Zoeken

Conclusie verkeersongeluk Hayden vrijgegen: automobilist 70 procent schuld

29 september 2017
Officials in Italië hebben hoogtepunten van het officiële onderzoek naar het ongeval waarbij Nicky Hayden het leven liet vrijgegeven. Volgens het onderzoek ligt 70 procent van de schuld bij de automobilist en 30 procent bij Hayden zelf.


De kruising vanuit het punt gezien waar de auto reed

Regionale kranten en Italiaanse websites hebben vandaag een rapport ontvangen van Orlando Omicini, forensisch ongeval onderzoeker met 30 jaar ervaring op het gebied van verkeersongeval-onderzoeken voor de Polizia Stradale die voor dit onderzoek door de procureur was ingehuurd.

Omicini heeft zijn rapport gebaseerd op verklaringen van de bestuurder, ooggetuige verklaringen van wegwerkers die vlakbij aan het werken waren, het uitgebreide politierapport van de crash scene en videobeelden opgenomen door een veiligheidscamera. De bevindingen van het rapport staan haaks op eerdere suggesties dat het ongeval grotendeels Hayden’s eigen schuld zou zijn.

Op 17 mei was Hayden aan het trainen op zijn speciale racefiets en verliet het circuit van Misano over een smalle weg genaamd Via Ca’ Rafaelli. Hij werd direct geschept door een Peugeot 206 toen hij de Provinciale 35 wilde oversteken.

Omicini concludeerde dat de Peugeot 206 auto op het moment van impact een snelheid reed van bijna 73 km/u, waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt. Er was geen bewijs dat de bestuurder heeft geremd voordat hij Hayden raakte. De impact verbrijzelde het frame van de fiets, Hayden raakte de rechterkant van de voorruit en werd daarna 5 meter naar voren gelanceerd. 



Het rapport heeft nu 70 procent van de schuld bij de bestuurder gelegd en 30 procent bij Hayden zelf, omdat Nicky het stopteken heeft genegeerd op de gevaarlijke, blinde kruising. Hayden naderde de intersectie met een snelheid van 20 km/u - een snelheid die waarschijnlijk langzamer is geweest dan zijn trainingstempo, maar gezien het slechte zicht ter plaatse nog steeds te snel. Nicky had ook oordopjes in en was daardoor misschien afgeleid door muziek of iets anders.

De procureur erkende dat als ofwel de bestuurder de maximumsnelheid in acht had genomen, ofwel Hayden voor het stopteken was gestopt, het ongeluk voorkomen had kunnen zijn. Volgens Italiaanse wet heeft elk verkeersongeval met dodelijke slachtoffers een crimineel proces tot gevolg. Nu dat het rapport van de procureur is ingediend hebben forensische experts die door de advocaten die de bestuurder en de familie Hayden vertegenwoordigen zijn ingehuurd ongeveer een maand de tijd om hun versies van de toedracht naar Nicky’s dood voor te bereiden.

Volgens Rimini Today worden die onderzoeken geleid door twee burger ingenieurs genaamd Alfonso Micucci (voor de bestuurder) en Mattia Strangi (voor de Haydens). Beide experts geven het vak engineering op de universiteit van Bologna. Het is te verwachten dat Micucci zal concluderen dat de bestuurder Hayden niet had kunnen ontwijken al had hij zich aan de maximum snelheid gehouden en dat dus het feit dat Hayden niet heeft gestopt de belangrijkste oorzaak is.


De kruising gezien vanuit het perspectief van Nicky Hayden. De heg ontneemt het zicht naar beide zijden

Volgens Italiaanse media zal de procureur een rechtszaak gaan starten en de bestuurder aanklagen voor dood door schuld. Indien schuldig bevonden hangt de bestuurder een celstraf van vijf tot 10 jaar boven het hoofd, maar omdat Hayden ook deels schuld heeft gehad aan het incident melden media dat de straf zal worden gehalveerd.