MotoGP Sepang: Quartararo verplettert polerecord, Marquez crasht
De kwalificatie voor de voorlaatste MotoGP race van het seizoen in Sepang liep uit in een mindgame tussen Fabio Quartararo en Marc Marquez. Quartararo had op vrijdag al het oude record van Dani Pedrosa uit 2015 met een halve seconde verpletterd, waar Marquez in zijn timeattack aan het eind van FP3 nét boven de tijd van zijn voormalige teamgenoot bleef.
Aan het begin van de kwalificatie zocht Marquez de 20-jarige Fransman op de baan dan ook op en bleef in zijn achterwiel - en had op zijn beurt weer Cal Crutchlow in zijn achterwiel die na op de valreep in Q1 de snelste tijd te hebben gezet exact hetzelfde bij Marquez deed.
Veel leverde het Marquez echter niet op. Na in zijn eerste vliegende ronde al een 1'59.313 op de klokken te hebben gezet dook Quartararo een ronde later met een 1'58.763als eerste onder de 1'59 door, waar Marquez niet verder dan een 1'59.178 kwam, op dat moment goed voor een start vanaf de tweede rij.
Terwijl Maverick Vinales in zijn tweede vliegende ronde onder de tijd van Quartararo door dook bleef Marquez in de inlap in het achterwiel van de Petronas Yamaha SRT coureur, dook gelijktijdig de pits in en wachtte daarna tot hij weer de baan op zou gaan, in de wetenschap dat Quartararo opnieuw op jacht naar de pole position zou gaan.
Bij het uitrijden van de pitstraat had Quartararo het mindfuckspel van Marquez echter al door en besloot van het gas af te gaan, maar hoe langzaam hij ook reed, Marquez - en Crutchlow daarachter- deed exact hetzelfde, zoals in het verleden in de Moto3 voordat deze zoektocht naar een sleepje de ban was gegaan.
Quartararo leek zijn eerste vliegende ronde te willen opofferen, maar vond Danilo Petrucci op de baan die in de laatste bocht tussen hem en Marquez inzat, wat Quartararo ademruimte gaf om op het rechte stuk toch voluit te gaan.
Marquez liet geen gras over groeien en dook in de eerste bocht bij Petrucci binnendoor en zat bijna in het achterwiel van Quartararo, maar was te gretig bij het omgooien en insturen van bocht 2, verloor de grip aan het achterwiel, werd met een keiharde highsider van zijn Honda gelanceerd en was daarmee zelf het slachtoffer van zijn mindfuckspel.
Terwijl Quartararo zijn eerste vliegende ronde afbrak dook teamgenoot Franco Morbidelli met een 1'58.432 onder het alltime ronderecord dat Quartararo op vrijdag had gezet, maar die tijd zou uiteindelijk slechts goed voor een derde plaats op de eerste rij zijn.
Eerst dook Maverick Vinales 3 honderdste seconde onder de tijd van Morbidelli door, daarna gevolgd door Fabio Quartararo die in zijn laatste vliegende ronde er een onwaarschijnlijke 1'58.303 uit wist te persen, een verbetering van het uit 2015 stammende kwalificatierecord van Dani Pedrosa met 7 tiende van een seconde.
En Marquez? Die viel terug naar een 11e plaats op de grid, zijn slechtste kwalificatie sinds Mugello 2015 (het jaar dat hij de wereldtitel aan Jorge Lorenzo verloor), toen hij zich geeneens voor Q2 had gekwalificeerd. Marquez reed daarna trouwens wel een sterke race, om vijf ronden voor het einde onderuit te gaan.
Sterk was ook het optreden vandaag van Johann Zarco, die zich in de derde vrije training ten koste van Cal Crutchlow rechtstreeks voor Q2 had gekwalificeerd. In Q2 reed de door KTM ontslagen Fransman de 9e tijd, op slechts 2 tiende seconde van Cal Crutchlow die zich als beste Honda rijder op de 5e plaats had gekwalificeerd.
MotoGP Sepang, uitslag kwalificatie:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd | Verschil | ||
1 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 325.3 | 1'58.303 | |
2 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 325.3 | 1'58.406 | 0.103 / 0.103 |
3 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 324.3 | 1'58.432 | 0.129 / 0.026 |
4 | Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | 330.2 | 1'58.725 | 0.422 / 0.293 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 326.2 | 1'58.951 | 0.648 / 0.226 |
6 | Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 327.2 | 1'59.000 | 0.697 / 0.049 |
7 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 325.3 | 1'59.090 | 0.787 / 0.090 |
8 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 330.2 | 1'59.097 | 0.794 / 0.007 |
9 | Johann ZARCO | FRA | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 327.2 | 1'59.139 | 0.836 / 0.042 |
10 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 332.3 | 1'59.173 | 0.870 / 0.034 |
11 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 327.2 | 1'59.178 | 0.875 / 0.005 |
12 | Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati | 327.2 | 1'59.640 | 1.337 / 0.462 |
Q1 | |||||||
13 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 326.2 | 1'59.374 | 0.158 / 0.038 |
14 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 326.2 | 1'59.435 | 0.219 / 0.061 |
15 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 324.3 | 1'59.812 | 0.596 / 0.377 |
16 | Karel ABRAHAM | CZE | Reale Avintia Racing | Ducati | 328.2 | 2'00.072 | 0.856 / 0.260 |
17 | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 325.3 | 2'00.205 | 0.989 / 0.133 |
18 | Jorge LORENZO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 327.2 | 2'00.478 | 1.262 / 0.273 |
19 | Mika KALLIO | FIN | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 322.3 | 2'00.644 | 1.428 / 0.166 |
20 | Hafizh SYAHRIN | MAL | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 318.5 | 2'01.045 | 1.829 / 0.401 |