MotoGP Le Mans: crash en pole voor Marquez
De condities op de baan hadden haast niet lastiger kunnen zijn voor de kwalificatie van de al weer vijfde ronde van de MotoGP op het Franse circuit van Le Mans. In de ochtend had de voorspelde regen inderdaad doorgezet en was de baan in de derde en laatste vrije training kletsnat geweest, waardoor de tijden van vrijdag niet meer konden worden aangescherpt.
Voor Valentino Rossi, Cal Crutchlow en Alex Rins hield dat in dat zij eerst in Q1 aan de bak moesten gaan op een baan die inmiddels al weer deels was opgedroogd, wat de bandenkeuze extreem lastig maakte. Rossi gokte op slicks, wat uiteindelijk de beste keuze bleek te zijn, eenmaal zijn banden op temperatuur zette Rossi een tijd die mar liefst anderhalve seconde sneller was dan tweede man Franco Morbidelli, met Crutchlow de 5e en Alex Rins slechts een 9e tijd.
Helemaal droog was het echter niet en de lichte motregen zette ook in Q2 door, waardoor slicks geen optie meer bleek te zijn. Zo ontdekte Rossi die aan het eind van zijn outlap direct weer de pits in moest duiken om te switchen naar regenrubber. Petrucci zette als eerste een tijd van 1'42.161, waar enkele seconden later Jack Miller achttiende seconde onderdoor dook.
Marquez was echter bijzonder goed op dreef en postte in zijn eerste vliegende ronde een tijd van 1'40.952. Een ronde later ging Marquez voor de tweede keer vandaag onderuit (in FP4 was Marquez op een halfnatte baan op slicks onderuit gegaan), maar doordat er steeds meer water op de baan kwam konden geen snelle tijden meer worden gerealiseerd. Marquez pakte zijn RC213V weer op en zette de kwalificatie wel voort, maar kwam niet meer in de buurt van zijn eigen snelste tijd.
De langzaam weer natter wordende baan speelde ook Jack Miller in de kaart, hij ging in zijn tweede run eveneens onderuit, maar was alleen door Danilo Petrucci in diens tweede vliegende ronde een positie teruggezet en start daardoor morgen vanaf de derde en laatste plaats op de eerste rij.
MotoGP Le Mans, uitslag kwalificatie:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd | Verschil | ||
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 297.4 | 1'40.952 | |
2 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 297.6 | 1'41.312 | 0.360 / 0.360 |
3 | Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | 299.1 | 1'41.366 | 0.414 / 0.054 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 301.9 | 1'41.552 | 0.600 / 0.186 |
5 | Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 291.7 | 1'41.655 | 0.703 / 0.103 |
6 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 289.9 | 1'41.681 | 0.729 / 0.026 |
7 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 292.9 | 1'42.059 | 1.107 / 0.378 |
8 | Jorge LORENZO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 298.1 | 1'42.067 | 1.115 / 0.008 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 296.0 | 1'42.450 | 1.498 / 0.383 |
10 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 289.0 | 1'42.509 | 1.557 / 0.059 |
11 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 292.2 | 1'42.555 | 1.603 / 0.046 |
12 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | |||
Q1 | |||||||
13 | Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati | 293.3 | 1'39.982 | 2.315 / 0.720 |
14 | Johann ZARCO | FRA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 295.2 | 1'40.029 | 2.362 / 0.047 |
15 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 301.3 | 1'40.114 | 2.447 / 0.085 |
16 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 292.5 | 1'40.385 | 2.718 / 0.271 |
17 | Karel ABRAHAM | CZE | Reale Avintia Racing | Ducati | 294.1 | 1'40.482 | 2.815 / 0.097 |
18 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 292.6 | 1'40.606 | 2.939 / 0.124 |
19 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 295.7 | 1'40.706 | 3.039 / 0.100 |
20 | Tito RABAT | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 292.5 | 1'41.351 | 3.684 / 0.645 |
21 | Hafizh SYAHRIN | MAL | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 295.8 | 1'41.717 | 4.050 / 0.366 |
22 | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 295.0 | 1'41.786 | 4.119 / 0.069 |