MotoGP wintertest Jerez: Ducati domineert dag 1
Waar de afgelopen jaren de laatste wintertest voor de verplichte winterstop op het circuit van Jerez een gecombineerde privé test was van het WK Superbike en de MotoGP hadden beide kampioenschappen dit jaar elk hun eigen test. Maandag en dinsdag het WK Superbike, woensdag en donderdag de MotoGP.
Het opwaarderen van Jerez tot officiële wintertest had als positief effect dat nu alle teams naar het Zuiden van Spanje waren afgereisd, waar de afgelopen jaren Honda, Yamaha en Suzuki uitblonken in afwezigheid.
Het koude weer in de ochtend en dientengevolge de koude asfalttemperatuur had tot gevolg dat de test pas laat op gang kwam, maar uiteindelijk konden er toch behoorlijk wat ronden worden afgelegd. Het merendeel van de rijders zette zo rond de 50-60 ronden op de klok.
Suzuki's Alex Rins spande de kroon, hij was maar liefst 87 ronden op de baan met de GSX-RR, maar kwam niet verder dan een 13e tijd, op 1.182 seconden van Petrucci, waar z'n nieuwe teamgenoot Joan Mir in zijn tweede test met de GSX-RR al een 10e tijd had genoteerd, op net iets minder dan een seconde van de snelste tijd. Mir had wel in bocht 7 op hoge snelheid al vakkundig een GSX-RR afgeschreven.
Bij het Ducati fabrieksteam werd gewerkt aan de doorontwikkeling van de GP19. Het accent lag niet op het zetten van een snelle rondetijd en meer op racesnelheid, maar dat weerhield beide coureurs er niet van om tegen het eind van de middag het veld aan te voeren.
Petrucci postte een tijd van 1'37.968, Dovizioso bleef maar met 1'38.185 niet veel achter, maar was tegen het eind van de sessie in bocht 5 wel onderuit gegaan en voor de zekerheid 's avonds nog in het medisch centrum onderzocht. Een gekneusde linkerduim werd geconstateerd, maar dat zou voor de tweede testdag geen probleem moeten zijn.
Ook aanwezig voor het Ducati fabrieksteam was Alvaro Bautista, die er net twee dagen testen op had zitten met de nieuwe Panigale V4R. Bautista nam de plaats in van Ducati's testrijder Michele Pirro, die in het ziekenhuis aan zijn rechterschouder werd geopereerd, een blessure opgelopen tijdens een test op Mugello. Bautista was 64 ronden op de baan, zijn beste tijd was 1'38.830, een seconde sneller dan zijn tijd de dag ervoor met de Panigale V4R.
Ook in de potbox van Repsol Honda was men tevreden aan het eind van de eerste dag. Vanwege de kou waren Marquez en Lorenzo pas rond het middaguur de baan op gegaan en begonnen beide eerst op de 2018 machine, voordat werd overgestapt op het 2019 prototype. Bij Marquez werd vooral aan de afstelling van de RC213V gewerkt, terwijl bij Lorenzo aanpassingen aan de tank werden gedaan om hem een beter gevoel met de RC213V te geven.
Met nog anderhalf uur te gaan hield Marquez het al voor gezien, hij eindigde de eerste dag met een snelste tijd van 1'38.517, de vijfde tijd overall en tweetiende seconde sneller dan Jorge Lorenzo die aardig begint te wennen aan de Honda MotoGP machine. Snelste Honda was trouwens Takaaki Nakagami, die met het 2019 prototype een derde tijd wist te realiseren, viertiende seconde langzamer dan Petrucci.
Bij Yamaha werden de twee verschillende versies van het nieuwe Evolution motorblok verder getest, waarbij Maverick Vinales voor het eerst door zijn nieuwe Crew Chief Esteban Garcia werd bijgestaan. Vinales legde het accent op racesnelheid, maar ging met een uur te gaan wel voor een snelle tijd en voerde met een tijd van 1'38.376 tijdelijk het veld aan. Tegen het eind van de sessie werden er snellere tijden genoteerd en viel Vinales terug naar de vierde tijd overall. Teamgenoot Valentino Rossi had wat problemen met nieuwe banden en ging daardoor niet voor een time-attack, hij reed ook de hele dag met het EVO motorblok en postte uiteindelijk de 17e tijd.
MotoGP wintertest Jerez, tijden dag 1:
Rijder | Team | Tijd | verschil | ronde | ||
1 | PETRUCCI, Danilo | Ducati Team | 1:37.968 | 44 / 53 | ||
2 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:38.185 | 0.217 | 0.217 | 53 / 53 |
3 | NAKAGAMI, Takaaki | LCR Honda IDEMITSU | 1:38.348 | 0.380 | 0.163 | 57 / 67 |
4 | VIÑALES, Maverick | Yamaha Factory Racing | 1:38.376 | 0.408 | 0.028 | 55 / 58 |
5 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:38.517 | 0.549 | 0.141 | 28 / 50 |
6 | MORBIDELLI, Franco | Petronas Yamaha SRT | 1:38.659 | 0.691 | 0.142 | 54 / 70 |
7 | LORENZO, Jorge | Repsol Honda Team | 1:38.749 | 0.781 | 0.090 | 31 / 56 |
8 | MILLER, Jack | Alma Pramac Racing | 1:38.816 | 0.848 | 0.067 | 61 / 72 |
9 | BAUTISTA, Alvaro | Ducati Test Team | 1:38.830 | 0.862 | 0.014 | 36 / 64 |
10 | MIR, Joan | Team SUZUKI ECSTAR | 1:38.956 | 0.988 | 0.126 | 52 / 52 |
11 | IANNONE, Andrea | Aprilia Racing Team Gresini | 1:39.008 | 1.040 | 0.052 | 20 / 24 |
12 | RABAT, Tito | Reale Avintia Racing | 1:39.097 | 1.129 | 0.089 | 49 / 53 |
13 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:39.150 | 1.182 | 0.053 | 29 / 87 |
14 | BAGNAIA, Francesco | Alma Pramac Racing | 1:39.157 | 1.189 | 0.007 | 50 / 51 |
15 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:39.241 | 1.273 | 0.084 | 48 / 58 |
16 | QUARTARARO, Fabio | Petronas Yamaha SRT | 1:39.414 | 1.446 | 0.173 | 59 / 59 |
17 | ROSSI, Valentino | Yamaha Factory Racing | 1:39.564 | 1.596 | 0.150 | 28 / 50 |
18 | SMITH, Bradley | Aprilia Racing Test Team | 1:40.174 | 2.206 | 0.610 | 64 / 69 |
19 | ZARCO, Johann | Red Bull KTM Factory Racing | 1:40.192 | 2.224 | 0.018 | 45 / 56 |
20 | ABRAHAM, Karel | Reale Avintia Racing | 1:40.438 | 2.470 | 0.246 | 29 / 43 |
21 | SYAHRIN, Hafizh | KTM Tech 3 Racing | 1:40.630 | 2.662 | 0.192 | 38 / 51 |
22 | GUINTOLI, Sylvain | SUZUKI Test Team | 1:40.743 | 2.775 | 0.113 | 31 / 48 |
23 | OLIVEIRA, Miguel | KTM Tech 3 Racing | 1:41.699 | 3.731 | 0.956 | 57 / 61 |
24 | BAIOCCO, Matteo | Aprilia Racing Team Gresini | 1:42.766 | 4.798 | 1.067 | 44 / 49 |