MotoGP wintertest Jerez: snelste tijd verrassend naar Nakagami
De allerlaatste officiële testdag van de MotoGP voor de verplichte winterstop, die tot januari volgend jaar duurt, was er met name bij Yamaha nog veel werk te verrichten. In tegenstelling tot Ducati en Honda, die volledig konden werken aan het 2019 prototype, stond de dag bij Yamaha opnieuw in het teken van het nieuwe Evolution motorblok, waarvan twee verschillende versies zijn gemaakt.
Hoewel duidelijk een verbetering ten opzichte van het 2018 motorblok had Rossi zich op woensdagavond nog behoorlijk kritisch geuit, door te stellen dat de M1 nu met de nieuwe Michelins weliswaar behoorlijk snel is, maar dat de performance met gebruikte banden nog steeds beneden peil is. De negenvoudig wereldkampioen stelde dat Yamaha nog steeds een behoorlijke achterstand heeft en dat de M1 zoals 'ie nu is geeneens voor podiumposities zou kunnen vechten - tenzij voorin een of meerdere rijders onderuit zouden gaan.
Uit de andere kant van de pitbox klonk echter een heel ander geluid, Maverick Vinales was redelijk positief gestemd en zei dat rondetijden die hij met de M1 had gezet hoopgevend waren, de rondetijden waren gerealiseerd zonder echt de vering te hebben gefinetuned.
Echter, waar bij Yamaha nog een keuze voor het motorblok moet worden gemaakt, kon bij Honda en Ducati volledig op het rijwielgedeelte worden geconcentreerd. Het gemak waarmee snelle en constante tijden door Marc Marquez, Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci werden gerealiseerd laat zien dat dát vooralsnog de twee merken zijn die in 2019 voor de titelstrijd kunnen gaan. De progressie van Jorge Lorenzo onderstreepte dat Honda hard heeft gewerkt aan het meer rijdbaar maken van de RC213V.
Aan het eind van de dag stonden er zelfs drie Honda's in de top 4, met de Japanner Takaaki Nakagami die in afwezigheid van de geblesseerde Cal Crutchlow het testwerk bij LCR Honda in z'n eentje moest doen, maar zeer te spreken was over de 2019 machine waarover ook hij het komende seizoen zal gaan beschikken. Zijn snelste tijd was een halve seconde sneller dan zijn eigen kwalificatie dit jaar en slechts drietiende seconde langzamer dan de pole position die op naam van zijn teamgenoot Cal Crutchlow kwam te staan.
Ook bij Ducati was de stemming behoorlijk positief. Het motorblok was en is nog steeds het sterke punt van de Desmosedici, door zowel Petrucci als Dovizioso en ook testrijder Alvaro Bautista werd voornamelijk gewerkt om het moment tussen de apex en bochtuit te verbeteren. Ducati had daarvoor zelfs speciale vleugels voor aan het kontje meegebracht die op woensdag al door Bautista waren getest en op donderdag ook op de machines van Dovizioso en Petrucci werden gezet. Volgens Petrucci wogen de voordelen echter niet op tegen de nadelen, maar het geeft wel aan dat Ducati geen enkel middel ongebruikt laat om de Desmosedici MotoGP racer te verbeteren.
MotoGP wintertest Jerez, tijden dag 2:
Rijder | Team | Tijd | verschil | ronde | ||
1 | NAKAGAMI, Takaaki | LCR Honda IDEMITSU | 1:37.945 | 63 / 66 | ||
2 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:37.970 | 0.025 | 0.025 | 53 / 56 |
3 | VIÑALES, Maverick | Yamaha Factory Racing | 1:38.066 | 0.121 | 0.096 | 65 / 78 |
4 | LORENZO, Jorge | Repsol Honda Team | 1:38.105 | 0.160 | 0.039 | 65 / 65 |
5 | PETRUCCI, Danilo | Ducati Team | 1:38.109 | 0.164 | 0.004 | 63 / 68 |
6 | MORBIDELLI, Franco | Petronas Yamaha SRT | 1:38.118 | 0.173 | 0.009 | 62 / 68 |
7 | MILLER, Jack | Alma Pramac Racing | 1:38.207 | 0.262 | 0.089 | 54 / 57 |
8 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:38.292 | 0.347 | 0.085 | 28 / 44 |
9 | BAGNAIA, Francesco | Alma Pramac Racing | 1:38.333 | 0.388 | 0.041 | 47 / 50 |
10 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:38.522 | 0.577 | 0.189 | 55 / 63 |
11 | ROSSI, Valentino | Yamaha Factory Racing | 1:38.596 | 0.651 | 0.074 | 62 / 67 |
12 | QUARTARARO, Fabio | Petronas Yamaha SRT | 1:38.761 | 0.816 | 0.165 | 50 / 58 |
13 | RABAT, Tito | Reale Avintia Racing | 1:38.876 | 0.931 | 0.115 | 57 / 60 |
14 | MIR, Joan | Team SUZUKI ECSTAR | 1:38.931 | 0.986 | 0.055 | 42 / 55 |
15 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:39.144 | 1.199 | 0.213 | 53 / 60 |
16 | BAUTISTA, Alvaro | Ducati Test Team | 1:39.338 | 1.393 | 0.194 | 65 / 65 |
17 | ABRAHAM, Karel | Reale Avintia Racing | 1:39.744 | 1.799 | 0.406 | 35 / 40 |
18 | IANNONE, Andrea | Aprilia Racing Team Gresini | 1:39.826 | 1.881 | 0.082 | 34 / 36 |
19 | ZARCO, Johann | Red Bull KTM Factory Racing | 1:39.864 | 1.919 | 0.038 | 61 / 64 |
20 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:40.156 | 2.211 | 0.292 | 11 / 11 |
21 | SMITH, Bradley | Aprilia Racing Test Team | 1:40.325 | 2.380 | 0.169 | 38 / 59 |
22 | GUINTOLI, Sylvain | SUZUKI Test Team | 1:40.498 | 2.553 | 0.173 | 43 / 65 |
23 | SYAHRIN, Hafizh | KTM Tech 3 Racing | 1:40.520 | 2.575 | 0.022 | 53 / 54 |
24 | OLIVEIRA, Miguel | KTM Tech 3 Racing | 1:40.577 | 2.632 | 0.057 | 61 / 61 |
25 | BAIOCCO, Matteo | Aprilia Racing Test Team | 1:41.907 | 3.962 | 1.330 | 37 / 48 |