MotoGP Emilia Romagna: Binder topt vrije training
Met twee KTM's, twee Yamaha's en een Honda in de top vijf binnen 3 honderdste seconde getraind en maar liefst 17 coureurs binnen één seconde getraind zat het startveld van de MotoGP de eerste trainingsdag van race 2 van de back-to-back op Misano World Circuit Marco Simoncelli dichter bij elkaar dan ooit.
In de eerste vrije training had het Petronas SRT Yamaha team nog de lijst aangevoerd, met Fabio Quartararo de snelste van de twee, maar aan het eind van FP2 prijkte de naam van Brad Binder bovenaan die in zijn laatste run in de time-attack in het achterwiel van Maverick Vinales zat en daar maximaal van profiteerde.
Waar Vinales aan het eind van zijn snelle ronde 39 duizendste seconde tekort kwam voor de snelste tijd, die op dat moment in handen was van Takaaki Nakagami, lukte Brad Binder dat wel en postte de winnaar van Brno met een miniem verschil van 2 duizendste seconde de snelste tijd.
Een indrukwekkend prestatie van Binder, maar ook van Nakagami die steeds meer zelfvertrouwen krijgt en na de positieve test eerder deze week overtuigd is dit weekend voor het podium te kunnen vechten.
Yamaha eindigde de eerste dag met de derde en vierde tijd in handen van Fabio Quartararo en Maverick Vinales, die tijdens de officiële test nog de snelste tijd had gezet, maar nog steeds verwacht dat het in de race wederom moeizamer zal gaan, omdat zijn M1 vanwege het rubber dat door de Moto3 en Moto2 op de baan wordt gelegd zich moeilijker gedraagt en Yamaha dat probleem voor hem maar niet krijgt opgelost.
De man van de dag was in onze ogen niet Brad Binder of Takaaki Nakagami, die trouwens ook een goede racesnelheid liet zien, maar Pol Espargaro. Met nog minder dan 10 minuten op de klok gleed Espargaro op jacht naar die snelle tijd in de top 10 keihard over het voorwiel onderuit, sprong achter op een scooter om teruggebracht te worden naar de pits, waar hij op zijn tweede machine stapte en slechts 3 honderdste verwijderd was van de snelste tijd van de dag.
In het Suzuki kamp was de stemming minder positief gestemd. Joan Mir eindigde de dag met de 7e tijd die hij in de eerste vrije training had gezet, Alex Rins kwam zelfs niet verder dan de 18e tijd na bijna met een gemene highsider van zijn GSX-RR te zijn gelanceerd. Rins hield zijn machine weliswaar overeind, maar de impact was zo groot dat spontaan zijn airbag was afgegaan, wat een behoorlijke impact had op zijn nog gevoelige schouder.
Bij Ducati reden alleen Danilo Petrucci en Johann Zarco zich in de top 10, op de voet gevolgd door Pecco Bagnaia en Andrea Dovizioso, met Jack Miller slechts een 16e tijd. Dovizioso en Miller hadden zich echter volledig op de voorbereiding op de race geconcentreerd, maar waren beide overtuigd morgen in FP3 voor een top-10 tijd te kunnen gaan.
MotoGP Emilia Romagna, tijden vrije training:
Rijder | Team | Merk | km/u | FP1 | FP2 | Verschil | ||
1 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 294.2 | 1'32.611 | 1'31.628 | |
2 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 295.0 | 1'32.102 | 1'31.630 | 0.002 / 0.002 |
3 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 288.7 | 1'31.721 | 1'31.644 | 0.016 / 0.014 |
4 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 291.1 | 1'32.589 | 1'31.669 | 0.041 / 0.025 |
5 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 298.3 | 1'31.841 | 1'31.699 | 0.071 / 0.030 |
6 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 288.0 | 1'31.811 | 1'32.307 | 0.183 / 0.112 |
7 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 291.8 | 1'31.926 | 1'32.126 | 0.298 / 0.115 |
8 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 295.8 | 1'31.965 | 1'32.032 | 0.337 / 0.039 |
9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 295.8 | 1'32.435 | 1'31.973 | 0.345 / 0.008 |
10 | Johann ZARCO | FRA | Esponsorama Racing | Ducati | 294.2 | 1'32.170 | 1'32.072 | 0.444 / 0.099 |
11 | Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati | 297.5 | 1'32.410 | 1'32.138 | 0.510 / 0.066 |
12 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 295.0 | 1'32.152 | 1'32.692 | 0.524 / 0.014 |
13 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 291.8 | 1'32.185 | 1'32.339 | 0.557 / 0.033 |
14 | Iker LECUONA | SPA | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 289.5 | 1'33.183 | 1'32.238 | 0.610 / 0.053 |
15 | Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 288.7 | 1'32.832 | 1'32.263 | 0.635 / 0.025 |
16 | Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | 297.5 | 1'32.627 | 1'32.279 | 0.651 / 0.016 |
17 | Alex MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 296.7 | 1'32.437 | 1'32.369 | 0.741 / 0.090 |
18 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 293.4 | 1'32.634 | 1'32.407 | 0.779 / 0.038 |
19 | Tito RABAT | SPA | Esponsorama Racing | Ducati | 293.4 | 1'33.496 | 1'32.788 | 1.160 / 0.381 |
20 | Bradley SMITH | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 292.6 | 1'33.101 | 1'32.916 | 1.288 / 0.128 |
21 | Stefan BRADL | GER | Repsol Honda Team | Honda | 290.3 | 1'33.384 | 1.756 / 0.468 |