MotoGP Le Mans: Desmo Dovi topt dag 1
Met maar liefst zestien coureurs binnen één seconde getraind en vijf verschillende merken in de top 10 was het de eerste trainingsdag van de Franse Grand Prix, die tot en met 2025 is verlengd, opnieuw ongekend spannend in de MotoGP.
Marc Marquez reed voor het eerst met het nieuwe aerodynamicapakket dat onlangs in Mugello was getest en was daar zo tevreden over dat beide machines van het pakket waren voorzien. Dani Pedrosa begon de dag zonder de aerodynamische kuip, maar schakelde halverwege de tweede vrije training over op de kuip met stroomlijn.
De eerste vrije training werd door Marquez de snelste tijd op de klokken gezet, die met een paar meesterlijke saves opnieuw een Masterclass glijden gaf, maar in de tweede vrije training kwam de regerend wereldkampioen in de tweede sector net iets tekort en eindigde de dag daardoor met de tweede tijd, tweetiende seconde achter snelste man Andrea Dovozioso die in FP1 slechts een fractie langzamer dan Marquez was geweest.
Alle ogen waren echter gericht op de drie Yamaha coureurs. Le Mans is in het verleden Yamaha altijd goed gezind geweest, maar de problemen met grip krijgt Yamaha voorlopig niet opgelost (op banen met weinig mechanische grip en een hoge asfalttemperatuur heeft de M1 te veel wielspin) en dus is het voor Yamaha te hopen dat de temperatuur dit weekend niet te veel zal oplopen.
In de laatste vijf minuten van de vrije training postte Johann Zarco de snelste tijd door enkele honderdsten van een seconde onder de tijd van Marquez door te duiken, maar viel in de resterende minuten terug naar de vijfde plaats, achter beide Movistar Yamaha coureurs die op hun beurt eentiende seconde moesten toegeven op de tweede tijd van Marquez.
Opmerkelijk was ook de zesde tijd van Jack Miller, die steeds vaker wordt genoemd als vervanging van Jorge Lorenzo in het Ducati fabrieksteam. Ducati Corse Sporting Director Davide Tardozzi zei nog volop met Lorenzo in gesprek te zijn en benadrukte nog eens de drievoudig MotoGP coureur volledig te steunen, maar het is een publiek geheim dat Lorenzo naar Suzuki wil gaan.
In tegenstelling tot Aprilia en KTM, die beide met een coureur in de top 10 hadden getraind, kwamen de twee Suzuki coureurs vandaag niet verder dan een teleurstellende 14e en 15e tijd, op ruim achttiende seconde van Dovisiozo. Het zal extra druk leggen op de schouders van Andrea Iannone, die nog niet zeker is van een verlenging van zijn contract.
MotoGP Le Mans, tijden FP2:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd | Verschil | ||
1 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 304.9 | 1'31.936 | |
2 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 302.2 | 1'32.104 | 0.168 / 0.168 |
3 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 301.2 | 1'32.179 | 0.243 / 0.075 |
4 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 303.8 | 1'32.204 | 0.268 / 0.025 |
5 | Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 305.2 | 1'32.279 | 0.343 / 0.075 |
6 | Jack MILLER | AUS | Alma Pramac Racing | Ducati | 299.1 | 1'32.302 | 0.366 / 0.023 |
7 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 304.7 | 1'32.414 | 0.478 / 0.112 |
8 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 304.8 | 1'32.466 | 0.530 / 0.052 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 298.4 | 1'32.572 | 0.636 / 0.106 |
10 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 305.4 | 1'32.576 | 0.640 / 0.004 |
11 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 305.0 | 1'32.586 | 0.650 / 0.010 |
12 | Tito RABAT | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 297.7 | 1'32.617 | 0.681 / 0.031 |
13 | Danilo PETRUCCI | ITA | Alma Pramac Racing | Ducati | 302.2 | 1'32.647 | 0.711 / 0.030 |
14 | Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 297.6 | 1'32.752 | 0.816 / 0.105 |
15 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 301.7 | 1'32.803 | 0.867 / 0.051 |
16 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Angel Nieto Team | Ducati | 300.1 | 1'32.851 | 0.915 / 0.048 |
17 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 298.6 | 1'33.072 | 1.136 / 0.221 |
18 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 303.6 | 1'33.318 | 1.382 / 0.246 |
19 | Hafizh SYAHRIN | MAL | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 301.6 | 1'33.435 | 1.499 / 0.117 |
20 | Franco MORBIDELLI | ITA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 295.7 | 1'33.667 | 1.731 / 0.232 |
21 | Scott REDDING | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 294.0 | 1'33.830 | 1.894 / 0.163 |
22 | Karel ABRAHAM | CZE | Angel Nieto Team | Ducati | 301.6 | 1'33.942 | 2.006 / 0.112 |
23 | Thomas LUTHI | SWI | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 295.8 | 1'34.089 | 2.153 / 0.147 |
24 | Xavier SIMEON | BEL | Reale Avintia Racing | Ducati | 296.9 | 1'34.311 | 2.375 / 0.222 |