MotoGP Red Bull Ring: Ducati en Lorenzo-land
De Red Bull Ring in Oostenrijk blijft niet alleen Ducati-land, maar is nu ook Lorenzo-land. De vijfvoudig wereldkampioen sloeg in de slotfase de aanvallen van Marc Marquez af en schreef zijn 47e Grand Prix overwinning bij, zijn derde voor Ducati. Andrea Dovizioso maakte op enkele seconden het podium compleet.
Er zijn slechts twee circuits waar Marc Marquez nog nooit een overwinning heeft behaald: Burarim in Thailand dat dit jaar voor het eerst op de kalender staat en de Red Bull Ring in Oostenrijk, dat sinds 3 jaar weer op de MotoGP kalender staat en sindsdien als Ducati-land bekend staat. Andrea Iannone won twee jaar geleden het epische gevecht met teamgenoot Andrea Dovizioso, die het afgelopen jaar in de laatste bocht Marc Marquez van de overwinning hield.
Na in Brno tot in de laatste ronde te hebben geknokt waren de twee fabrieks-Ducati's en Marc Marquez op de Red Bull Ring opnieuw de torenhoge favoriet voor de overwinning. Het drietal had zich op de eerste startrij gekwalificeerd, waarbij de pole position voor het tweede jaar op rij naar Marc Marquez was gegaan, hoewel het verschil met Dovizioso met 2 duizendste seconde kleiner dan ooit was geweest, met Lorenzo op anderhalf tiende op de derde plaats.
Ook de warm-up training ging naar Marquez, voor nu Dovizioso en Lorenzo, die bijna een halve seconde op de Repsol Honda coureur toegaf, maar in de race had Marquez opnieuw geen antwoord op de Ducati power. De beginfase verliep weliswaar nog volgens het boekje voor Marquez, die in de tweede ronde in bocht 3 de leiding in de race nam van Jorge Lorenzo die een ronde eerder had geprofiteerd van de inhaalactie van Marquez op Dovizioso.
Met Dovizioso in het kielzog van Lorenzo bouwde Marquez een kleine voorsprong op, maar dat bleek een tactisch spel van Lorenzo te zijn, die van Brno had geleerd, nu wél zijn banden had gespaard en halverwege de race het gat met Marquez weer dichtreed, waarna de race een herhaling van afgelopen jaar werd, maar dan met Lorenzo en Marquez in de hoofdrol. Lorenzo ging meermaals Marquez brutaal in bocht 8 voorbij, terwijl Marquez exact hetzelfde bij Lorenzo in bocht 3 deed.
Kansloos tegen de Ducati power op het rechte stuk wilde Marquez in de laatste ronde opnieuw zijn slag in de krappe hairpin slaan, maar Lorenzo wist momentum te houden in de krappe bocht en hield daardoor de leiding in de race. De enige optie voor Marquez was nu de voorlaatste bocht, maar Lorenzo hield zijn lijn krap en gaf Marquez geen ruimte voorbij te gaan.
Met een voorsprong van eentiende seconde schreef Lorenzo zijn derde overwinning het seizoen bij en is daarmee in het algemeen klassement opgeklommen naar de derde plaats, op eenenzeventig punten van Marquez en een punt boven z'n teamgenoot.
Best of the rest was Cal Crutchlow, die daarmee na Brno wederom de beste satellietrijder was en in dat klassement nog maar twee punten achter Petrucci staat. De HRC coureur werd na een eenzame race op negen seconden van het podium afgevlagd, vier seconden voor vijfde man Danilo Petrucci die in de race nog een officiële waarschuwing in z'n display had gehad voor het overschrijden van de grenzen van het circuit.
En Yamaha? Het merk met de gekruiste stemvorken likte opnieuw haar worden, na op een speciale persconferentie hun excuses te hebben aangeboden aan de coureurs voor de wanprestatie van de YZR-M1, na de kritiek van Valentino Rossi afgelopen week die zich afvroeg of Yamaha nog wel winnen wil. De M1 legt het qua acceleratie af tegen Honda en Ducati, die volgens de negenvoudig wereldkampioen de afgelopen jaren veel meer hebben geïnvesteerd en daardoor grote stappen hebben kunnen zetten.
Na zijn slechtste kwalificatie sinds Indianapolis 2011 had Rossi van de veertiende plaats van start moeten gaan, maar reed wel een sterke inhaalrace en finishte uiteindelijk eentiende seconde voor Dani Pedrosa op de zesde plaats. In de slotfase reed Rossi zelfs zelfs nagenoeg dezelfde tijden als het leidende trio. Maverick Vinales kwam niet verder dan een beschamende twaalfde plaats, achter de met Ducati WorldSBK in verband gebrachte Alvaro Bautista en Tito Rabat.
MotoGP Red Bull Ring, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | ||
1 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 182.8 | 39'40.688 |
2 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 182.8 | +0.130 |
3 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 182.7 | 1.656 |
4 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 182.1 | 9.434 |
5 | Danilo PETRUCCI | ITA | Alma Pramac Racing | Ducati | 181.8 | 13.169 |
6 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 181.7 | 14.026 |
7 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 181.7 | 14.156 |
8 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 181.5 | 16.644 |
9 | Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 181.2 | 20.760 |
10 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Angel Nieto Team | Ducati | 181.2 | 20.844 |
11 | Tito RABAT | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 181.2 | 21.114 |
12 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 181.0 | 22.939 |
13 | Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 180.8 | 26.523 |
14 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 180.6 | 29.168 |
15 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 180.5 | 30.072 |
16 | Hafizh SYAHRIN | MAL | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 180.5 | 30.343 |
17 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 180.4 | 31.775 |
18 | Jack MILLER | AUS | Alma Pramac Racing | Ducati | 180.2 | 34.375 |
19 | Franco MORBIDELLI | ITA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 179.7 | 40.171 |
20 | Scott REDDING | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 178.8 | 53.020 |
21 | Karel ABRAHAM | CZE | Angel Nieto Team | Ducati | 178.8 | 53.261 |
22 | Thomas LUTHI | SWI | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 178.7 | 54.355 |
DNF | ||||||
Xavier SIMEON | BEL | Reale Avintia Racing | Ducati | 178.8 | 18 Lap |
Tussenstand:
Naam | Merk | |||
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 201 |
2 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 142 |
3 | Jorge LORENZO | Ducati | SPA | 130 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 129 |
5 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 113 |