Zoeken

Chaotisch wijziging technisch reglement overschaduwt zinderend spannende WK Supersport 300 race in Assen

22 april 2018
Amateurisme van Dorna en de FIM heeft de tweede ronde van het WK Supersport 300 in Assen, die zich opnieuw ontpopte tot een zinderend spannende race, overschaduwd. Na afloop van de eerste trainingsdag werd Kawasaki en KTM een toerenbegrenzing opgelegd, die de teams voor grote problemen stelde. KTM schreef opnieuw de race op naam, maar na afloop werd door 4 teams protest ingediend.

Waar het reglement van de FIM voorschrijft dat technische wijzigingen 15 dagen voor een race moeten worden aangekondigd, om teams de tijd te geven de motoren aan te passen aan het nieuwe reglement, kregen Kawasaki en KTM op vrijdagavond als donderslag bij heldere hemel van World Superbike technisch directeur Scott Smart te horen dat het maximum toerental van de Ninja 400 en RC390R per direct terug was gezet, 1.200 toeren voor Kawasaki en 500 toeren voor KTM.

Aanleiding voor de plotse beslissing van Scott Smart was de krtiek van Yamaha na afloop van de eerste race in Aragon, waar de Yamaha YZF-R3 totaal kansloos voor de overwinning was geweest. Yamaha had zelfs een persbericht beneden alle peil de deur uitgegaan, waarin werd gesproken over een oneerlijke competitie - een persbericht waarvoor Yamaha op vrijdag diep door het stof moest gaan (en deed), maar wat wel tot gevolg had dat direct actie werd ondernomen.

Bij KTM werd het maximum toerental met 500 toeren teruggezet, terwijl Kawasaki zelfs 1.200 toeren moest inleveren. Volgens de technisch directeur moest dat door middel van de quickshifter worden gedaan, die ook wordt gebruikt om het maximum gereden toerental uit te lezen, maar dat bleek technisch niet mogelijk te zijn, waarop de teams nog op vrijdagavond laat te horen kregen dat alles dan maar bij het oude moest blijven.

Op zaterdagochtend werd die beslissing echter weer teruggedraaid en kregen de teams te horen dat alsnog het toerental terug moest worden gezet - hoe moest door de teams maar worden opgelost. Bij KTM bleek dit het grootste probleem, waardoor als noodgreep de RC390R voor de race van een rode schakellamp werd voorzien, als teken voor de rijders dat het maximum toerental was bereikt. Dat in de kwalificatie door een deel van het veld het maximum toerental was overschreden werd door de wedstrijdleiding door de vingers gezien.

Het gaf Mika Perez, waarvan werd vermoed dat hij met het oude maximum toerental van 12.000 toeren per minuut had gekwalificeerd, zijn tweede pole position van het seizoen, voor Aragon winnaar Koen Meuffels en Ana Carrasco, terwijl Robert Schotman en Scott Deroue van het Belgische Motoport Kawasaki met de Ninja 400 op 10.750 toeren begrensd genoegen hadden moeten nemen met de vijfde en zevende plaats op de grid.

In de zinderend spannende race, met de eerste vijftien coureurs binnen twee seconden op de baan, ging KTM echter voor de tweede keer op rij met de overwinning aan de haal, Luca Grunwald profiteerde van de consternatie in de Geert Timmer bocht, veroorzaakt door Koen Meuffels die in een do-or-die poging zich naar de eerste plaats probeerde te remmen en daarbij zichzelf in volle vaart de grindbak in kegelde. Glenn van Straten finishte op de tweede plaats op 0.065 seconden van de racewinnaar, terwijl de derde en laatste podiumplaats naar Scott Deroue ging.

Na afloop van de race werd echter door 4 teams maar liefst 6 protesten aangetekend, waarop de wedstrijdleiding de zaak nu in onderzoek heeft moeten nemen. Voor aanvang van de volgende race in Imola zal het resultaat van het onderzoek bekend worden gemaakt, maar de kans is niet ondenkbaar dat een aantal coureurs alsnog zal worden gediskwalificeerd voor het overschrijden van het maximum toegestane toerental.