MotoGP Red Bull Ring: Dovizioso wint thriller van epische proporties
Na de afgelopen twee jaar op de pole position te hebben gekwalificeerd maar in de race Ducati er de kaas van het brood vandoor had zien gaan, was Marc Marquez er dit jaar op gebrand om de hegemonie van de Italianen op de Red Bull Ring te doorbreken, maar wist tegelijkertijd dat het opnieuw geen gemakkelijke opgave zou zijn.
In de vierde vrije training waarin race-simulaties worden gedaan had Marquez weliswaar een constante reeks lage 1'24'ers op de klokken gezet, maar de tijden van Dovizioso waren niet veel minder indrukwekkend geweest. DesmoDovi had die tijden echter met de zachte compound achterband gezet, waarvan het de vraag was of die bij een asfalttemperatuur van 50°C het einde van de race zou halen.
Als gevolg van hevige regenval in de nacht en ook nog vroeg in de ochtend tijdens de warm-up training was de temperatuur van het asfalt echter flink afgekoeld, waardoor de zachte compound een reële optie werd. Het merendeel van de grid koos dan ook voor de zachte Michelin achterband, maar niet Marquez die voor de veilige medium compound koos en daarvoor in de race de rekening kreeg gepresenteerd.
Na afloop van de kwalificatie had Marquez al voorspeld dat de race tussen hem en Dovizioso zou gaan en dat hij de stand in het wereldkampioenschap belangrijker vond dan een overwinning, maar van dat laatste was in de race weinig tot niets te merken. Wél dat de strijd tussen hem en Dovizioso zou gaan.
Dovizioso wist dat zijn beste kansen op de overwinning zouden zijn wanneer hij direct kopstart zou kunnen nemen in de race en Marquez geen kans zou hebben om - net als zeven dagen geleden in Brno - op kop de wedstrijd te controleren. Bij het aanremmen van de eerste bocht kwam hij nét te kort, maar had bij het uitkomen betere drive en leek Marquez voorbij te gaan, die door extreem laat te remmen voor de krappe hairpin de leiding wilde houden in de race.
Extreem laat bleek echter té laat te zijn, waardoor Marquez de apex volledig miste en ook Dovizioso even rechtdoor moest gaan, wat ruimte gaf aan Fabio Quartararo, Jack Miller en Alex Rins om de twee kemphanen binnendoor voorbij te gaan. Marquez valt een bocht later alsnog ten prooi van Dovizioso, die in bocht 9 Jack Miller en bij het opkomen van het rechte stuk Alex Rins voorbij weet te gaan en daarmee al weer tweede ligt, met Marquez op dat moment nog op slechts een vijfde plaats.
Rins was voor Marquez geen partij, maar aan Miller heeft de zevenvoudig wereldkampioen enkele ronden lang een hardere kluif, terwijl Dovizioso het gat van bijna een seconde dat Quartararo aan het eind van de eerste ronde had aan het dichten is. In de vierde ronde gaat Marquez Miller voorbij en rijdt naar het achterwiel van Dovizioso toe, waarna het duo in een ronde tijd het gat met het 20-jarige Franse talent dichtrijdt en hem op het rechte stuk op vermogen voorbij gaat.
Quartararo geeft zich nog niet gewonnen en remt Marquez bij het aanremmen van bocht 1 weer uit, maar komt daarna opnieuw vermogen te kort in de klim naar bocht 3 en heeft ditmaal geen antwoord op de hogere topsnelheid van de Honda. Twee ronden lang houdt Quartararo Marquez en Dovizioso in zijn zicht, maar moet het tweetal dan laten gaan.
Net als in 2017 zijn Marquez en Dovizioso enorm aan elkaar gewaagd. Twee ronden lang voert DesmoDovi het veld aan, waarna Marquez het overneemt en met alle macht probeert een gaatje te slaan, maar de 33-jarige Italiaan uit Forlimpopoli in zijn achterwiel houdt. Met nog tien ronden te gaan neemt Dovizioso weer de leiding in de race en zijn de rollen omgekeerd, waarna Marquez even pas op de plaats doet om in de slotfase terug te slaan.
In de laatste drie ronden stijgt de spanning tot het hoogtepunt en geven Marquez en Dovivioso elkaar geen duimbreed toe, maar in de laatste ronde lijkt de race voor het eerst dan toch naar Marquez te gaan. Negen bochten weet de Marquez de aanvallen te weerstaan, maar in de allerlaatste bocht weet Dovizioso alsnog zijn slag te slaan en - net als in 2017 - de overwinning voor de neus van Marquez weg te kapen.
Met een voorspong van 2 tiende seconde wordt DesmoDovi als winnaar afgevlagd en verkleint daarmee zijn achterstand in het wereldkampioenschap op Marquez tot 58 punten. Op 6 seconden van de winnaar wordt Fabio Quartararo op de derde en laatste podiumplaats afgevlagd en is daarmee opnieuw sneller dan de twee fabriek-Yamaha's, die op een 4e (Rossi) en 5e (Vinales) plaats eindigen.
MotoGP Red Bull Ring, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | ||
1 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 183.2 | 39'34.771 |
2 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 183.2 | +0.213 |
3 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 182.8 | 6.117 |
4 | Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 182.6 | 7.719 |
5 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 182.6 | 8.674 |
6 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 182.6 | 8.695 |
7 | Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati | 182.0 | 16.021 |
8 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 182.0 | 16.206 |
9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 181.9 | 17.350 |
10 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 181.7 | 20.510 |
11 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 181.5 | 22.273 |
12 | Johann ZARCO | FRA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 181.3 | 25.503 |
13 | Stefan BRADL | GER | Repsol Honda Team | Honda | 180.8 | 31.962 |
14 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 180.6 | 34.741 |
15 | Karel ABRAHAM | CZE | Reale Avintia Racing | Ducati | 179.6 | 48.109 |
16 | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 175.8 | 1 Lap |
DNF | ||||||
Tito RABAT | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 181.3 | 8 Laps | |
Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | 181.7 | 21 Laps | |
Hafizh SYAHRIN | MAL | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 173.3 | 26 Laps | |
Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 170.8 | 27 Laps | |
Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 170.2 | 27 Laps |
Tussenstand:
Naam | Merk | |||
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 230 |
2 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 172 |
3 | Danilo PETRUCCI | Ducati | ITA | 136 |
4 | Alex RINS | Suzuki | SPA | 124 |
5 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 103 |