Zoeken

MotoGP wintertest Jerez: snelste tijd verrassend naar Nakagami

29 november 2018
Takaaki Nakagami heeft de tweede en afsluitende testdag van de laatste wintertest voor de verplichte winterstop in Jerez verrassend de snelste tijd op de klokken gezet. De LCR Honda IDEMITSU rijder reed met nog iets meer dan een uur te gaan een tijd van 1'37.945 en dook daarmee tweeduizendste seconde onder de tijd die Marc Marquez een half uur daarvoor had gezet.

  

De allerlaatste officiële testdag van de MotoGP voor de verplichte winterstop, die tot januari volgend jaar duurt, was er met name bij Yamaha nog veel werk te verrichten. In tegenstelling tot Ducati en Honda, die volledig konden werken aan het 2019 prototype, stond de dag bij Yamaha opnieuw in het teken van het nieuwe Evolution motorblok, waarvan twee verschillende versies zijn gemaakt.

Hoewel duidelijk een verbetering ten opzichte van het 2018 motorblok had Rossi zich op woensdagavond nog behoorlijk kritisch geuit, door te stellen dat de M1 nu met de nieuwe Michelins weliswaar behoorlijk snel is, maar dat de performance met gebruikte banden nog steeds beneden peil is. De negenvoudig wereldkampioen stelde dat Yamaha nog steeds een behoorlijke achterstand heeft en dat de M1 zoals 'ie nu is geeneens voor podiumposities zou kunnen vechten - tenzij voorin een of meerdere rijders onderuit zouden gaan. 

Uit de andere kant van de pitbox klonk echter een heel ander geluid, Maverick Vinales was redelijk positief gestemd en zei dat rondetijden die hij met de M1 had gezet hoopgevend waren, de rondetijden waren gerealiseerd zonder echt de vering te hebben gefinetuned. 

Echter, waar bij Yamaha nog een keuze voor het motorblok moet worden gemaakt, kon bij Honda en Ducati volledig op het rijwielgedeelte worden geconcentreerd. Het gemak waarmee snelle en constante tijden door Marc Marquez, Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci werden gerealiseerd laat zien dat dát vooralsnog de twee merken zijn die in 2019 voor de titelstrijd kunnen gaan. De progressie van Jorge Lorenzo onderstreepte dat Honda hard heeft gewerkt aan het meer rijdbaar maken van de RC213V.

Aan het eind van de dag stonden er zelfs drie Honda's in de top 4, met de Japanner Takaaki Nakagami die in afwezigheid van de geblesseerde Cal Crutchlow het testwerk bij LCR Honda in z'n eentje moest doen, maar zeer te spreken was over de 2019 machine waarover ook hij het komende seizoen zal gaan beschikken. Zijn snelste tijd was een halve seconde sneller dan zijn eigen kwalificatie dit jaar en slechts drietiende seconde langzamer dan de pole position die op naam van zijn teamgenoot Cal Crutchlow kwam te staan. 

Ook bij Ducati was de stemming behoorlijk positief. Het motorblok was en is nog steeds het sterke punt van de Desmosedici, door zowel Petrucci als Dovizioso en ook testrijder Alvaro Bautista werd voornamelijk gewerkt om het moment tussen de apex en bochtuit te verbeteren. Ducati had daarvoor zelfs speciale vleugels voor aan het kontje meegebracht die op woensdag al door Bautista waren getest en op donderdag ook op de machines van Dovizioso en Petrucci werden gezet. Volgens Petrucci wogen de voordelen echter niet op tegen de nadelen, maar het geeft wel aan dat Ducati geen enkel middel ongebruikt laat om de Desmosedici MotoGP racer te verbeteren. 

MotoGP wintertest Jerez, tijden dag 2:

Rijder Team Tijd verschil ronde
1 NAKAGAMI, Takaaki LCR Honda IDEMITSU 1:37.945 63 / 66
2 MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1:37.970 0.025 0.025 53 / 56
3 VIÑALES, Maverick Yamaha Factory Racing 1:38.066 0.121 0.096 65 / 78
4 LORENZO, Jorge Repsol Honda Team 1:38.105 0.160 0.039 65 / 65
5 PETRUCCI, Danilo Ducati Team 1:38.109 0.164 0.004 63 / 68
6 MORBIDELLI, Franco Petronas Yamaha SRT 1:38.118 0.173 0.009 62 / 68
7 MILLER, Jack Alma Pramac Racing 1:38.207 0.262 0.089 54 / 57
8 DOVIZIOSO, Andrea Ducati Team 1:38.292 0.347 0.085 28 / 44
9 BAGNAIA, Francesco Alma Pramac Racing 1:38.333 0.388 0.041 47 / 50
10 RINS, Alex Team SUZUKI ECSTAR 1:38.522 0.577 0.189 55 / 63
11 ROSSI, Valentino Yamaha Factory Racing 1:38.596 0.651 0.074 62 / 67
12 QUARTARARO, Fabio Petronas Yamaha SRT 1:38.761 0.816 0.165 50 / 58
13 RABAT, Tito Reale Avintia Racing 1:38.876 0.931 0.115 57 / 60
14 MIR, Joan Team SUZUKI ECSTAR 1:38.931 0.986 0.055 42 / 55
15 ESPARGARO, Pol Red Bull KTM Factory Racing 1:39.144 1.199 0.213 53 / 60
16 BAUTISTA, Alvaro Ducati Test Team 1:39.338 1.393 0.194 65 / 65
17 ABRAHAM, Karel Reale Avintia Racing 1:39.744 1.799 0.406 35 / 40
18 IANNONE, Andrea Aprilia Racing Team Gresini 1:39.826 1.881 0.082 34 / 36
19 ZARCO, Johann Red Bull KTM Factory Racing 1:39.864 1.919 0.038 61 / 64
20 ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1:40.156 2.211 0.292 11 / 11
21 SMITH, Bradley Aprilia Racing Test Team 1:40.325 2.380 0.169 38 / 59
22 GUINTOLI, Sylvain SUZUKI Test Team 1:40.498 2.553 0.173 43 / 65
23 SYAHRIN, Hafizh KTM Tech 3 Racing 1:40.520 2.575 0.022 53 / 54
24 OLIVEIRA, Miguel KTM Tech 3 Racing 1:40.577 2.632 0.057 61 / 61
25 BAIOCCO, Matteo Aprilia Racing Test Team 1:41.907 3.962 1.330 37 / 48