze tests in Portimao om samen met hun rijder Isaac Vinales meer voorbereidingen te treffen voor het nieuwe seizoen.