Zoeken

HRC keert terug naar WK Superbike met Althea Racing, Ten Kate out

12 november 2018
In alle hectiek van het motornieuws van de EICMA afgelopen week hadden we deze even over het hoofd gezien. Na 16 jaar afwezigheid keert de Honda Racing Corporation weer met een fabrieksteam terug naar het WK Superbike. Da's slecht nieuws voor de mannen van Ten Kate, want het fabrieksteam wordt bij het Italiaanse Althea Racing ondergebracht.

Sinds 2004 is Ten Kate Racing Honda's trouwe partner geweest in het WK Superbike, de geschiedenis van het team met Honda gaat voor het WK Supersport zelfs nog veel verder terug. Echter, waar de mannen uit Nieuwleusen in de 600 klasse maar liefst 9 wereldtitels in de wacht wisten te slepen slaagden ze daar in het WK Superbike slechts een maal in, in 2007 met James Toseland. 

Met Jonathan Rea werden nog wel aardige resultaten behaald, maar in 2017 wist Honda voor het eerst in lange tijd geen enkele overwinning te realiseren. Alleen in 2013 - het jaar dat buiten een enkele wildcard geen enkel Honda team aan de start stond en 1994 werden door Honda geen overwinningen behaald. 

Het gebrek aan resultaat was was voor de Japanse topmanagers reden om eens uit te zoeken waar het geld in het WK Superbike aan werd besteed en werd een afvaardiging naar Donington Park, Assen en Portimao gestuurd. 

Afhankelijk van de inbreng van andere sponsoren betaalde Honda Motor Europe (HME) de afgelopen jaren tot 80% van het budget van 4 miljoen van het Superbike team, veel minder dan Kawasaki en Ducati, maar ongeveer op het niveau van Yamaha. In tegenstelling tot Yamaha, dat dit jaar zeer competitief was, bleven de resultaten bij Ten Kate Honda uit. En dan is al snel de conclusie getrokken dat prijs/prestatie niet meer in verhouding is.

Nu moet daar wel bij worden aangetekend dat Ten Kate Racing het al die jaren zonder directe ondersteuning van HRC heeft moeten doen. HRC, dat verantwoordelijk is voor de fabrieksinzet in de MotoGP, het All Japan Superbike, de 8 uren van Suzuka, de Dakar rally, de MX-GP en de MX- en SX kampioenschappen in de VS, heeft nu besloten dat nu ook weer met het WK Superbike te doen. Sinds de wereldtitel van Colin Edwards in 2002 is HRC niet meer bij het WK Superbike betrokken geweest. 

Als team heeft HRC nu gekozen voor het Italiaanse Althea Team van Genosio Bevilacqua, dat de afgelopen drie seizoenen met BMW heeft geracet en in 2011 met Carlos Checa en Ducati nog wereldkampioen werd. 

Opmerkelijk is wel de keuze die HRC voor wat coureurs betreft heeft gemaakt. Dat HRC Leon Camier heeft behouden zal niemand echt verbazen, voordat hij dit seizoen door blessures werd geplaagd had hij zeer goede resultaten neergezet, maar de keuze voor Kiyonari is op z'n zachtst gezegd een beetje vreemd.

De 36-jarige coureur spreekt weliswaar vloeiend Engels en kan daarmee een belangrijke rol vervullen in de communicatie tussen Althea, HRC en Moriwaki (waar door Honda de fabrieksondersteuning officieel is ondergebracht), maar volgens kenners behoort de 3-voudig BSB kampioen al lang niet meer tot de snelsten. Het zou naar verluid de keuze van HRC zijn geweest, een Japanse rijder in het WK Superbike. 

Als derde rijder voor het team zou Althea chef Bevilacqua voor eigen rekening zijn protégé Alessandro Delbianco naar het WK Superbike willen brengen. De 21-jarige Italiaan werd dit jaar zevende in de FIM Superstock 1000. 

Wat er met Ten Kate gaat gebeuren is niet bekend. We kunnen ons niet voorstellen dat Honda het team uit Nieuwleusen compleet heeft afgeserveerd, we hebben het hier wel over de grootste Honda motordealer van Nederland. Naar verluid zouden er plannen zijn dat Ten Kate zich in de toekomst gaat richten op Supersport en Supersport 300 klasse. Voor die laatste raceklasse wordt door Honda aan de homologatie van de CBR250RR gewerkt, de CBR500R is de eerste twee seizoenen niet competitief genoeg gebleken.