MotoGP test Jerez: Quartararo verplettert eigen ronderecord
De eendaagse MotoGP test op het circuit van Jerez waren weinig spannende vernieuwingen te spotten, de meeste teams gebruikten de test om de afstelling van het bestaande pakket te verbeteren. Het meest opmerkelijke was misschien de run van Marc Marquez op de machine van Honda's testrijder Stefan Bradl, waarvan het frame van carbon platen is voorzien. De regerend wereldkampioen zette zijn snelste tijd ook met die machine.
Bij Marquez' teamgenoot Jorge Lorenzo was vooral het doel om een beter gevoel bij de RC213V te krijgen en reed onder andere met een nieuw zadel. Lorenzo eindigde de dag met de tiende tijd, maar was slechts eentiende seconde langzamer dan Marc Marquez. Derde HRC fabrieksrijder Cal Crutchlow testte wat elektronica voor de koppeling, wat hem moet helpen bij de start. Tegen het eind van de middag zette de Brit een nieuw absoluut ronderecord, maar dat record zou niet lang op zijn naam staan.
De man die niet veel later onder de tijd van Crutchlow door dook was Fabio Quartararo, de 20-jarige Fransman die zich op zaterdag al onsterfelijk had gemaakt met de allersnelste tijd ooit op Jerez en op zondag op de tweede plaats zou zijn afgevlagd, ware het niet dat het schakelpookje er de brui aan gaf. Buiten een ander binnenwerk voor de voorvork had Quartararo niets te testen, zijn snelste tijd reed hij bovendien met het oude binnenwerk.
Quartararo's teamgenoot Franco Morbidelli reed voor het eerst met hetzelfde aerodynamicapakket als het fabrieksteam en postte in zijn laatste run de derde tijd, maar gaf wel zeventiende seconde op zijn teamgenoot toe. En het Monster Energy Yamaha MotoGP team? Beide coureurs testten elektronica voor de bediening van het gas, Maverick Vinales zette de vijfde tijd, Rossi kwam niet verder dan een 16e tijd.
Opmerkelijk was de vierde tijd van Pol Espargaro, die ondanks slechts 63 ronden op de baan te zijn geweest (Vinales reed maar liefst 94 ronden) een druk programma af te werken had gehad. Verschillende onderdelen voor het chassis, verschillende afstellingen en andere onderdelen voor het motorblok had KTM ingevlogen om te kunnen testen, wat resulteerde in een meer dan uitstekende vierde tijd. Volgens teammanager Mike Leitner is het echter nog te vroeg om te zien of de geteste onderdelen echt het verschil maken, dat zal in Le Mans moeten blijken. Johann Zarco zette de 15e tijd.
Ducati had geen nieuwe onderdelen meegenomen naar Jerez, daar werd de dag volledig besteed om te werken aan de setup van de Desmosedici GP19 en beter de begrijpen hoe de machine op de verschillende aanpassingen reageert, informatie die de komende races meteen kan worden gebruikt. Andrea Dovizioso eindigde de dag met de 11e tijd, Danilo Petrucci postte de 14e tijd, het team benadrukte nog wel dat er bewust geen time-attack was gedaan.
Opmerkelijk waren ook de verrichtingen van Suzuki Ecstar's Joan Mir, die de testdag had gebruikt om een nieuwe setting uit te proberen die beter bij z'n rijstijl past. En met succes, hij eindigde de dag met de zesde tijd en was zelfs een fractie sneller geweest dan zijn teamgenoot, die op zondag nog tweede in de race was geweest. Rins reed voor het eerst met Suzuki's swingarm attachment, dat vervolgens afbrak.
MotoGP test Jerez:
Rijder | Team | Tijd | verschil | ronde | |
1 | QUARTARARO, Fabio | Petronas Yamaha SRT | 1:36.379 | 70 / 73 | |
2 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda CASTROL | 1:36.797 | 0.418 | 71 / 78 |
3 | MORBIDELLI, Franco | Petronas Yamaha SRT | 1:37.093 | 0.714 | 81 / 82 |
4 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:37.114 | 0.735 | 63 / 63 |
5 | VIÑALES, Maverick | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1:37.226 | 0.847 | 90 / 94 |
6 | MIR, Joan | Team SUZUKI ECSTAR | 1:37.233 | 0.854 | 84 / 85 |
7 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:37.260 | 0.881 | 33 / 75 |
8 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:37.275 | 0.896 | 58 / 69 |
9 | LORENZO, Jorge | Repsol Honda Team | 1:37.466 | 1.087 | 51 / 93 |
10 | NAKAGAMI, Takaaki | LCR Honda IDEMITSU | 1:37.468 | 1.089 | 24 / 63 |
11 | DOVIZIOSO, Andrea | Mission Winnow Ducati | 1:37.601 | 1.222 | 42 / 52 |
12 | BAGNAIA, Francesco | Pramac Racing | 1:37.698 | 1.319 | 35 / 60 |
13 | MILLER, Jack | Pramac Racing | 1:37.701 | 1.322 | 84 / 85 |
14 | PETRUCCI, Danilo | Mission Winnow Ducati | 1:37.720 | 1.341 | 61 / 61 |
15 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:37.758 | 1.379 | 40 / 80 |
16 | ZARCO, Johann | Red Bull KTM Factory Racing | 1:37.895 | 1.516 | 71 / 71 |
17 | ROSSI, Valentino | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1:38.056 | 1.677 | 59 / 74 |
18 | RABAT, Tito | Reale Avintia Racing | 1:38.061 | 1.682 | 74 / 79 |
19 | ABRAHAM, Karel | Reale Avintia Racing | 1:38.075 | 1.696 | 67 / 67 |
20 | SMITH, Bradley | Aprilia Factory Racing | 1:38.077 | 1.698 | 19 / 82 |
21 | OLIVEIRA, Miguel | Red Bull KTM Tech 3 | 1:38.649 | 2.270 | 73 / 77 |
22 | SYAHRIN, Hafizh | Red Bull KTM Tech 3 | 1:39.053 | 2.674 | 53 / 57 |
23 | GUINTOLI, Sylvain | Team SUZUKI ECSTAR | 1:39.637 | 3.258 | 47 / 79 |
NC | IANNONE, Andrea | Aprilia Racing Team Gresini | |||
NC | BRADL, Stefan | Team HRC |